Fördomar mot tjejer

Ett forum för alla, framförallt tjejer, som vill delta aktivt med diskussion kring specifika tjejämnen.

Re: Fördomar mot tjejer

Inläggav Sev Fletcher sön 02 jan 2011, 19:30

Professor Amesco skrev:
Sev Fletcher skrev:
Professor Amesco skrev:Det här är ingen fördom, men en sak jag stör mig på.
Många tjejer säger ofta: "killar är såna svin", eller "han fattar ju inte det, han är ju kille" eller, "han är så korkad, fast det är ju klart, han är ju kille." Självklart finns det killar som är riktiga skitstövlar, men många killar som jag känner är faktiskt väldigt kloka människor, och förstår nog det mesta som tjejer pratar om. Trots att de kanske inte visar det så tror jag att dem faktiskt tycker att det är ganska sårande när andra tjejer säger så... :)

Håller med dig!
Okej, jag ska kanske inte säga så mycket, är rätt så feministisk själv, i alla fall enligt mina kompisar, men jag VILL INTE vara feminist. För jag tycker att hurdan du är bestäms inte av vilket kön du har utan av en massa andra faktorer. Orsaken till att pojkar och flickor ofta beter sig ""typiskt för sitt kön" är väl kanske för att man uppfostrats så? Jag menar, se redan på riktigt små barn, är det en pojke får de blåa sockor och är de en flicka får de rosa sockor, lixom WTF? Spelar färgen någon roll?

Om jag någonsin får barn skall jag ge den blåa sockor om en är en flicka och rosa sockor om den är en pojke!

Självklart är det så! Pojkbarn får leksaksbilar, actionfigurer och blåa kläder. Flickor får barbiedockor, smink och rosa kläder. Bara för att de har ett visst kön så bestämmer föräldarna vilka leksaker och kläder dem ska ha utifrån det. En pojke skulle kunna ha lika roligt med en barbiedocka som med en leksaksbil, och tvärtom. Varför kan man inte både få barbiedockor och leksaksbilar? Varför kan man inte få både rosa och blåa kläder? Jag t.ex. lekte både med leksaksbilar och barbiedockor när jag var liten, och jag är kille. Jag tyckte båda sakerna var precis lika roliga, och mina föräldrar tyckte inte att det var ett dugg konstigt. Tänk om alla föräldrar kunde låta barnen få välja vilka leksaker och kläder dem ska ha själva? Visserligen är det lite svårt när barnet är under tre år, men då kan man ju ge dem kläder i alla färger och former istället, så bygger man inte upp några skyltar om vad som är okej eller inte.

Ja! Jag lekte oxå alltid med både mina egna och min brors leksaker när jag var mindre och sedan när jag ville ha Turtles actionfigurer och Polislego så tittade alla konstigt på mig. :?
House rules, Sammy. Driver picks the music, shotgun shuts his cake hole.

Användarvisningsbild
Sev Fletcher
Ministeriearbetare

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav kristopher tis 04 jan 2011, 01:42

Sev Fletcher skrev:Håller med dig!
Okej, jag ska kanske inte säga så mycket, är rätt så feministisk själv, i alla fall enligt mina kompisar, men jag VILL INTE vara feminist. För jag tycker att hurdan du är bestäms inte av vilket kön du har utan av en massa andra faktorer. Orsaken till att pojkar och flickor ofta beter sig ""typiskt för sitt kön" är väl kanske för att man uppfostrats så? Jag menar, se redan på riktigt små barn, är det en pojke får de blåa sockor och är de en flicka får de rosa sockor, lixom WTF? Spelar färgen någon roll?

Om jag någonsin får barn skall jag ge den blåa sockor om en är en flicka och rosa sockor om den är en pojke!

Gud, varför har feminister så dåligt rykte ... Den ideologin går ut på att ge kvinnor samma rättigheter som män, vilket de i det stora loppet inte har. Visst, det finns jävligt stora luckor i ideologin, som att många (extrem)feminister inte heller vill ge kvinnor samma skyldigheter också, och att män faktiskt har några, inte många, men några, orättvisor här i samhället också. Men fortfarande :roll:

Håller ändå med dig i vad du sagt, förutom en enda sak:

Visst, det är en grym tanke, men snälla gör inte det. Ge åtminstone inte pojken rosa strumpor. Blå strumpor för en tjej är väl ganska "normalt" (vilket det självklart BORDE bara)? Men om du ger killen rosa strumpor så kommer han att bil mobbad, och det är nästan bättre att han får strumpor i en "killfärg" då.
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Inläggav Professor Amesco tis 04 jan 2011, 12:09

kristopher skrev:Visst, det är en grym tanke, men snälla gör inte det. Ge åtminstone inte pojken rosa strumpor. Blå strumpor för en tjej är väl ganska "normalt" (vilket det självklart BORDE bara)? Men om du ger killen rosa strumpor så kommer han att bil mobbad, och det är nästan bättre att han får strumpor i en "killfärg" då.

