Hur skulle du säga?

Ett öppet forum där man kan snacka om vad som helst - allt mellan himmel och jord.

Hur skulle du säga?

Inläggav Sev Fletcher ons 19 jan 2011, 17:10

Visste inte riktigt vad jag skulle döpa den här tråden till.

I alla fall, vi talade om "Finlandssvenskhet" och Finlandismer idag på moddatimmen. Sedanf ick vi ett papper med Finlandismer (ord som finlandsvenskar använder, men inte rikssvenskar). Min modersmålslärare hävdade att ingen rikssvensk person automatiskt skulle använda de här orden, och att de flesta inte ens vet vad de betyder.

Därför tänkte jag nu göra en liten "undersökning". Det är ganska många ord. Det skulle vara kul om ni kunde skriva vad de betyder/vad ni tror de betyder och sedan oxå säga om ni själva brukar använda detta ord, eller vad ni använder istället. Många är väldigt typiska "finlandssvenska ord", men det är oxå en del, som jag tycker att åtminstone några av er använt förut. (Visst, jag kan ha fel oxå)

Vissa ord har både ett substantiv och ett verb, eller ett adjektiv och ett verb.

Nåväl, här kommer de. Ni behöver inte svara på alla om ni inte vill. Blir glad bara någon svarar på några :D

1. Ackumulator

2.alarm
alarmera

3.allena

4. avstjälpningsplats

5. batong

6. batteri

7. bobba

8. boda
bodare

9. bullalängd

10. byk
byka

11. byxbunt

12. bässe

13. chokladplatta

14. dabbig

15.dejour
dejourera

16. don

17. donits

18. dragked

19. dyna

20. dynvar

21. egnahemshus

22. flataskida

23. fransk potatis ("franskisar")

24. Glada Vappen

25. gravgård

26. gräddkaka

Ja, det var ganska mycket, trots att jag försökte att bara plocka ut sådana som jag själv använder 8-) Good Luck!
House rules, Sammy. Driver picks the music, shotgun shuts his cake hole.

Användarvisningsbild
Sev Fletcher
Ministeriearbetare

Blogg: Se blogg (0)

Re: Hur skulle du säga?

Inläggav Ha<3Gi ons 19 jan 2011, 19:29

Sev Fletcher skrev:Visste inte riktigt vad jag skulle döpa den här tråden till.

I alla fall, vi talade om "Finlandssvenskhet" och Finlandismer idag på moddatimmen. Sedanf ick vi ett papper med Finlandismer (ord som finlandsvenskar använder, men inte rikssvenskar). Min modersmålslärare hävdade att ingen rikssvensk person automatiskt skulle använda de här orden, och att de flesta inte ens vet vad de betyder.

Därför tänkte jag nu göra en liten "undersökning". Det är ganska många ord. Det skulle vara kul om ni kunde skriva vad de betyder/vad ni tror de betyder och sedan oxå säga om ni själva brukar använda detta ord, eller vad ni använder istället. Många är väldigt typiska "finlandssvenska ord", men det är oxå en del, som jag tycker att åtminstone några av er använt förut. (Visst, jag kan ha fel oxå)

Vissa ord har både ett substantiv och ett verb, eller ett adjektiv och ett verb.

Nåväl, här kommer de. Ni behöver inte svara på alla om ni inte vill. Blir glad bara någon svarar på några :D

...

Ja, det var ganska mycket, trots att jag försökte att bara plocka ut sådana som jag själv använder 8-) Good Luck!

Men vad läskigt! Många av orden använder vi ju! ^^

1. Ackumulator
Känner igen ordet, men vet inte riktigt varifrån det kommer...

2.alarm
alarmera

Ärligt? Det är ett VÄLDIGT vanligt ord här i Svealand! Det är typ, ja, hur ska man förklara det?
En väckarklocka som ringer, det är en slags alarm, och alarmera... ja, man kan alarmera om att något farligt är på väg. En slags varning, så att säga.
Det här använder jag, min väckarklocka i mobilen, som kan användas till påminnelser också, kallas för alarm. Jag använder det ordet ganska mycket faktiskt.

