Namnen i böckerna

Diskutera allmänna saker om Harry Potter som t ex spelen, kläder, leksaker osv.

Namnen i böckerna

Inläggav Eddie mån 07 apr 2008, 19:26

Jag undrar om Rowling hade någon baktanke med karaktärernas namn? Vissa har hon ju självklart gett vardagliga namn, men andra, t ex Moody och Lockman, har fått lite mer karaktäristiska.

T ex får Moody mig att tänka på någon som lätt tappar humöret. (Mood --> Humör) Kan det ha något med hans personlighet att göra.

Lockheart (som Lockman heter på engelska) låter som någon som är inställsam, och det tycker jag låter som Lockhearts personlighet.

Någon som är på humör att diskutera det här, eller har några protester mot det jag har kommit fram till?

Användarvisningsbild
Eddie
Akromantel

Blogg: Se blogg (0)

Re: Namnen i böckerna

Inläggav dobby tis 08 apr 2008, 14:48

Hmm, jo jag tycker nog att både Glideroy Lockhart och Gyllenroy Lockman är namn som passar väldigt bra in på hans karaktär. Lite snobbigt, lite överlägset... precis som han ;) Men när man tänker efter så tycker man säkert bara såhär för man har vant sig vid namnen, tror ni inte det?
Harry... Potter...

dobby
Mugglare

Inläggav miss malfoy tor 15 maj 2008, 16:45

jo, men man märker ju att hon har vissa teman när hon kom på namnen. exempel lupin och petunia som båda är blommor. och så har ju nästan hela släkten black något med rymden att göra. exempel sirius och bellatrix som är stjärnor och Adromeda (andromeda??) som är en galax. tror också att regulus är någon stjärna. osäker på det dock.
tycker också att det är rätt gulligt att stjärnan sirius ingår i stjärnbilden "stora hunden" och även kallas "hundstjärnan". kan rowling ha fått lite inspiration därifrån kanske? :)
Draco's girl through and through.

Användarvisningsbild
miss malfoy
Ghoul

Inläggav miss malfoy tor 15 maj 2008, 16:48

kollade upp lite fler namn. narcissa är tydligen också en blomma och regulus var en stjärna precis som jag trodde :)

Användarvisningsbild
miss malfoy
Ghoul

Inläggav nea fre 16 maj 2008, 13:30

miss malfoy skrev:jo, men man märker ju att hon har vissa teman när hon kom på namnen. exempel lupin och petunia som båda är blommor. och så har ju nästan hela släkten black något med rymden att göra. exempel sirius och bellatrix som är stjärnor och Adromeda (andromeda??) som är en galax. tror också att regulus är någon stjärna. osäker på det dock.
tycker också att det är rätt gulligt att stjärnan sirius ingår i stjärnbilden "stora hunden" och även kallas "hundstjärnan". kan rowling ha fått lite inspiration därifrån kanske? :)

Angående namnet Lupin så tror jag faktiskt inte att det har någonting med blommor att göra, även om det stämmer att Lupin är en blomma. Lupus (Canis Lupus, om man ska vara noga) betyder nämligen varg på latin. Faktiskt så är även Lupus (Vargen) en stjärnbild. Så det där med astronomin köper jag, men vad gäller blommorna så är jag inte lika säker.
"NOT MY DAUGHTER, YOU BITCH!!!!!!"

nea
Akromantel

Inläggav miss malfoy fre 16 maj 2008, 17:46

ok, du har säkert rätt, jag är inte så bra på latin :) det var bara det att det var blomman lupin som var det första jag tänkte på :) tack för rättningen!

Användarvisningsbild
miss malfoy
Ghoul

Inläggav Ida Sewer sön 18 maj 2008, 15:26

Jag kom på en sak... Fenrir Grårygg (varulven) kanske kommer från namnet Fenrisulven, som finns i den fornnordiska mytologin (den med Tor, Oden osv :P ). Det var en enorm blodtörstig varg. Och Grårygg är ju ett väldigt gammalt namn på vargar.
Stolt skribent på Eldfackla Noveller :)

All aboard the Klaine Train! Kurt Hummel ♥ Blaine Anderson

Ida Sewer
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (33)

Inläggav miss malfoy tor 11 sep 2008, 16:35

hm... kom och tänka på Salazar Slytherin också. det fanns ju en diktator i Portugal som hette Salazar (dock osäker på om han stavades så). Kan inte så vidare mycket om honom, men han kanske inte var särskilt hygglig med tanke på att Slytherins grundare är döpt efter honom?

Användarvisningsbild
miss malfoy
Ghoul

Inläggav Bokfrände lör 25 okt 2008, 19:13

Intressant tråd. Ja, Rowling lär ha haft mening med (nästan) alla namn. Åtminstone berörs detta ämne av många webbsidor, se exempelvis http://www.angelfire.com/mi3/cookarama/namemean.html, http://www.theninemuses.net/hp/ och http://www.veritaserum.com/misc/babynames.shtml.
Jag heter numer Calandrella!

Bokfrände
Mugglare

Inläggav Ida Sewer sön 24 jan 2010, 14:01

Vet ni vad jag hittade?

Dolores är ett vanligt spanskt kvinnonamn, som betyder "smärtor".

Passande, eller vad? Tror ni att de har något att göra med att Umbridge gillar att tortera sina elever?
Stolt skribent på Eldfackla Noveller :)

All aboard the Klaine Train! Kurt Hummel ♥ Blaine Anderson

Ida Sewer
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (33)

Nästa

Återgå till Allmänt om Harry Potter