Top 15 boklistor

Diskussioner om litteratur och böcker som inte handlar om Harry Potter.

Re: Top 15 boklistor

Inläggav Ida Sewer sön 27 dec 2009, 13:12

Nu blev jag också sugen på att göra en ny boklista! :)

1. Bläckdöd (- jag tror faktiskt att det är den bästa boken jag läst i hela mitt liv)
2. När jag hör din röst
3. Artemis Fowl- Tidsparadoxen
4. Artemis Fowl- De försvunna demonerna
5. Ljudet av ditt hjärta
6. Brisingr
7. Den Äldste
8. Så länge vi båda andas
9. Midnight Sun
10. Eragon
11. Artemis Fowl- Evighetskoden
12. Bläckhjärta
13. Silverdolken
14. Guldkompassen
15. Drakmåne

Och nu har jag inte räknat med HP (;
Stolt skribent på Eldfackla Noveller :)

All aboard the Klaine Train! Kurt Hummel ♥ Blaine Anderson

Ida Sewer
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (33)

Inläggav Eilonwy sön 27 dec 2009, 13:34

1. Watership Down
2. The Last Song
3. Bläckhjärta
4. A Walk To Remember
5. Harry Potter-serien
6. Prydain - De Trennes Bok

Kommer inte på någon fortsättning ... Diane Hohs Titanicserie är någonstans därinne, men inte så högt upp.
"Even the darkest night will end and the sun will rise."

Användarvisningsbild
Eilonwy
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (19)

Inläggav Sev Fletcher lör 23 jan 2010, 14:59

1. Artemis Fowl - Evighetskoden - Eoin Colfer
2. alla andra Artemis Fowl - Eoin Colfer
3. Män som hatar kvinnor - Stieg Larsson
4. Flickan som lekte med elden - Stieg Larsson
5. Stolthet och fördom - Jane Austen
6. Signal - Stephn King
7. Sofies Värld - Jostein Gaarder
8. Twlight böckerna - Stephenie Meyer
9. Da Vinci koden - Dan Brown
10. Syskonkärlek - Katarina von Bredow
11. Som jag vill vara . Katarina von Bredow
12. Räcker det om jag älskar dej - Katarina von Bredow
13. gosspi girl böckerna - Cecily von Ziegesar
14. Låt den rätte komma in - John Ajvide Lindqvist
15. Vargbröder böckerna

tycker mycket om alla dessa böcker så en del borde egentligen vara utan inbördes ordning :)
House rules, Sammy. Driver picks the music, shotgun shuts his cake hole.

Användarvisningsbild
Sev Fletcher
Ministeriearbetare

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav kristopher sön 20 mar 2011, 10:02

Så, jag gör en kristopher och väcker en urgammal tråd :roll:

1. Efter Lägerelderna - Grymt bra bok, visst, den första tre hundra sidorna var inte SÅ nice'a (även om de var rätt bra); men, den andra halvan vägde upp det tusen gånger om. Älskar verkligen den här boken, man tar lärdom av den. Alla borde läsa den.
2. Svart Eld - En bok i ungefär samma anda som Efter lägereldarna. Verklighetstrogna karaktärer, riktigt bra gjord handling, "Low fantasy", osv. Stör mig på Heroic Fantasy-genren, och båda de här två böckerna är väldigt bra undantag från den stora mängden av fantasy som finns idag.
3. A Storm of Swords - Bästa Epic Fantasy'n jag läst. Den här serien har nog tidernas bäst gjorda karaktärer och tidernas bäst gjorda handling. Riktigt nice att författaren låter sina huvudpersoner vara lika dödliga som alla andra, till skillnad från de flesta andra fantasyförfattarna :roll: . De blir mördade, handikappade, osv. Får skador från livet efter att ha fallit från höga byggnader. (Jupp, en karaktär blir förlamad. Spoiler. :P) Nuff said. Bok tre i A Song of Ice and Fire.
4. A Game of Thrones - Bok ett i A Song of Ice and Fire
5.The Hunger Games Hade nog kommit längre upp om inte slutet bara handlat om Gale vs Peeta :| De borde båda dött i första kapitlet, så man sluppit dem :(
LPK HAR TALAT

Användarvisningsbild
kristopher
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (1)

Inläggav Eilonwy sön 20 mar 2011, 10:31

Jag gör också om min, men kör på top 5. Jag låter bli att ha med Harry Potter - den är med någonstans, men jag vet inte var.

