Harry Potter VS Twilight

Ett forum för er som vill diskutera samtliga Harry Potter-böckerna.

Harry Potter VS Twilight

Inläggav carpediem5 lör 27 dec 2008, 09:38

Tja, här kommer en tråd om två hett diskuterade böcker.

Jag har varit ett fan av HP i 1½ år och har hunnit läsa svenska böckerna ett antal gånger och även dem engelska, jag blev lite väl fanatisk ett tag men det har nu lugnat ner sig. ;)

Som vi alla vet skulle ju HBP haft biopremiär den 21 november men så blev inte fallet utan Twilight fick möjlighet att visa sin film då.

Jag vet inte hur ni andra är men jag tänkte först efter att ha hört lite recensioner om Twilight att det kan vara en konkurerande källa mot HP eftersom det är en vampyrfilm.

Jag fick möjligheten att se filmen och blev totalt förälskad! Den är inte alls som HP och det går knappast att jämföra eftersom det handlar om två vitt skilda saker. Men efter att ha sett filmen blev jag tvungen att läsa boken och det gjorde jag, därför blev en liten besvikelse eftersom boken och filmen (Twilight) skiljer sig ganska mycket. En annan sak var att jag tycker J.K skriver mycket bättre än Stephanie Meyer och att HP är mycket roligare att läsa.(Twilightfilmen är 10 gånger bättre än HP-filmerna)

Tänkte bara höra om ni nu har läst Twilight också och om ni tycker det är någon skillnad eller om ni tycker att det är samma sak. (Visst det ingår i samma genre men jag tycker att Twilight är en kärleks bok för ungdomar där man ställs för frågor som om man kan lita på varelser som egentligen vill dig något ont medan HP är ett äventyr till en värld som inte existerar där det onda måste förgöras till varje pris) :) GOD JUL btw!

carpediem5
Mugglare

Blogg: Se blogg (0)

Re: Harry Potter VS Twilight

Inläggav miss malfoy sön 28 dec 2008, 21:34

Jag älskar både Twilight och Harry Potter och skulle faktiskt inte kunna säga vilken serie jag tycker är bäst - de är så himla olika varandra och jag gillar dem på så olika sätt! Och fy skäms att du såg filmen innan du läste böckerna! Böckerna är så fruktansvärt bra, men har man sätt filmen innan så har man ju en annan bild om hur det ska vara. Jag älskar filmen, men den stämmer inte riktigt överrens med boken. Det som gör att den inte är dålig är nästan bara de duktiga skådespelarna (en fruktansvärt snygg Robert Pattinson som Edward hjälper faktiskt till på traven ;) ).
Vad jag försöker säga är att det egentligen inte går att jämföra Harry Potter och Twilight, och om det är någon som inte sett filmen än men funderar på att göra det - läs böckerna INNAN! :D
Draco's girl through and through.

Användarvisningsbild
miss malfoy
Ghoul

Inläggav Valentin tis 30 dec 2008, 17:28

Jag har varit ett HP fan sedan jag gick i tvåan. HP har alltid stått mig så jävla nära och jag drömmer om det hela tiden. När jag såg Twilight blev jag lite förälskad i den, men ingenting slår HP och komemr troligen aldrig att göra det.

HP forever <3
The time should come when you have to make a choice
between what is right and what is easy. - Albus Dumledore

Användarvisningsbild
Valentin
Husalf

Inläggav Jeb tis 30 dec 2008, 18:15

Personligen avskyr jag Twilight vilket jag framfört i min superba blogg: http://www.pottersajten.com/blogg.php?s ... =&ucat=21&

:lol:
Grundaren av Pottersajten och administratör på Slottet.

Användarvisningsbild
Jeb
Mästare (admin)

Inläggav Wonderfullie mån 05 jan 2009, 08:46

tycker att Stephenie meyer skriver på ett väldigt överdrivet sätt, hennes beskrivningar av varje yttepytte liten känsla, de gör mig galen. Go Jk rowling hon skriver iallafall på ett roligt sätt. Twilight böckerna blir ganska tjatiga efter ett tag.

