Hittat ett misstag av JK

Ett forum för er som vill diskutera samtliga Harry Potter-böckerna.

Hittat ett misstag av JK

Inläggav SeverusForPresident mån 13 jul 2009, 23:45

Jag började läsa alla HP böckerna den här veckan... Men jag tänkte prova läsa dem åt andra hållet, baklänges, med sjuan först och avsluta med ettan.
När jag läste bok 6 (Halvblodsprinsen), och hamnade på sida 507 så blev jag lite förvånad... Jag brukar inte hitta misstag gjorda av Rowling (bara stavfel eller något på svenska).

Det är då Horace Snigelhorn berättar för Lord Voldemort att Dumbledore är väldigt bestämd på den punkten att man inte ska kunna läsa eller något sådant om Horrokruxer.

Men det gjorde mig lite förvånad. Varför skulle Dumbledore vara bestämd över det, Dumbledore var ju bara en lärare i förvandlingskonst, och det var ju Armando Dippet som var rektor under den tiden Lord Voldemort frågade Snigelhorn om dessa horrokruxer... Vad säger ni?
-The last enemy that shall be defeated is death-

Användarvisningsbild
SeverusForPresident
Ghoul

Blogg: Se blogg (0)

Re: Hittat ett misstag av JK

Inläggav Ida Sewer tis 14 jul 2009, 13:07

Jag tror att Dumbledore hade ganska stort inflytande även när han endast var lärare, och eftersom att han var väldigt vis och hade goda avsikter så... Ja, så kanske Dippet lät honom ha den friheten att han kunde bestämma det. Vad vet jag?
Stolt skribent på Eldfackla Noveller :)

All aboard the Klaine Train! Kurt Hummel ♥ Blaine Anderson

Ida Sewer
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (33)

Inläggav harry potter2 tis 14 jul 2009, 15:58

Detta har jag också lagt märket till och hur mycket jag en har funderat så har jag inte hittat något svar på denna fråga. Vet faktiskt inte varför de var så. För de är inte möjligt att när Dolder går sitt sista år så har inte dumbledore blivit rektor. De vet vi eftersom att när dom reser tillbaka i minnes sålet så gratulerat Dolder han till att han har blivit rektor.

Men de kan ju också vara som Ida Sewer säger att han hade mycket inflytande på den tiden också. Eller så är de helt enkelt en miss av JK. Rowling. :shock:
Jag lyssnar på Harry Potter genom ljudböcker. Så jag kanske inte alltid stavar namn rätt.

Användarvisningsbild
harry potter2
Dementor

Blogg: Se blogg (5)

Inläggav SeverusForPresident tis 14 jul 2009, 23:34

Men säger inte Voldemort det när han kommer tillbaka som 18 åring och vill ha ett jobb?

Användarvisningsbild
SeverusForPresident
Ghoul

Inläggav harry potter2 tis 14 jul 2009, 23:43

SeverusForPresident skrev:Men säger inte Voldemort det när han kommer tillbaka som 18 åring och vill ha ett jobb?

Säger vad :P?
Jag lyssnar på Harry Potter genom ljudböcker. Så jag kanske inte alltid stavar namn rätt.

Användarvisningsbild
harry potter2
Dementor

Inläggav SeverusForPresident tis 14 jul 2009, 23:44

harry potter2 skrev: De vet vi eftersom att när dom reser tillbaka i minnes sålet så gratulerat Dolder han till att han har blivit rektor.

Användarvisningsbild
SeverusForPresident
Ghoul

Inläggav harry potter2 tis 14 jul 2009, 23:47

SeverusForPresident skrev:
harry potter2 skrev: De vet vi eftersom att när dom reser tillbaka i minnes sålet så gratulerat Dolder han till att han har blivit rektor.

Nu är jag inte riktigt med här. Jag menade att man vet att han inte var rektor när dolder gick ut skolan eftersom att dolder gratulerar han till att ha blivit rektor. :D

Användarvisningsbild
harry potter2
Dementor

Inläggav SeverusForPresident tis 14 jul 2009, 23:59

Jag trodde det stod "man vet ju inte om dumbledore..", jag läste för snabbt :p

Användarvisningsbild
SeverusForPresident
Ghoul

Inläggav miss malfoy mån 27 jul 2009, 14:42

haha wow, jag läste det där stycket för fem minuter sedan - innan jag läst detta - och upptäckte också det felet! xD dippet var ju antagligen inne på sina sista år så dumbledore kanske var lika mycket rektor som honom, även om det var inofficiellt? liksom att det var dumbledore som låg bakom de flesta beslut och sånt, även om det gjordes i dippets namn? armando kanske var lite gaggig på slutet, haha :P (vill inte tro att jk kan göra fel!)
Draco's girl through and through.

Användarvisningsbild
miss malfoy
Ghoul

Inläggav SeverusForPresident tis 28 jul 2009, 15:20

Visst är det så? Hon brukar ju aldrig göra fel, hela harry potter serien är så välplanerad så jag kan inte tro att något sånt kan vara fel. Sen också har jag tänkt på det här med att ända sedan Voldemort sökte efter jobbet som försvar mot svartkonster lärare, har ingen kunnat behållit jobbet mer än ett år. Men när jag läser ettan så får jag känslan av att quirrell har varit lärare där innan Harry kom, även om det inte står nedskrivet så det finns konkreta bevis på det.

Användarvisningsbild
SeverusForPresident
Ghoul

Nästa

Återgå till Harry Potter-böckerna