Om alla föräldrar skulle tänka så kommer det ju aldrig att bli någon förändring. Herregud, vi lever på 2000-talet! Gamla termer som "kill" - och "tjejfärger" borde vara försvunna vid det här laget. Är det bättre att pojken växer upp med ramar om vad som är okej och inte okej och sedan börjar mobba andra barn som sticker ut från mängden? Självklart vill man ju inte att sitt barn ska bli mobbat, men man får väga det mellan att få en mobbare till son eller dotter. Man får se till att stå bakom sitt barn till 100 % och verkligen se till att det får det så bra i livet som möjligt. Visst, det är lättare sagt än gjort, men man måste tänka stort istället för smått.
"Ä, kom igen nu, Harry. Det är inte quidditch som är populärt, det är du! Du har aldrig varit mer intressant, och uppriktigt sagt har du aldrig varit mer omtyckt av tjejer."

Hermione Granger

Användarvisningsbild
Professor Amesco
Hippogriff

Blogg: Se blogg (3)

Inläggav Sev Fletcher tis 04 jan 2011, 20:00

kristopher skrev:

Gud, varför har feminister så dåligt rykte ... Den ideologin går ut på att ge kvinnor samma rättigheter som män, vilket de i det stora loppet inte har. Visst, det finns jävligt stora luckor i ideologin, som att många (extrem)feminister inte heller vill ge kvinnor samma skyldigheter också, och att män faktiskt har några, inte många, men några, orättvisor här i samhället också. Men fortfarande :roll:

Du har säkert mycket rätt, men när jag känner mej som mest feministiskt känner jag ett väldigt behov av att utrota alla män! Och tro mej, jag har läst om feminister som har det som "slutmål" så min poäng var lixom att jag inte vill höja kvinnan över mannen (fast jag gör det hela tiden, det är lixom en dålig ovana), vill inte vara feminist på det viset, om du fattar? (hoppas det inte blev alltför otydligt, har verkligen börjat använda parenteser ofta ;/)

kristopher skrev:

Visst, det är en grym tanke, men snälla gör inte det. Ge åtminstone inte pojken rosa strumpor. Blå strumpor för en tjej är väl ganska "normalt" (vilket det självklart BORDE bara)? Men om du ger killen rosa strumpor så kommer han att bil mobbad, och det är nästan bättre att han får strumpor i en "killfärg" då.

Jag hoppas och tror att om jag någonsin får barn så skall de våga stå upp och bära vilken färgs sockor de vill ...
Senast redigerad av Sev Fletcher tis 04 jan 2011, 20:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sev Fletcher
Ministeriearbetare

Inläggav Eilonwy tis 04 jan 2011, 20:37

kristopher skrev:

Håller nog med om det sista. Det är en av de grejer K snackar om att män också har orättvisor - en tjej kan klä sig i "killkläder" och samhället tycker den ser ganska cool ut, men om en kille har "tjejkläder" klassas han plötsligt som BÖG. Seriöst, wtf?
Professor Amesco skrev:
kristopher skrev:Visst, det är en grym tanke, men snälla gör inte det. Ge åtminstone inte pojken rosa strumpor. Blå strumpor för en tjej är väl ganska "normalt" (vilket det självklart BORDE bara)? Men om du ger killen rosa strumpor så kommer han att bil mobbad, och det är nästan bättre att han får strumpor i en "killfärg" då.

Om alla föräldrar skulle tänka så kommer det ju aldrig att bli någon förändring. Herregud, vi lever på 2000-talet! Gamla termer som "kill" - och "tjejfärger" borde vara försvunna vid det här laget. Är det bättre att pojken växer upp med ramar om vad som är okej och inte okej och sedan börjar mobba andra barn som sticker ut från mängden? Självklart vill man ju inte att sitt barn ska bli mobbat, men man får väga det mellan att få en mobbare till son eller dotter. Man får se till att stå bakom sitt barn till 100 % och verkligen se till att det får det så bra i livet som möjligt. Visst, det är lättare sagt än gjort, men man måste tänka stort istället för smått.

Jag skulle säga att ungen får välja viljen strumpa den vill ha ._. men kom igen, kan den inte få en VIT strumpa om det måste väljas här? ^^'
"Even the darkest night will end and the sun will rise."