Wonderfullie
Boggart

Inläggav nagini ons 07 jan 2009, 20:03

jag har iofs bara läst de svenska översättningarna på twilight men jag måste säga att de är rätt dåligt skrivna (översatta kanske då). det är t ex grammatiska fel ganska ofta.
själva handlingen tycker jag om, men som någon sa är det en kärlekshistoria som riktar sig till tjejer i tonåren till skillnad från harry potter som är, tja, allt. det är både äventyr och kärlek och stark vänskap och allt möjligt. harry potter innehåller också mycket mer humor. jag tycker harry potter-böckerna är SÅ mycket bättre än twilight-böckerna. filmerna däremot, twilight slår lätt harry potter. jag menar, handlingen stämmer bättre och karaktärerna ser faktiskt ut som de är beskrivna i böckerna, något de INTE gör i harry potter-filmerna (vilket jag skrivit ett långt argt pinsamt inlägg om någon annanstans).
chudley cannons

Användarvisningsbild
nagini
Husalf

Inläggav LoveHP ons 07 jan 2009, 20:41

Twilight filmen ar rätt bra med duktiga skådespelare. Men däremot slår HP böckerna Twiligt böckerna rakt i magen! För min delhåller jag mig till HP. Visst är Stephany duktig, men inget slåt J.K R just nu ^^

Jag läste ut första boken på 2 månader. Orkade bara inte läsa.
De sista HP boken läste jag ut på knappt tre dagar!
Gissa vad jag tycker är bäst?

Däremot fattar jag inte varför de går som konkurenter bara för att Twiligt innehåller Vampyrer? I HP näms bara en vampyr och han dör... HP har mera fantasy och humor på alla sätt. GO HP :)
- Låt mig gissa, du litade på din instinkt va?
- Ja, ibland har den rätt!
- Öhm, Sokka... du vet väl att nordpolen ligger åt det hållet?
- Och ibland har den fel!

Användarvisningsbild
LoveHP
Drake

Inläggav klua fre 16 jan 2009, 10:33

jag håller helt jag menar inget kan mätta sig med harry potter så är det bara :D
från en som älskar harry potter :D :D

klua
Mugglare

Inläggav Longbottom sön 25 jan 2009, 19:26

Jag var tills i fredags vääääldigt emot Twilight, men efter mycket snack om "skiten" runt omkring bestämde jag mig för att läsa böckerna... och 1an började jag med i fredagskväll som sagt, runt 22 tiden - vid 03.30 la jag motvilligt ifrån mig boken... Läste då ut resten av boken då jag vaknade på lördagen.. Det tog mig inte ens ett dygn att läsa ut ettan... ( nu har jag läst mer än halva 2an)... OCH jag känner att man inte riktigt kan jämföra Twilight och HP... Det är väldigt olika från varandra.

Jag tycker iallafall att Twilight är sjukt bra (har inte sett filmen vilket jag kommer behöva göra nu)
- And so the lion fell in love with the lamb.
- What a stupid lamb.
- What a sick, masochistic lion.

Användarvisningsbild
Longbottom
Boggart

Inläggav Morotskaka sön 24 maj 2009, 18:15

Valentin skrev:Jag har varit ett HP fan sedan jag gick i tvåan. HP har alltid stått mig så jävla nära och jag drömmer om det hela tiden. När jag såg Twilight blev jag lite förälskad i den, men ingenting slår HP och komemr troligen aldrig att göra det.

HP forever <3

Håller med dig där! HP har alltid stått mig så nära ända sedan jag var liten. Jag har vuxit upp med den och jag vet inte hur jag skulle kunna klara mig utan den. Jag kommer ihåg att nr jag var liten och ledsen så kunde jag söka tröst hos HP och bege mig till en annan värld.
Twilight är bra men den kan aldrig slå HP. För mig känns den också smått överdriven och extremt sexistisk.
- It just seems like, you agree to have a certain personality or something. For no reason. Just to make things easier for everyone. But when you think about it, I mean, how do you know it's even you?

Användarvisningsbild
Morotskaka
Trolldomsminister

Nästa

Återgå till Harry Potter-böckerna