Lenas översättningar av Harry Potter

Diskutera allmänna saker om Harry Potter som t ex spelen, kläder, leksaker osv.

Re: Lenas översättningar av Harry Potter

Inläggav SeverusForPresident tor 07 aug 2008, 10:50

Ett ord som jag har hakat mig upp på är ett ord som Lena använder HELA TIDEN... Är det bara jag som tänkt på att hon använder ordet "bister" väldigt väldigt ofta?
-The last enemy that shall be defeated is death-

Användarvisningsbild
SeverusForPresident
Ghoul

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav miss malfoy tor 07 aug 2008, 15:38

finns många saker som man stör sig på, men en grej jag hakat upp mig på är att hon översatt "the knight bus" till "nattbussen". den går väl inte bara på natten eller? hon kanske inte är så bra på engelska och trodde det stod "night bus"? :roll:
Draco's girl through and through.

Användarvisningsbild
miss malfoy
Ghoul

Inläggav kristopher tor 07 aug 2008, 16:59

Tja , fast jag tror att hon måste vara bra på engelska för att få översätta böckerna, jag tror att det är ett slarvfel, för jag menar liksom att om man skyndar sig så tror jag att det är lätt att översätta the knight bus som om det stod the night bus altså nattbusen
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Inläggav miss malfoy mån 11 aug 2008, 15:26

Slarvfel? Ja, kanske det, men det låter inte särsklit troligt.
fast att hon är dålig på engelska låter i och för sig inte heller så troligt xP

Användarvisningsbild
miss malfoy
Ghoul

Inläggav Ghost sön 24 aug 2008, 17:25

miss malfoy skrev:finns många saker som man stör sig på, men en grej jag hakat upp mig på är att hon översatt "the knight bus" till "nattbussen". den går väl inte bara på natten eller? hon kanske inte är så bra på engelska och trodde det stod "night bus"? :roll:

Men det är ju bara ett ordskämt som inte funkar på svenska. ;)
But for now, let him sleep. For in dreams, we enter a world that's entirely our own. Let them swim in the deepest ocean or glide over the highest cloud.

Ghost
Drake

Inläggav Tinnituzz ons 27 aug 2008, 14:15

Ni som stör er på översättningen av nattbussen, det gör jag oxå, vad tycker ni att det skulle översättas med? Riddarbussen låter ju helskumt oxå tycker jag. Tycker att nattbussen låter rätt bra, men e ändå fel översatt. förstår ni vad jag menar? :?
Man ska aldrig lita på någonting som kan tänka på egen hand, om man inte kan se vilken hjärnan som finns bakom.

Användarvisningsbild
Tinnituzz
Akromantel

Inläggav miss malfoy ons 27 aug 2008, 20:39

Ghost skrev:
miss malfoy skrev:finns många saker som man stör sig på, men en grej jag hakat upp mig på är att hon översatt "the knight bus" till "nattbussen". den går väl inte bara på natten eller? hon kanske inte är så bra på engelska och trodde det stod "night bus"? :roll:

Men det är ju bara ett ordskämt som inte funkar på svenska. ;)

Tinnituzz skrev:Ni som stör er på översättningen av nattbussen, det gör jag oxå, vad tycker ni att det skulle översättas med? Riddarbussen låter ju helskumt oxå tycker jag. Tycker att nattbussen låter rätt bra, men e ändå fel översatt. förstår ni vad jag menar? :?

Ja, visst är det ett ordskämt på engelska, men jag tycker ändå att Lena kunde kommit på något bättre än Nattbussen! Vet inte riktigt vad, men det måste ju gå och klura ut nått ordskämt som funkar på svenska också. Eller? :? Hmm... får tänka lite på det ;)

Användarvisningsbild
miss malfoy
Ghoul

Inläggav Ghost ons 27 aug 2008, 21:10

miss malfoy skrev:Ja, visst är det ett ordskämt på engelska, men jag tycker ändå att Lena kunde kommit på något bättre än Nattbussen! Vet inte riktigt vad, men det måste ju gå och klura ut nått ordskämt som funkar på svenska också. Eller? :? Hmm... får tänka lite på det ;)

Ja, det skulle ju vart kul. :) Lena kanske inte har så mycket fantasi? Eller så har hon bara bråttom?
Har ni sett i engelska femman så säger Hermione typ såhär "Harry, Europa's covered in ice, not mice" men på svenska är det "Harry, Europa är täckt av frost, inte rost". Den är rätt fiffig tycker jag. ^^
But for now, let him sleep. For in dreams, we enter a world that's entirely our own. Let them swim in the deepest ocean or glide over the highest cloud.

Ghost
Drake

Inläggav miss malfoy tor 11 sep 2008, 16:46

Ghost skrev:Ja, det skulle ju vart kul. :) Lena kanske inte har så mycket fantasi? Eller så har hon bara bråttom?
Har ni sett i engelska femman så säger Hermione typ såhär "Harry, Europa's covered in ice, not mice" men på svenska är det "Harry, Europa är täckt av frost, inte rost". Den är rätt fiffig tycker jag. ^^

Haha, ja har också tänkt på det :D kunde hon inte klämt fram något lika fiffigt som översättning på nightbus? fast "ice-mice" och "frost-rost" kanske var lite lättare ;)

Användarvisningsbild
miss malfoy
Ghoul

Inläggav kristopher ons 22 okt 2008, 16:22

Igår fick jag reda på att en i min klass är Lenas barnbarn :o
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister