Vad hände med Krake?

Ett forum för er som vill diskutera samtliga Harry Potter-böckerna.

Re: Vad hände med Krake?

Inläggav kristopher tor 09 okt 2008, 18:32

I frågan om att Krake nog var/är smartare en man tror så håller jag med.
Jag tror faktiskt han var väldigt smart, kanske mer en Hermione, fast inte på samma sätt.
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav Calandrella sön 26 okt 2008, 12:16

Jag tror att han förstod att Harry inte ville att han också ville bli skadad, så hur mycket Krake själv ville försöka hjälpa Harry när Dödsätarna kom, behövde han lyda Harry och istället skylla sig själv, paradoxalt nog. Om de tog honom till fånga kunde han säkert ta sig därifrån; en husalf har ju en enastående magi; det är bara det att de inte använder den eftersom de förtrycks och/eller sällan behöver använda den. Dobby behövde ju bara vända sig mot och peka på Lucius Malfoy när han blivit fri, för att Malfoy skulle flyga bort flera meter. Krake lyckades ta sig ur grottan. Dobby lyckades undkomma familjen Malfoy och varna Harry i början av andra boken. Det finns kanske fler exempel, men inga jag kommer på nu. Om Krake ville undkomma dem lyckades han säkert. Dessutom kunde han ju låtsas att han fortfarande var hängiven den mörka delen av Blacksläkten, trots att han inte var det. Dumbledore har själv sagt det där om husalfers otroliga magiska kraft, så det är inte något jag kokat ihop ;). Jag tror hursomhelst att han klarade sig i andra slaget på Hogwarts (annars hade hans död nämnts), och att Harry gav honom friheten. Antingen avböjde då Krake, eller så blev han fri men valde att använda sin frihet till att fortsätta hjälpa Harry.
It is our choices, Harry, that show what we truly are, far more than our abilities.
-Albus Dumbledore
----
Jag hette tidigare Bokfrände.

Calandrella
Husalf

Inläggav Leroy tis 27 okt 2009, 22:09

Hualfer kan ju också transferera sig i Hogwarts, som när Dobby gjorde det ibland eller när Dobby transfererade sig till Malfous hus och räddade de andra
"Before you judge me...Try hard to love me" - Michael Jackson!<3

Användarvisningsbild
Leroy
Dementor

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav harry potter2 ons 25 nov 2009, 20:11

Ni glömmer att anti transferans inte funkar på dom. Dom kan te.x transferera sig inne på hogwarts så de finns mer eller mindre inget sätt för dom att hålla honom kvar om han ville bort, Visst han kanske inte kan de utan Harrys tillåtelse. Men Harry Sa ju åt honom i bok 6 "Krake, Jag vill att du beger dig till Hogwarts och arbetar i köket." tror att krake tog de som att orden fortfarande gällde och transfererade sig ditt och fortsatte i köket.
Jag lyssnar på Harry Potter genom ljudböcker. Så jag kanske inte alltid stavar namn rätt.

Användarvisningsbild
harry potter2
Dementor

Blogg: Se blogg (5)

Inläggav kristopher fre 18 dec 2009, 20:41

Vid närmare eftertanke så är han ju med på slutstriden på Hogwarts, väl? Eller är det i 6:an? Han och de andra husalferna marscherar ju runt där och Krake verkar leda dem, och ropa saker som "Slåss mot Mörkrets Herre för den gode unge Mr Regulus skull" och sådant.
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Inläggav Ha<3Gi ons 17 mar 2010, 17:39

Jag kollade i DR och då står det, som nästan allra sist, i det sista kapitlet, om man inte räknar epilogen 19 år senare, att Harry längtade till sin himmelssäng och han undrade om Krake skulle komma upp med en smörgås till honom, så nog borde Krake vara vid liv. Jag kan citera direkt ifall ni vill veta.

... han vände sig bort från porträtten och tänkte nu bara på himmelssängen som väntade på honom i Gryffindortornet och undrade om Krake skulle komma dit med en smörgås till honom...
"To fight like a girl is to death and without mercy."
// Emilie Autumn.

“This isn’t the end of the war. It hasn’t even started yet.”
// Vox, the female elven warrior © Ha<3Gi

Användarvisningsbild
Ha<3Gi
Trolldomsminister

Ort: Någonstans mellan The Wizarding World och Middle-Earth :D
Blogg: Se blogg (26)

Inläggav Leroy ons 17 mar 2010, 22:33

Då har vi svaret!^^ :D
"Before you judge me...Try hard to love me" - Michael Jackson!<3

Användarvisningsbild
Leroy
Dementor

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav harry potter2 tis 06 apr 2010, 01:34

Ha<3Gi skrev:Jag kollade i DR och då står det, som nästan allra sist, i det sista kapitlet, om man inte räknar epilogen 19 år senare, att Harry längtade till sin himmelssäng och han undrade om Krake skulle komma upp med en smörgås till honom, så nog borde Krake vara vid liv. Jag kan citera direkt ifall ni vill veta.

... han vände sig bort från porträtten och tänkte nu bara på himmelssängen som väntade på honom i Gryffindortornet och undrade om Krake skulle komma dit med en smörgås till honom...

Hahahaha, De där vet vi men han dör väll inte efter att ha gett harry en macka? :P
Jag lyssnar på Harry Potter genom ljudböcker. Så jag kanske inte alltid stavar namn rätt.

Användarvisningsbild
harry potter2
Dementor

Blogg: Se blogg (5)

Inläggav Ha<3Gi tis 06 apr 2010, 08:04

harry potter2 skrev:
Ha<3Gi skrev:Jag kollade i DR och då står det, som nästan allra sist, i det sista kapitlet, om man inte räknar epilogen 19 år senare, att Harry längtade till sin himmelssäng och han undrade om Krake skulle komma upp med en smörgås till honom, så nog borde Krake vara vid liv. Jag kan citera direkt ifall ni vill veta.

Hahahaha, De där vet vi men han dör väll inte efter att ha gett harry en macka? :P

Nej, men vad de andra undrade så var det om Krake överlevde sista slaget, och det måste han ju gjort då.
"To fight like a girl is to death and without mercy."
// Emilie Autumn.

“This isn’t the end of the war. It hasn’t even started yet.”
// Vox, the female elven warrior © Ha<3Gi

Användarvisningsbild
Ha<3Gi
Trolldomsminister

Ort: Någonstans mellan The Wizarding World och Middle-Earth :D
Blogg: Se blogg (26)

Inläggav kristopher tor 08 apr 2010, 18:22

Krake överlever iaf Dödsätarna i Kråkboet som jag sa tidigare:
Husalferna på Hogwarts vällde in i entréhallen, de skrek och viftade med knivar och köttyxor och i spetsen för dem kom Krake med Regulus Blacks medaljong hoppande på bröstet. Hans kväkande oxgroderöst hördes till och med över allt annat oväsen där inne:
"Kämpa! Kämpa! Kämpa för min herre, husalfernas försvarare! Bekämpa Mörkrets Herre, i den modige Regulus namn! Kämpa!"
De hackade och högg mot vristerna och vaderna på Dödsätarna, och deras små ansikten lyste i illvilja. Vart Harry än såg föll Dödsätarna ihop, [...] höggs i benen av alfer, eller försökte helt enkelt fly.

Han verkar ju ha varit framgångsrik också ;P Och enligt Ha<3Gi's citat så överlever han ju också slaget :D
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

FöregåendeNästa

Återgå till Harry Potter-böckerna