Harry Potter VS Twilight

Ett forum för er som vill diskutera samtliga Harry Potter-böckerna.

Re: Harry Potter VS Twilight

Inläggav kristopher tor 17 jun 2010, 22:13

ElefantiS skrev:
kristopher skrev:
ElefantiS skrev:
kristopher skrev:Fattar inte varför alla jämför HP med Twlight. Precis som alla jämför Hunger Games med Twilight. Allting jämförs med Twilight nuförtiden -.-'

Svaret på vilken som är bäst är enkelt ^^ HP ofc. Anledning: Twilight suger ._.

Usch, ja, allt jämförs med Twilight! Allt!

Hur kan man ens tänka på att jämföra twilight med Hunger Games? De är ju mer skilda än HP och Twilight! Antagligen bara för att det finns två "team" där också. Peeta och Gale kan sparka Edward och Jacob mellan stortårna.

Sen har folk jämfört Twilight med John Ajvide Lindqvists "Låt den rätte komma in"! Hela sasnslöst!

Ofta!? Enda likheten mellan Shitlight och Let the right one in (engelska titeln låter bättre än den svenska :D) är att det finns vampyrer i båda. Let the right one in's vampyr är inte ens peddo...

ha, eftersom boken är svensk så tycker jag att man ska säga Låt den rätte komma in. Annars får jag inte den där Blackebergskänslan. Min faster bor precis brevid Blackeberg, så varje gång jag ska till henne måste jag gå 1,5 km igenom dem. Det är läskigt :S

Fast man kan inte säga att Låt den rätte komma in inte är peddo, för det är den. Fast Eli är inte det...

Jupp, och det var vampyren jag menade ^^ Aja, håller med dig förresten om att man inte får Blackebergs-känslan när man säger LtROI istället för LDRKI.
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav kaninis830 ons 04 aug 2010, 07:00

Harry potter är bäst :D :D :D

kaninis830
Mugglare

Inläggav Eilonwy ons 11 aug 2010, 13:45

Harry Potter äger ut twilight tusen gånger om!! Och folk påstår att Stephenie Meyer är bättre än JK Rowling - jag undrar om de ens jämfört ordentligt x( Twilight är helt uselt, och Harry Potter har en acceptabel huvudperson och inte överbeskyddande-fé-vampyrer som bifigurer.
Senast redigerad av Eilonwy tor 12 aug 2010, 09:25, redigerad totalt 1 gång.
"Even the darkest night will end and the sun will rise."

Användarvisningsbild
Eilonwy
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (19)

Inläggav Ida Sewer ons 11 aug 2010, 15:20

Jag har tagit mitt förnuft till fånga, INGET slår Harry Potter. Speciellt inte Twilight.
Stolt skribent på Eldfackla Noveller :)

All aboard the Klaine Train! Kurt Hummel ♥ Blaine Anderson

Ida Sewer
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (33)

Inläggav sev ons 11 aug 2010, 20:35

Harry Potter äger.... :D :D :D
R.I.P S.S

Användarvisningsbild
sev
Basilisk

Inläggav LoonyLover ons 11 aug 2010, 20:49

Jag tvekade en stund innan jag gav mig in i den här diskussionen. Jag har flera anledningar till detta.

För det första tycker jag att det är fel att jämföra böcker baserade på våra egna subjektiva uppfattningar. Visst, man kan jämföra teman, karaktärer, stämningar och bildspråk. Men om den bok är bra eller inte, kan man inte diskutera. För precis som man säger att det finns lika många världsuppfattningar som det finns människor, finns det olika åsikter om en bok. Och det finns ingen som har rätt eller fel.

Sen är det väldigt ovanligt med folk som skriver något mer intelligent än "TWilight suger!" eller "OME Edward är såååå snygg, Harry Potter kan bara dööööööö!". Och ursäkta, men det för inte nånting framåt.

Sen är böckerna, i handling, karaktärsbyggnad och målgrupp väldigt skilda varandra. Jag håller helt med om att Twilight inte på något sätt har samma djup eller detaljrikedom som Harry Potter. Men det betyder inte att jag inte uppskattar den iaf.

Jag kan mycket stolt säga att jag håller Twilightserien varmt om hjärtat. Många rynkar på pannan åt mig, de tycker väl att jag är lite gammal för att läsa ungdomsböcker:S Men jag tycker att serien sänder ut några väldigt fina signaler.

Nej, jag syftar inte på att meningen med livet är att hitta en utomjordiskt snygg odödlig att gifta sig med. Det är bara ett ytligt sätt att se på historien.

Det senaste århundradet har kvinnor kämpat för att själva kunna välja sin väg i livet och få skapa sitt eget öde. Med ökad rätt till utbildning, lika löner och allmän barnomsorg har klyftorna mellan könerna minskat drastiskt.