3.allena
Jag använder det ibland när jag skriver. Det är nog ett ganska gammalt ord, stöter ibland på det när jag läser sådana gamla sagor. Det betyder att vara ensam, om jag inte minns fel.

4. avstjälpningsplats
Det betyder väl... jag vet inte. Sopstation? Tror mig hört ordet flera gånger.

5. batong
Sådan där grej som kan likna ett kort brännbollsracket.
Enligt mig, i alla fall, de kan nog se olika ut.
Använder det ibland. Hör det titt som tätt.

6. batteri
Såna där grejer där man lagrar elekticitet! Det är vad man oftast tänker på när man säger batteri, men det kan även vara en del av en armé, eller ja... något sådant...
Väldigt vanligt ord för mig, oftast ingår det i fraser som "har du något batteri kvar på mobilen?" eller "jag måste ladda min iPod! Batteriet är slut!"

7. bobba
Jag tänker på snor... ... ...
Det användes ganska ofta, och används nog ganska ofta, i min gamla skola, då det var så kallat "snorbobba", men det betyder nog ungefär samma sak.

10. byk
byka

Ett gammalsvenskt ord som betyder att... byka, nej men det är nästan detsamma som att tvätta... jag tror det är kläder. Stöter på det ordet ibland, men inget som de flesta människor använder idag, tror jag.

19. dyna
Ännu ett gammalsvenskt ord, tror det är en sorts kudde/madrass/täcke något sån't.

20. dynvar
... är i alla fall det som är utanpå en dyna, ungefär som ett örngott.

25. gravgård
Kyrkogård antagligen, men jag tror inte vi i det morderna samhället använder det så ofta just.

26. gräddkaka
Gräddig kaka? Eller en kaka med grädde i?

Ja, det var dem jag ooorkade svara på, men det var intressant vad din lärare sagt.
Undrar hur bra hon är på vårt svenska språk, och på gammalsvenskan (som för övrigt inte är alls användes för så länge sedan som det låter som)... ... ... ... ^^ xD (a)
"To fight like a girl is to death and without mercy."
// Emilie Autumn.

“This isn’t the end of the war. It hasn’t even started yet.”
// Vox, the female elven warrior © Ha<3Gi

Användarvisningsbild
Ha<3Gi
Trolldomsminister

Ort: Någonstans mellan The Wizarding World och Middle-Earth :D
Blogg: Se blogg (26)

Re: Hur skulle du säga?

Inläggav Eilonwy ons 19 jan 2011, 19:31

1. Ackumulator - Vad fan är det? xD

2.alarm - hell YEAH? finns en tråd i bland skoldiskussionerna med det ordet. -.-
alarmera - brukar väl inte använda, men det finns där.

3.allena - samma som alarmera

4. avstjälpningsplats - nej. xD

5. batong - inte jag ...

6. batteri - vad skulle man ANNARS säga? Batteri! :D

7. bobba - hubbabobba? vad är det?

8. boda - nej
bodare - nej

9. bullalängd - nej xD

10. byk - nej xD
byka - nej xD

11. byxbunt - nope C:

12. bässe - om du inte menar "bjässe", nej C:

13. chokladplatta - låter gott ^^ men nej

14. dabbig - nu slutar jag svara på de jag inte använder

15.dejour
dejourera

16. don

17. donits

18. dragked

19. dyna - sittdyna? klart man säger det.

20. dynvar

21. egnahemshus

22. flataskida

23. fransk potatis ("franskisar")

24. Glada Vappen

25. gravgård

26. gräddkaka - brukar väl inte säga, men gott låter det :'D

I hoped I helped ^^ orkade dock inte skriva vad orden betydde ...
"Even the darkest night will end and the sun will rise."

Användarvisningsbild
Eilonwy
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (19)

Återgå till Öppet forum