Hittat ett misstag av JK

Ett forum för er som vill diskutera samtliga Harry Potter-böckerna.

Re: Hittat ett misstag av JK

Inläggav Ida Sewer tis 28 jul 2009, 21:23

SeverusForPresident skrev:Visst är det så? Hon brukar ju aldrig göra fel, hela harry potter serien är så välplanerad så jag kan inte tro att något sånt kan vara fel. Sen också har jag tänkt på det här med att ända sedan Voldemort sökte efter jobbet som försvar mot svartkonster lärare, har ingen kunnat behållit jobbet mer än ett år. Men när jag läser ettan så får jag känslan av att quirrell har varit lärare där innan Harry kom, även om det inte står nedskrivet så det finns konkreta bevis på det.

Ja, det trodde jag med! För Hagrid pratar ju om honom som om... tja, som om han hade jobbat på skolan ett tag :?
Stolt skribent på Eldfackla Noveller :)

All aboard the Klaine Train! Kurt Hummel ♥ Blaine Anderson

Ida Sewer
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (33)

Inläggav SeverusForPresident tis 28 jul 2009, 22:37

Typ när de träffas i läckande kitteln... :P
-The last enemy that shall be defeated is death-

Användarvisningsbild
SeverusForPresident
Ghoul

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav ElefantiS tis 04 aug 2009, 16:02

Ida Sewer skrev:
SeverusForPresident skrev:Visst är det så? Hon brukar ju aldrig göra fel, hela harry potter serien är så välplanerad så jag kan inte tro att något sånt kan vara fel. Sen också har jag tänkt på det här med att ända sedan Voldemort sökte efter jobbet som försvar mot svartkonster lärare, har ingen kunnat behållit jobbet mer än ett år. Men när jag läser ettan så får jag känslan av att quirrell har varit lärare där innan Harry kom, även om det inte står nedskrivet så det finns konkreta bevis på det.

Ja, det trodde jag med! För Hagrid pratar ju om honom som om... tja, som om han hade jobbat på skolan ett tag :?
SeverusForPresident skrev:Typ när de träffas i läckande kitteln... :P
Har också tänkt på det. Fast, så kan det ju inte kunnat vara, eller? Voldemort är ju ändå I Quirrell, så kanske det var ett undantag, eftersom Volemort teknist sett hade fått jobbet i alla fall.. :?

ElefantiS
Vilie

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav FeliciaMalfoy tor 06 aug 2009, 18:10

ElefantiS skrev:
Ida Sewer skrev:

SeverusForPresident skrev:Typ när de träffas i läckande kitteln... :P
Har också tänkt på det. Fast, så kan det ju inte kunnat vara, eller? Voldemort är ju ändå I Quirrell, så kanske det var ett undantag, eftersom Volemort teknist sett hade fått jobbet i alla fall.. :?

Jag har för mig att jag har läst någonstans att Quirrel hade ett annat lärarjobb på Hogwarts innan.
"The last enemy to be defeated is death"

Användarvisningsbild
FeliciaMalfoy
Mugglare

Inläggav FeliciaMalfoy tor 06 aug 2009, 18:14

Jo, jag hittade det här på Wikipedia.

J.K. Rowling har sagt att innan Quirrell undervisade i Försvar mot Svartkonster undervisade han Mugglarstudier, och bytte till Försvar mot Svartkonster samma år som Harry började på Hogwarts.
"The last enemy to be defeated is death"

Användarvisningsbild
FeliciaMalfoy
Mugglare

Inläggav Ida Sewer lör 08 aug 2009, 14:22

FeliciaMalfoy skrev:Jo, jag hittade det här på Wikipedia.

J.K. Rowling har sagt att innan Quirrell undervisade i Försvar mot Svartkonster undervisade han Mugglarstudier, och bytte till Försvar mot Svartkonster samma år som Harry började på Hogwarts.

Det förklarar ju saker o ting!

Ida Sewer
Trolldomsminister

Inläggav Bellatrix tis 27 apr 2010, 17:13

Jag vet det är lite konstigt! och dessutom har hon gjort ett fel till! i trean fyller hermione år i september, men i sexan fyller hon år före harry! ( harry fyller år den 31 juli) hon får ju avlägga sitt transrerings prov men det får inte harry, för han är inte 17!!!

Bellatrix
Mugglare

Inläggav Ida Sewer ons 28 apr 2010, 15:12

Bellatrix skrev:Jag vet det är lite konstigt! och dessutom har hon gjort ett fel till! i trean fyller hermione år i september, men i sexan fyller hon år före harry! ( harry fyller år den 31 juli) hon får ju avlägga sitt transrerings prov men det får inte harry, för han är inte 17!!!

Men Hermione är ju född ett år före Harry och co. Hon var 12 när hon började på Hogwarts, varför vet jag inte, men så är det.

Ida Sewer
Trolldomsminister

Inläggav kristopher tis 15 jun 2010, 22:09

Ida Sewer skrev:
Bellatrix skrev:Jag vet det är lite konstigt! och dessutom har hon gjort ett fel till! i trean fyller hermione år i september, men i sexan fyller hon år före harry! ( harry fyller år den 31 juli) hon får ju avlägga sitt transrerings prov men det får inte harry, för han är inte 17!!!

Men Hermione är ju född ett år före Harry och co. Hon var 12 när hon började på Hogwarts, varför vet jag inte, men så är det.

Kolla min tråd :D
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Inläggav RebSnape mån 27 jun 2011, 14:54

Ett misstag som de hittats i första boken, tror jag det var, var att hon hade kallat en vis dag för tisdag och sedan när man kollade upp vad det faktiskt var för dag det året så var det en onsdag...
Åh, mycket bra .... Ja, det är lätt att se att nästan sex år av magiskt utbildningen inte har slösats bort på dig, Potter." Spöken är genomskinliga.

Användarvisningsbild
RebSnape
Husalf

Blogg: Se blogg (2)

FöregåendeNästa

Återgå till Harry Potter-böckerna