Premiär för rollspel

Älskar du att vara med i diverse rollspel? Då är detta forum för dig; här är både Harry Potter-rollspel tillåtet och övriga rollspel.

Re: Premiär för rollspel

Inläggav kristopher tor 29 jul 2010, 23:55

Ha<3Gi skrev:
eve67 skrev:Får man starta nu eller? (Jag vill börja skriva lite :D )

Klart! Även om denna tråden startades för länge sen.
Du kan hoppa med i vilket roll som helst, eller starta ett helt nytt.

Gooosh! Herre gud vad skumt det känns att kolla på första inlägget här och inse att man kunnat rolla på PS sen 2008 nu. Kommer ihåg när det var nytt, och att Maria startade första rollet (Hogwarts, eller Harry Potter, hette det.) .
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav RebSnape mån 27 jun 2011, 16:46

Hej, kan någon förklara vad ett rollspel är och hur det går till?
Tack på förhand
Åh, mycket bra .... Ja, det är lätt att se att nästan sex år av magiskt utbildningen inte har slösats bort på dig, Potter." Spöken är genomskinliga.

Användarvisningsbild
RebSnape
Husalf

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav Ha<3Gi tis 28 jun 2011, 15:22

RebSnape skrev:Hej, kan någon förklara vad ett rollspel är och hur det går till?
Tack på förhand

Jo, man har en rollspelstråd, antingen så finns den redan, eller så skapar man en ny.
Så bestämmer skaparen vad rollspelet skall handla om (till exempel HP-världen med egna karaktärer), regler och så vidare.
Då skapar man sig en karaktär, till exempel Lara Blair, som är 14 år och går i Gryffindor. (Skaparen brukar bestämma en mall som man fyller i om karaktären; namn, ålder, personlighet, utseende m.m.)
Ibland finns det dock också roll där man är redan existerande (oftast) fiktiva karaktärer, som Harry Potter, för att ta ett exempel.

När man har skapat sig en karaktär och det är några fler som är med i rollspelet kan man börja, och det innebär att man skriver ett stycke text ur sin karaktärs perspektiv. Sedan kanske någon annan skriver, och då kan man antingen svara på att ens egen karaktär möter den andres, eller spinner vidare där man själv började.
Nedan visar jag ett exempel på hur det kan vara.

Ha<3Gi har skapat en rolltråd:
Harry Potter Roll

Här, som ni kan se, har jag skapat ett testroll för att visa hur det fungerar med rollspel.
Detta skall utspela sig på Hogwarts under Harrys femte år. Man skall helst vara egna karaktärer, som är elever, men man kan i undantagsfall också vara en karaktär som redan finns, men det skall vara en elev.
Man får inte Powerplaya varanda, det vill säga, man får inte skriva om den andres karaktär som den andre själv inte beskrivit i sitt inlägg innan.

För att det skall vara enkelt så kör vi bara med namn, ålder och elevhem.
Här är min karaktär:

Namn: Lara Blair
Ålder: 14
Elevhem: Gryffindor

Nu kan till exempel du, RebSnape, vara med, om du vill det. Såhär kan ditt inlägg se ut:

Jag är med!/Kan jag vara med?

Min karaktär:
Namn: Dora Smith
Ålder: 14
Elevhem: Hufflepuff

Då kan skaparen föreslå att man skall börja rolla. Här har jag tagit med korta exempel hur det kan bli. Observera att man helst skall skriva längre rollspelsinlägg än jag har gjort här.

Ha<3Gi:
Lara vaknade av att någon skakade henne. Hon öppnade ögonen och upptäckte att hennes bästa vän Alissa stod bredvid fotöljen hon somnat i.
Hon var tvungen att skynda sig att ta sina saker, annars skulle de bli sena till örtläran de skulle ha tillsammans med Hufflepuffarna.

Då svarar du efter att du läst inlägget med ett eget, där du berättar om din karaktär.

RebSnape:
Dora stod som vanligt i väldigt god tid utanför växthusen och väntade på att professor Sprout skulle komma och öppna. Hon hörde prat och såg att två Gryffindorflickor kom springande. Dora kände genast igen dem och log. Det var Lara och hennes bästa vän Alissa.

Såhär kommer det sedan att fortsätta, och ett slags händelseförlopp utspelas. Ibland är det jättemånga som är med, ibland är det bara några få.

Jag hoppas att du förstår och kommer att hoppa med i något rollspel snart!
"To fight like a girl is to death and without mercy."
// Emilie Autumn.

“This isn’t the end of the war. It hasn’t even started yet.”
// Vox, the female elven warrior © Ha<3Gi

Användarvisningsbild
Ha<3Gi
Trolldomsminister

Ort: Någonstans mellan The Wizarding World och Middle-Earth :D
Blogg: Se blogg (26)

Föregående

Återgå till Rollspel