Watership Down - som alltid, den är kanske inte den absolut bästa boken som någonsin skrivits, men det är absolut min egna favorit. Språket (har tagit mer från Richard Adams stil än någon annans), karaktärerna, och historiens sensmoral i allmänhet, som egentligen inte var menad att finnas där men som ändå är ganska tydlig ... ja, den är fin :)

Of Mice And Men - ack, ack, jag kan väl inte göra annat än sätta den här boken superhögt upp på listan. Man läser ut den på några dagar, och sedan är man körd. Jag satt igår kväll och bara läste citat ifrån den, och åååh ... den är lite typisk Eilonwy; vänskap (som faktiskt inte går att misstolka, som jag ser det), fattigdom, drömmar och ett sorgligt slut. Allt som fattas är drakar, fast i den här boken passar de inte in xD Nä, men på allvar: läs den här boken, för den är fullkomligt underbar.

Hungerspelen - Och då menar jag FÖRSTA boken. Jag satt som en sten en hel dag och bara läste i den, och efter det var jag så sur över det dåliga slutet att jag bara ville ha mer. Och så blev det att jag läste de två andra också ... det enda dåliga är triangeldramat, som de flesta fans förvandlat till någon slags twilight-grej med Team Gale och Team Peeta. Men i första boken är det inte så mycket sådant, just eftersom man knappt vet om att det är ett triangeldrama än xD äh, det är svårt att förklara.

The Last Song - den här boken blir bara totaldissad för att Miley Cyrus är med i filmen!!! Jag säger, shut up och läs boken!! Som alla Nicholas Sparks böcker behandlar den kärlek, tro och sorger i en slags harmoni och man känner igen sig i den på några ställen. Eller, i alla fall jag >_> Den är fin, och mycket bättre än filmen (även om filmen är sevärd ändå)!

Svikarens Spel - japp. Vänskap (som går att misstolka, vilket ElefantiS gjorde, vilket jag lät bli för jag är inte så mycket för queerhistorier), mobbing och mänskliga karaktärer som drabbas av feghet och coolhet och hämdlystenhet och om vartannat ... den är fin, och man sitter fast hela boken igenom. Jag säger ... läs den!! (precis som alla andra böcker på den här listan >_>)
"Even the darkest night will end and the sun will rise."

Användarvisningsbild
Eilonwy
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (19)

Inläggav Sev Fletcher ons 30 mar 2011, 15:36

Okej, min lista har ändrats väääldigt mycket ;o HP är inte alls med på den här listan, för de är i en klass för sig <3

1. Ibland bara måste man - David Levithan
2. Stolthet och fördom - Jane Austen
3. Sofies värld - Jostein Gaarder
4. Artemis Fowl böckerna
5. Signal - Stephen King
6. Män som hatar kvinnor - Stieg Larsson
7. Revolt - Suzanne Collins
8. Flickan som lekte med elden - Stieg Larsson
9. Syskonkärlek - Katarina von Bredow
10. Hungerspelen - Suzanne Collins
11. Som jag vill vara - Katarina von Bredow
12. Okänd soldat - Väinnö Linna (har inte läst slut den ännu, men den är verkligen bra hittills
13. Dear John - Nicholas Sparks
14. Shutter Island - Dennis Lehane
15. Da Vinci koden - Dan Brown
House rules, Sammy. Driver picks the music, shotgun shuts his cake hole.

Användarvisningsbild
Sev Fletcher
Ministeriearbetare

Blogg: Se blogg (0)

Föregående

Återgå till Böcker