Harry Potter i skolan!

Diskutera allmänna saker om Harry Potter som t ex spelen, kläder, leksaker osv.

Re: Harry Potter i skolan!

Inläggav kristopher fre 25 jul 2008, 20:39

Nu kom jag på att jag faktiskt har stött på Harry i skolan, om det här räknas.
I trean så skulle man jobba tillsammans och skriva en dialog.
Man behövde bara skriva tio meningar men jag och min kompis (vi är dem största harry potter älskarna i skolan) skrev en bok om Albus Potter
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav pumpapaj fre 29 aug 2008, 11:46

I våran engelska bok var det ett klipp ur Harry Potter and the Pilosopher's Stone, första synen av Hogwarts. Vi jobbade aldrig med den texten... :(
Och på svenska fick vi välja en egen bok att läsa och då läste jag Harry Potter och skrev om den. :)

pumpapaj
Mugglare

Inläggav Ghost fre 29 aug 2008, 14:34

Nä, det tror jag inte (tyvärr ^^). Fast det kanske stod nån liten notis om HP i engelskaboken? Hm. Minns inte. Får väl hålla tummarna när vi kommer till London-kapitlet nästa vecka... :geek:
But for now, let him sleep. For in dreams, we enter a world that's entirely our own. Let them swim in the deepest ocean or glide over the highest cloud.

Ghost
Drake

Inläggav nidam lör 30 aug 2008, 16:33

pumpapaj skrev:I våran engelska bok var det ett klipp ur Harry Potter and the Pilosopher's Stone, första synen av Hogwarts. Vi jobbade aldrig med den texten... :(
Och på svenska fick vi välja en egen bok att läsa och då läste jag Harry Potter och skrev om den. :)

Det klippet är med i min engelskabok också ( kanske samma bok, "Good Stuff" heter min ) fast vi har inte hunnit så jätte långt i den, men jag hoppas verkligen att vi jobbar med det kapitlet!

Även i svenskaboken är Harry Potter med. "Hemligheten bakom Harry Potter" heter kapitlet och är ca. 9 sidor långt, det ska bli riktigt gött å jobba med dessa sidor :)
When you want to give up and your heart's about to break
Remember that you're perfect; God makes no mistakes
- Welcome to wherever you are, Bon Jovi

Användarvisningsbild
nidam
Boggart

Inläggav Bokfrände lör 25 okt 2008, 20:07

nidam skrev:
pumpapaj skrev:I våran engelska bok var det ett klipp ur Harry Potter and the Pilosopher's Stone, första synen av Hogwarts. Vi jobbade aldrig med den texten... :(

Det klippet är med i min engelskabok också ( kanske samma bok, "Good Stuff" heter min ) fast vi har inte hunnit så jätte långt i den, men jag hoppas verkligen att vi jobbar med det kapitlet!

Även i svenskaboken är Harry Potter med. "Hemligheten bakom Harry Potter" heter kapitlet och är ca. 9 sidor långt, det ska bli riktigt gött å jobba med dessa sidor :)

Roligt, i Good Stuff A (textbook) som jag också haft var den texten med (naturligtvis...), men vi arbetade inte med den. I Wings 7 (textbook) finns en text om Harry Potter i sektion nummer sex, "Life in Britain". Det är inte obligatoriskt att arbeta med just den texten, men när vi får välja uppgifter fritt kommer jag definitivt välja den. Den har inga fel; åtminstone har jag inte hittat några. I min svenskbok plus handlar sidorna 44 till 53 enbart om Harry Potter. Men dagen vi jobbade med det kapitlet var jag sjuk... Förbannade (haha... förbannelse...) otur! plustexten är förvånansvärt korrekt; de fel jag hittat består i att det står att Harry Potter på skolan fick reda på sin bakgrund; han fick reda på den av Hagrid (men detta är ju ett ganska litet fel), att Dumbledore "tvingats tillkalla dementorer" i tredje boken (det var snarare så att ministreriet utposterade dem där och han mycket motvilligt accepterade), att flammande bägaren utdelas i vinnaren av en tävling mellan "Europas tre fräst unga trollkarlar" (två felaktigheter: även häxor kan delta, samt att tävlingen är mellan skolorna, eller, om man så vill, representanter för skolorna - även om de tre bästa unga magikerna gick på Hogwarts skulle de inte tävla mot varandra), att Harry "i samma ögonblick som han tar emot [Den flammande bägaren som vinst] försvinner [...] ur åskådarnas åsyn" (åskådarna såg ingenting av vad som hände inuti labyrinten, utöver de vuxna som övervakade den, och, i Chrouch's fall, hjälpa Harry att vinna), att den Huvudlösa jakten arrangeras av de finaste spökena i den andra boken (den arrangeras inte där, utan det är en organisation som funnits mycket längre än så - och en organisation "arrangeras" inte), namnen på ämnena ändras lite, matsalsborden dukar sig själva (husalferna dukar), att det finns rasister på Hogwarts (nej, men dock en motsvarighet - mugglar- och mugglarföddhatare) och hans vänner omnämns flera gånger som "grabbar" (vilket utesluter Hermione, Ginny med fler).
Jag heter numer Calandrella!

Bokfrände
Mugglare

Inläggav LoveHP mån 27 okt 2008, 16:23

Nej, det har jag inte O.o min skola är tråkig... XD

Jag lekte oxå HP när jag var liten!! XD hehe, det var kul :D
- Låt mig gissa, du litade på din instinkt va?
- Ja, ibland har den rätt!
- Öhm, Sokka... du vet väl att nordpolen ligger åt det hållet?
- Och ibland har den fel!

Användarvisningsbild
LoveHP
Drake

Inläggav solnea lör 29 nov 2008, 16:37

japp i sjuan så ar det några böcker som man måste läsa och som det sen är frågor till och en av dem är harry potter och de vises sten men eftersom jag redan har läst den boken 12 gånger så behöver jag inte läsa den utan har örjat med frågorna direkt iställeet håller på med dem nu.
I can do it all and more

Användarvisningsbild
solnea
Dödsätare

Inläggav JoJo Weasley lör 13 dec 2008, 10:53

Nja... räknas det att jag får skriva FF i skolan?
bellacissy.blogg.se

- Två systrar som bloggar om livet

Användarvisningsbild
JoJo Weasley
Dementor

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav Morotskaka fre 19 dec 2008, 13:16

Har haft 2 stycken i engelska böckerna om HP och också i Franskan. Sedan har vi fått HP böckerna i skolan och sedan reflekterat över dem. Det var bäst , ofc;)^^
- It just seems like, you agree to have a certain personality or something. For no reason. Just to make things easier for everyone. But when you think about it, I mean, how do you know it's even you?

Användarvisningsbild
Morotskaka
Trolldomsminister

Inläggav Arya tor 22 jan 2009, 17:50

Ida Sewer skrev:
Johan skrev:Vi gjorde ett projektarbete om Harry Potter i nian :D
Det var meningen att vi skulle bygga upp en "Harry Potter-värld" för de mindra barnen i skolan. Länge sen dock : )

Men gud vad roligt!
:o Jag blir riktigt avundsjuk... ;)

Jag med.....nu blir ja sur. :evil: näe ja bara skojade!!! :D Men lite fuskigt tycker jag det är!!!
Vi får aldrig göra sånt!! :o
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Blogg: Se blogg (2)

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om Harry Potter