Vad läser ni?

Diskussioner om litteratur och böcker som inte handlar om Harry Potter.

Vad läser ni?

Inläggav Eilonwy sön 22 mar 2009, 13:27

Hej hej, vad läser ni just nu och vad tycker ni från 1-5? skriv gärna också vad boken handlar om.
Jag läser den långa flykten av Richard Adams, om Kaniner som börjar leta efter ett nytt hem. på en skala från 1-5 får den ... 6 xD tro det eller ej, det är just nu den bästa boken jag någonsin har läst, och jag har inte ens läst ut den :P
"Even the darkest night will end and the sun will rise."

Användarvisningsbild
Eilonwy
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (19)

Re: Vad läser ni?

Inläggav Toyou sön 22 mar 2009, 18:05

Jag läser lite olika böcker just nu^^" Jag läser delvis " breaking dawn " igen, sedan läser jag
" En julsaga ", Barack Obama, och Häxan och regnet.

Häxan och regnet:

Häxan och regnet är uppdelat i tre olika tidsperioder, och handlar om tre olyckliga kvinnor. Den första kvinnan lever i vår tid, där utspelar sig det mesta av berättelsen hos en psykolog där hon berättar om hennes omöjliga förhållande med en katolsk präst.

Den andra personen lever under 1500-talet då det är häxjakt, hon har själv blivit anklagad för att vara i förbund till djävulen av munkarna. När hon sedan ligger nere i en jordkällare med en annan " häxa " berättar hon hur allt började med en kärlek till en man som hette " Påvel Fågelman ". Fint namn va?xD

Den tredje och sista personen handlar om Maria Magdalena som då levde under Jesutid. Berättelsen där börjar den dagen hon skulle stenas för den synd hon begått - i boken var brottet att hon sålt sin själ till djävulen genom att göra män besatta av hennes sköna utseénde -.

Fast om jag ska vara ärlig är den inte jättebra..Men man har ju olika smak så:P :D

Barack Obama: Min far hade en dröm:

Den här boken är verkligen JÄTTEBRA! Den handlar om Barack Obamas uppväxt och hur det påverkade hans politiska syn på saker, det handlar också mycket om fördommar emot svarta, men också emot vita människor. Det är en RIKTIGT bra bok som jag rekommenderar er att läsa, och den är inte en tråkig fakta bok som man inte fattar någonting av!
För när jag fick den av min pappa var min första tanke " Måste jag läsa den här? ", men när jag väl börjat fastnade jag direkt för den. Barack Obama är verkligen en bra författare :D

En julsaga:

Väldigt passande att läsa nu va?
Jag har en gång innan sagt att jag skulle vilja läsa den här boken, fast då använde jag det engelska namnet " A Christmas Carol ". Som jag märkte då verkar de flesta redan veta vad den handlar om, men det skadar ju inte att förklara igen om någon händelsevis inte skulle veta.

Jo, boken " En julsaga " handlar om en snål, elak, och trångsynt man vars värsta tid på året är julen. Han verkligen avskyr den, är otrevlig emot alla, och tycker att de fattiga ska få skylla sig själva under den tiden. Men på julaftonsnatten får han besök av tre andar, som ska ta honom till tre olika platser under den natten. Sedan får ni läsa resten själva?XD

"Breaking Dawn" behöver jag väl knappast förklara? :D
Sometimes I wish I were an Angel, sometimes I wish I were you :)

Läs min blogg; http://toyouzen.skyrock.com/

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav Arya sön 22 mar 2009, 18:32

Jag läser just nu vargbröder och från skala 1-5 får den 700!! :D
Fast jag glömde vargbröder i skolan och jag som hade sett fram emot att läsa nästan hela helgen. :evil:
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav kristopher mån 23 mar 2009, 09:43

Arya skrev:Jag läser just nu vargbröder och från skala 1-5 får den 700!! :D
Fast jag glömde vargbröder i skolan och jag som hade sett fram emot att läsa nästan hela helgen. :evil:

Usch för Vargbröder!