Många anser att Bella allt för ofta hamnar i någon sorts "jungfru i nöd" dilemma hela tiden, och måste då räddas av någon form av mytologiskt väsen, om det så är hennes varulvs BFF eller vampyr älskare. Hur som, hon kanske inte anses den perfekta förbilden för unga flickor.

Nu kommer jag nog uppröra många, men är inte Bella en stark kvinna för att hon vågar gå sin egen väg, och inte följa den sociala normen med att en kvinna bara kan bli lycklig och bekräfta sig själv genom att urbilda sig, skaffa en karriär (och om man ska hård dra det) ett eget liv.

Men Bella vet vad hon vill ha, och går stenhårt in för att få det att hända. Hon vet vad som gör henne lycklig och är modig nog att satsa allt på det.

Har vi med vårt behov av att med vetenskap och logik ge allt en förklaring glömt bort vad äkta kärlek kan vara?

Precis som Jessica pratar om i sitt avslutningstal i "Eclipse" att man ska följa sin drömmar, även om de sen visar sig vara totala misstag. Våga satsa stort, för annars vet man inte hur det är att verkligen leva.

Nu blir det här ett väldigt långt inlägg, men jag kände att jag var tvungen att stå upp lite för Twilight.

Med det vill jag absolut inte på något sätt hävda att jag inte gillar Harry Potter. JKR la ner 15 år på att skriva serien, och det märks. Jag har läst hela serien åtminstone 20 ggr och de berör mig fortfarande lika många gånger som när jag läste dem första gången för tio år sen.

Men jag tycker att det är fel att prata om "Harry Potter vs Twilight". Det är bara att inse att de flesta som gillar det ena, har åtminstone läst den andra, så vi är alla del i samma stor grupp, eller hur.

Se mig som Schweiz i detta war of fandoms.
Where your treasure is, there will your heart be also//
Harry Potter and the Deathly Hallows

Användarvisningsbild
LoonyLover
Mugglare

Inläggav Eilonwy tor 12 aug 2010, 09:23

Team Switzerland! :D
Och du KANSKE har en poäng om Bella, but I still don't like her x( Men, du har ju rätt att tycka som du tycker. Så nu känner jag för att skriva VARFÖR jag inte tycker om twilight:
- Jag tycker inte om Bella, som känns helt och hållet hjärndöd (hur många av sina egna vägar hon än följer :ugeek: )
- Andra karaktärer jag inte tycker om är i princip alla, som känns överdrivna, fjäskiga och alldeles för perfekta för att det ska vara bra.
- Nu har jag bara läst böckerna på svenska, men om man ska gå efter det är de alldeles för dåligt skrivna.
- Slutet var för fjäskigt, för lyckligt, för perfekt ... jag hade kunnat stå ut med detta om det haft ett klimax. Istället bara pratade de med Volturi som SJÄLVKLART förstod alltsammans(åh, lyckliga dag <3)
- Hela historien känns ungefär som en sån här dialog:
"Jag ska rädda dig, Bella!!"
"Nej, Edward, du behöver inte ..."
"Jooo, jag ska rädda dig!"
"... okej :D"
Men detta är alltså bara min åsikt. Det går inte att jämföra Harry Potter med twilight, det är som att jämföra en vid ocean med en morot. Men jag jämför inte, jag bara säger att Harry Potter är bättre än twilight och låter bli att motivera om Harry Potter, eftersom vi är medlemmar på Pottersajten och skulle inte vara det om vi inte tycker om Harry Potter. :geek:

Slutpunkt: En morot smakar gott, om man är sugen på det, men vattnet i oceanen går inte att leva utan. :ugeek:
"Even the darkest night will end and the sun will rise."

Användarvisningsbild
Eilonwy
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (19)

Inläggav Hermione Granger ons 18 aug 2010, 06:49

Eeh det är nåt jag vill säga er som älskar Twil :evil: ight mer än Harry :D Potter....
FÖRÄDARE!!!! :evil:
hihi :lol:

Användarvisningsbild
Hermione Granger
Akromantel

Inläggav Hermione Granger ons 18 aug 2010, 06:56

Hehehehe.... Jag kom på tänka på att om man Tar bort Robert Pattingson ur Twilight... Och sätter dit Daniel Radclife istället. Hehehehe fyfan vad fult! hahahaha :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Hermione Granger
Akromantel

Inläggav Lindberg mån 20 sep 2010, 20:20

Jag gillar Twilight.
Men det jag tycker är dåligt är att i filmen ''Låt den rätte komma in'' så måste vampyren fråga om lov innan den kommer in.
Men det behöver de inte göra i Twilight
Nej här hjälper inga knytnävar.
Våldlöser ingenting.
Jag har stött på många översittare i mina dar och det finns bara ett sätt att hanskas med sådana.
Man måstr trotsa dom.

Ingenting är omöjligt så länge man tror på hjärtat i korten.

Lindberg
Trolldomsminister

FöregåendeNästa

Återgå till Harry Potter-böckerna