Påsken

Ett öppet forum där man kan snacka om vad som helst - allt mellan himmel och jord.

Påsken

Inläggav Tinnituzz tor 03 jul 2008, 10:20

En lite skum grej......men jag tycker att påsken ligger på fel årstid. Vet så klart att man inte kan flytta den o jag vet varför vi firar den.
Men med alla färger o så , så tycker jag att den passar bättre på hösten/vintern, som e mörka o behöver livas upp lite. Ja, vi har ju andra helger som lyser upp bra då, men i alla fall.
Lite skumt men så tycker jag. Tycker ni att jag bara e konstig, eller håller ni med?? Vad tycker ni??
Man ska aldrig lita på någonting som kan tänka på egen hand, om man inte kan se vilken hjärnan som finns bakom.

Användarvisningsbild
Tinnituzz
Akromantel

Blogg: Se blogg (0)

Re: Påsken

Inläggav awn sön 13 jul 2008, 19:53

Nej.

Påsken firas (rätta mig om jag har fel) både som åminnelse av befrielsen ur Egypten, men också något av en vårfest, av judarna. Av oss kristna firas den till åminnelse av Jesu Uppståndelse. Vi kristna brukar räkna Påsken från Påsknatten, då Han uppstod. Skärtorsdagen, Långfredagen och Påskafton - alla inträffar de under Fastan. Ja, vi kristna har en Fasta i vårt Kyrkoår.

Man brukar - något felaktigt - uttrycka sig som så att Fastan börjar 40 dagar innan Påsk. Dessa 40 dagar kommer ur att Jesus fastade 40 dagar i öknen, där Han blev frestad av satan, innan Han påbörjade Sin Verksamhet. De symboliserar också de 40 år under vilke israeliterna vandrade i öknen, från Egypten till Kaanan, under Mose ledning. Fastan är i Kristna kyrkan en period av självrannsakan. Denna självrannskan är en förberedelse för Påsken, Kristendomens största och huvudsakliga högtid.

Egentligen är själva perioden 40 dagar, utan 46 dagar. Dessa "extra" sex dagar är söndagarna under Fastan. Söndagar inom Kyrkan brukar beskrivas som "mini-påskdagar". Det var ju en söndag Jesus uppstod - dagen efter sabbaten, d.v.s lördagen. Många tror att Han Uppstod på Annandag Påsk, eftersom att det "måste" vara den tredje dagen. Men dåtida datumräkning var uppbyggd så att dagen då det skedde var den första dagen, nr 1. Så Långfredagen är dag 1, Påskafton dag 2 och Långfredag dag 3.

Man vet inte exakt vilket år Jesus dog, så därför är det omöjligt att idag datera påskdagen sa att den blir en årsdag av Hans Uppståndelse. Därför firar man enligt den Judiska kalendern, som - till skillnad från den sekulära - inte är baserad på Solen, utan på Månen. Därför flyttar sig påsken något varje år. Påskdagen kan absolut senast infalla 38 dagar efter vårdagjämningen. Men då måste fullmånen ha varit på Palmsöndagen (söndagen innan Påsk).

Ett annat skäl kan vara att Påsken symboliserar återfödelse/uppståndelse, och när passar det bättre än när naturen vaknar till liv efter en hård vinter? Det är därför man äter ägg på Påsk. Dels för att det var vanligt att avstå från animalistiska produkter under Fastan, och dels för att det symboliserar återfödelse.

Därför kan man inte flytta den, eftersom att den dels hänger ihop med judiska påsken, dels för att den firas ungefär som Jesus "firade"(!) den, dels för att fastan av sin karaktär hänger mycket ihop med vintern, och dels för att den symboliserar återfödelse.

Var det någon som hängde med? Jag brukar bli lite obegriplig när min hjärna kommer igång och jobbar.

awn
Mugglare

Inläggav Tinnituzz sön 13 jul 2008, 21:59

Jag vet såklart att den inte går att flytta!!!!!!!!!! Tycker ju bara att den lyser upp så mycket så den skulle passa bra på den mörka delen av året. När jag tänker på det så har det alltså inget med det religiösa att göra. Ingen djup tanke alltså!!
Man ska aldrig lita på någonting som kan tänka på egen hand, om man inte kan se vilken hjärnan som finns bakom.

Användarvisningsbild
Tinnituzz
Akromantel

Inläggav awn sön 03 aug 2008, 23:00

Aha. Ja, då förstår jag. Jo, visst kan man väl sätte upp lite färg till hösten. Men å andra sidan är ju september-oktober så fina... Och innan man vet ordet av har ju november gått ochdet kommer adventsljusstakar i många fönster. Jag brukar sätte upp dfem mitt i november, till Söndagen före Domssöndagen. Domssöndagen är söndagen före Första Advent, dvs kyrkoårets sista söndag. Domssöndagen infaller mellan 20-26 november. Söndagen innan är alltså 13-19 november. Så det blir ju just hos mig då. Sen till Första Advent kommer julprynaderna och blir kvar till Kyndelsmässodagen, som jag tycxker alltid är 2 februari även om den sedan länge är flyttad till närmsta söndag.

Så adventsstakarna och höstlöven har ju redan den rollen. Även om jag förstår vad du menar. :)

awn
Mugglare

Inläggav Tinnituzz mån 04 aug 2008, 10:00

awn skrev:Aha. Ja, då förstår jag. Jo, visst kan man väl sätte upp lite färg till hösten. Men å andra sidan är ju september-oktober så fina... Och innan man vet ordet av har ju november gått ochdet kommer adventsljusstakar i många fönster. Jag brukar sätte upp dfem mitt i november, till Söndagen före Domssöndagen. Domssöndagen är söndagen före Första Advent, dvs kyrkoårets sista söndag. Domssöndagen infaller mellan 20-26 november. Söndagen innan är alltså 13-19 november. Så det blir ju just hos mig då. Sen till Första Advent kommer julprynaderna och blir kvar till Kyndelsmässodagen, som jag tycxker alltid är 2 februari även om den sedan länge är flyttad till närmsta söndag.

Så adventsstakarna och höstlöven har ju redan den rollen. Även om jag förstår vad du menar. :)

Bra att du har förstått. :D
Men, ja du har ju rätt att hösten redan lyses upp.........

Användarvisningsbild
Tinnituzz
Akromantel

Inläggav Ghost lör 13 sep 2008, 21:44

Tycker påsken är helt perfekt. Jag fyller år då, tihi. Men i alla fall, jag är ju (nästan) buddhist så EGENTLIGEN så spelar det nog ingen roll var den är för mig...
But for now, let him sleep. For in dreams, we enter a world that's entirely our own. Let them swim in the deepest ocean or glide over the highest cloud.

Ghost
Drake

Inläggav nettan mån 22 sep 2008, 16:57

Jag tycker som Tinnituzz, jag vill att man ska fira påsken på hösten/vintern. Jag vill ha den på hösten då allt byter färger, det passar bättre på påsken! :P
Men även om man kunde flytta den så skulle jag inte vilja det, det skulle kännas så konstigt att fira den på hösten/vintern. Man kan väll komma på en ny högtid att fira på hösten/vintern eller?? :p
Some say the world will end in fire, som say in ice.

nettan
Sfinx

Inläggav awn tor 04 dec 2008, 23:13

Jo, precis. Egentligen är ju påsken en judsik vårfest.

awn
Mugglare

Inläggav kristopher tis 04 jan 2011, 00:32

Sant det där med färgerna :) Men som sagt kan man ju inte flytta fram den ;) Det är inte på grund av färgerna man firar den, det är inte huvudsaken :ugeek:
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Återgå till Öppet forum