Krökt universum

Diskussioner och frågor om datorer, mobiltelefoner, elektronik, astronomi, matematik och annat coolt inom tekniken och vetenskapen.

Re: Krökt universum

Inläggav ElefantiS tor 11 nov 2010, 16:06

Sev Fletcher skrev:Så om det är så att man sir bakåt i tiden när man sir planeter längre bort, så då skulle man ju typ kunna åka iväg i en rymdraket till någon planet och sen se tillbaka med ett teleskop och se sej själv fara iväg i rymdraketen?! Haha det blev lite råddigt xD Men skulle det inte typ vara möjligt?

Eftersom vi inte kan åka snabbare än ljusets hastighet skulle det inte kunna händ, eftersom man nu ljuset från stjärnan som åker till oss.
Solen ligger åtta ljusminuter ifrån oss, så åker vi till solen skulle vi inte kunna se oss själva fara till solen, eftersom det tagit oss mer än åtta minuter att fara dit.

Sedan, den närmsta stjärnan öigger fyra ljusår ifrån oss, och det skulle även där ta betydligt långre tid än fyra år att ta oss till den stjärnan. Det skulle alltså inte vara möjligt att se oss själva fara till en annan planet med den enkla anledningen att vi då måste fara i en högre hastighet än ljusets hastighet, och det är idag inte möjligt.

Så, i praktiken skulle din teori vara rätt, men då måste vi hitta ett sätt att fara i rymden i ljusets hastighet och uppåt.

Detta är självklart inte säkert, men om jag tänker rätt så borde jag ha i alla fall till en viss grad sanning i det jag säger.

ElefantiS
Vilie

Blogg: Se blogg (2)

Föregående

Återgå till Teknik & Vetenskap