Just nu läser jag: Ingenting, hahaha. Men jag ska börja med Ringens Brödraskap idag, det är en ny översatt version av Sagan Om Ringen (den gamla versionen är för trög).
Betyg:

Jag har ju inte läst än, och orkar inte sudda ut de fem bokstäverna i "Betyg", :)
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Inläggav kristopher mån 23 mar 2009, 15:58

OK, det blev inte Ringens Brödraskap utan Tunnlar.

Betyg:
Jag har inte kommit så långt, men hittils:
3/5
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Inläggav Eilonwy mån 23 mar 2009, 20:32

jag har läst ut den långa flykten, vilket var den enda ljuspunkten i mitt liv just nu. mitt liv, mitt liv ...
så jag läser om den xD bästa boken jag läst :D LÄS DEN!
"Even the darkest night will end and the sun will rise."

Användarvisningsbild
Eilonwy
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (19)

Inläggav Ida Sewer mån 23 mar 2009, 21:40

Har just gett upp Ringens Brödraskap faktiskt x) Händer inte ofta att jag bara slutar läsa en bok jag påbörjat, men så blev det nu.
Betyg på den dit jag kom (typ hälften) är väl 3,5/5
Nu läser jag inte någon bok för tillfället... "/
Stolt skribent på Eldfackla Noveller :)

All aboard the Klaine Train! Kurt Hummel ♥ Blaine Anderson

Ida Sewer
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (33)

Inläggav nettan mån 23 mar 2009, 22:01

kristopher skrev:OK, det blev inte Ringens Brödraskap utan Tunnlar.

Betyg:
3/5

Om det är den Tunnlar som jag tänker på så är den jätte bra :) Handlar det om en kille som heter Will??
Själv så läser jag Brisingr (stavning?) alla vet nog vad det är för bok så jag slipper berätta vad den handlar om :p men den får 3 ½ /5 för mig, den är så seg det händer ju inget. Dom första böckerna var mycket bättre :) och efter den så ska jag kasta mig över Inkheart, såg filmen igår och den var JÄTTE bra :D
Some say the world will end in fire, som say in ice.

nettan
Sfinx

Inläggav kristopher tis 24 mar 2009, 10:06

nettan skrev:

Betyg:
3/5

Om det är den Tunnlar som jag tänker på så är den jätte bra :) Handlar det om en kille som heter Will??
Själv så läser jag Brisingr (stavning?) alla vet nog vad det är för bok så jag slipper berätta vad den handlar om :p men den får 3 ½ /5 för mig, den är så seg det händer ju inget. Dom första böckerna var mycket bättre :) och efter den så ska jag kasta mig över Inkheart, såg filmen igår och den var JÄTTE bra :D

USCH FÖR BLÄCKHJÄRTA FILMEN!!!!!!!!!!
Allting är olikt boken!!! Det är värre en vad det var med Eragon!!!

Hur långt i Brisingr har du kommit? Den är rätt så långtråkig i början, men den blir inte lika tråkig sen (tycker jag i alla fall).

Jo, det är den Tunnlar jag tänker på... Jag läste ut den i morse. Och den betyg blir nog 4/5.
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Inläggav nettan tis 24 mar 2009, 20:05

kristopher skrev:
nettan skrev:

Betyg:
3/5

USCH FÖR BLÄCKHJÄRTA FILMEN!!!!!!!!!!
Allting är olikt boken!!! Det är värre en vad det var med Eragon!!!

Hur långt i Brisingr har du kommit? Den är rätt så långtråkig i början, men den blir inte lika tråkig sen (tycker jag i alla fall).

Jo, det är den Tunnlar jag tänker på... Jag läste ut den i morse. Och den betyg blir nog 4/5.

Jag har ju inte läst boken så jag kan inte säga om det är olikt elr inte, men jag gillade den jätte mycket :D
Jag har läst lite mer än halva Brisingr.
Some say the world will end in fire, som say in ice.

nettan
Sfinx

Nästa

Återgå till Böcker