Användarvisningsbild
Eilonwy
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (19)

Inläggav Sev Fletcher tis 04 jan 2011, 20:44

Eilonwy skrev:
kristopher skrev:

Håller nog med om det sista. Det är en av de grejer K snackar om att män också har orättvisor - en tjej kan klä sig i "killkläder" och samhället tycker den ser ganska cool ut, men om en kille har "tjejkläder" klassas han plötsligt som BÖG. Seriöst, wtf?
Professor Amesco skrev:

Jag skulle säga att ungen får välja viljen strumpa den vill ha ._. men kom igen, kan den inte få en VIT strumpa om det måste väljas här? ^^'

Hmm ... du har faktiskt en poäng. Jag skall fundera på saken! (för det är faktiskt megaviktigt att jag bestämmer vilken färg mina ungar ska ha på sina strumpor just nu och i just den här tråden ^^)

Användarvisningsbild
Sev Fletcher
Ministeriearbetare

Inläggav Eilonwy tis 04 jan 2011, 20:57

Just det. Så, BESTÄM NU Ò.ó

Själv ska jag ge mina ungar svarta strumpor, hela bunten. Utom min favorit, som får gröna 8-)

ja, jag skämtar ... jag behåller de gröna själv.

Användarvisningsbild
Eilonwy
Trolldomsminister

Inläggav LuckeMasse tis 28 jun 2011, 20:50

Jag måste säga att det här är nog den roligaste tråden jag har sett i pottersajtens historia
Det börjar med Eilonwy som sägar att det är imponerande med att fixa till sig själv i EN HALVTIMME. Jag hittade första fördomen just där. Jag spenderar mindre en fem minuter på att fixa till mig och då innehåller borsta tänderna i det.

Att skryta om att man "bara" spenderar 30 min på att fixa till sig själv är inte precis en bra komplimang i killarnas syn.
Med smink så skiter jag fan i om tjejer inte sminkar sig för dom ska kunna vara snygga ändå utan att känna att man behöver det varje morgon. På min skola är det ett par bitchar som tar med sig läppstift varje dag, men den bästa dagen var när vi åkte till badhuset. Nog det roligaste jag hade sett efteråt. Sminket rann ner över hela ansiktet. Där har vi fördom nummer 2.
Sen började den här tråden gå till vilka som tillhör vilken grupp vilket var alltid intressant att läsa rofl.

Men jag tycker att det har blivit bättre lite grann med tjej och kill färger skitet, jag och några andra går ibland runt med rosa tröjor och min lillebror har rosa tofflor.
Men tjejer kan ha på sig vad dom vill och killar kommer säkert att gilla det, killar kan inte ha på sig vad som helst för att tjejer ska gilla det. Hmm undrar om jag hittade en fördom mot killar där...

LuckeMasse
Ministeriearbetare

Blogg: Se blogg (4)

Inläggav RebSnape sön 03 jul 2011, 09:47

Jag tycker det att de flesta tjejer tar lång tid på sig på morgon men det är ju långt ifrån alla. Jag för min del ta det fem min i badrummet på morgonen och det är om jag ska dursch om jag gjort det kvällen innan så tar det tre minuter... Tro det eller ej men så är det. :D
Åh, mycket bra .... Ja, det är lätt att se att nästan sex år av magiskt utbildningen inte har slösats bort på dig, Potter." Spöken är genomskinliga.

Användarvisningsbild
RebSnape
Husalf

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav Eilonwy sön 03 jul 2011, 20:15

LuckeMasse skrev:Jag måste säga att det här är nog den roligaste tråden jag har sett i pottersajtens historia
Det börjar med Eilonwy som sägar att det är imponerande med att fixa till sig själv i EN HALVTIMME. Jag hittade första fördomen just där. Jag spenderar mindre en fem minuter på att fixa till mig och då innehåller borsta tänderna i det.

Att skryta om att man "bara" spenderar 30 min på att fixa till sig själv är inte precis en bra komplimang i killarnas syn.
Med smink så skiter jag fan i om tjejer inte sminkar sig för dom ska kunna vara snygga ändå utan att känna att man behöver det varje morgon. På min skola är det ett par bitchar som tar med sig läppstift varje dag, men den bästa dagen var när vi åkte till badhuset. Nog det roligaste jag hade sett efteråt. Sminket rann ner över hela ansiktet. Där har vi fördom nummer 2.
Sen började den här tråden gå till vilka som tillhör vilken grupp vilket var alltid intressant att läsa rofl.

Men jag tycker att det har blivit bättre lite grann med tjej och kill färger skitet, jag och några andra går ibland runt med rosa tröjor och min lillebror har rosa tofflor.
Men tjejer kan ha på sig vad dom vill och killar kommer säkert att gilla det, killar kan inte ha på sig vad som helst för att tjejer ska gilla det. Hmm undrar om jag hittade en fördom mot killar där...

Nu vill jag bara påpeka att jag inte tar till mig en halvtimme i badrummet på mornarna, utan det tar en halvtimme för mig från att jag vaknat till att jag går ut genom dörren. Och det kanske är fördomsfullt av mig att tänka att alla tjejer tar en timme på sig osv, men nästan alla tjejer jag pratat med tar 1 tim på sig att göra detta. Ville bara påpeka det ^^

Användarvisningsbild
Eilonwy
Trolldomsminister

FöregåendeNästa

Återgå till Tjejsnack