Fildeling

Forumet för de som gillar att argumentera och diskutera på hög nivå. Filosofi, politik, känslor, tankar och åsikter förekommer i detta forum.

Fildelar du?

Ja, Jag fildelar lika mycket som jag gjorde innan IPRED
4
36%
Nej, Jag fildelar. Men gjorde de mer innan IPRED kom.
4
36%
Har aldrig fildelat.
2
18%
Tycker att de är fel att inte betala för Upphovsrätt skyddat material
1
9%
Jag fildelar allt utom Harry potter
0
Inga röster

Antal röster : 11

Fildeling

Inläggav harry potter2 tor 11 jun 2009, 19:16

Är de många fler här som fildelar, Gör ni de mycket eller bara lite. Gör ni de lika mycket nu som innan IPRED kom?

Tycker du att de är rätt att fildela?

Personligen tycker jag att de är rätt att fildela. Detta kanske låter som världens sämsta bort förklaring men jag tycker att de är bra att fildela, Dels för att de inte kostar något. Men dels för att man med hjälp av de också sparar på miljön ^^

Jag både laddar upp och ner allt jag kan. ^^ Minns typ inte senast jag köpten en film. Har en extärn hårdisk på 1TB som de är ca 200 GB kvar på. Så jag har ju en hel del. :D
Jag lyssnar på Harry Potter genom ljudböcker. Så jag kanske inte alltid stavar namn rätt.

Användarvisningsbild
harry potter2
Dementor

Blogg: Se blogg (5)

Re: Fildeling

Inläggav harry potter2 tor 11 jun 2009, 19:18

Kanske ska till lägga en grej. Jag fildelar med hjälp av http://www.dold.se. De är en så kallad VPN tunnel. Såman kan göra de utan risk. De kostar visserligen 50 kr i månaden. Men de tycker jag att de är värt. De har jag sparat in på en film.
Jag lyssnar på Harry Potter genom ljudböcker. Så jag kanske inte alltid stavar namn rätt.

Användarvisningsbild
harry potter2
Dementor

Inläggav Morotskaka tor 11 jun 2009, 19:22

Jäpp, jag fildelar. Inte mycket, men när jag känner att jag vill titta på någon film eller så jag inte har hemma. Då laddar jag ner. Musiken är inget problem, jag kör på Spotify!xD
- It just seems like, you agree to have a certain personality or something. For no reason. Just to make things easier for everyone. But when you think about it, I mean, how do you know it's even you?

Användarvisningsbild
Morotskaka
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav Morotskaka tor 11 jun 2009, 19:40

Najs! Tack så jättemycket!! ;)
- It just seems like, you agree to have a certain personality or something. For no reason. Just to make things easier for everyone. But when you think about it, I mean, how do you know it's even you?

Användarvisningsbild
Morotskaka
Trolldomsminister

Inläggav harry potter2 tor 11 jun 2009, 20:27

Så lite sa =)

Användarvisningsbild
harry potter2
Dementor

Inläggav Ida Sewer fre 12 jun 2009, 11:47

Äh, jag fildelade innan ipred lagen kom... Har också en sån där mullvadstunnel, så att det inte syns att man laddar ner (i alla fall inte från min dator här jag bor). Har slutat fildela nu, men fortsätter att ladda ner, främst film & musik. Jag har också den där miljö-grejen som argument. Tänk så mycket olja (plast) man sparar på att ladda ner i stället för att köpa i affär. Oljan kommer ju att ta slut någon gång i framtiden, men ju längre vi ha kvar den desto bättre väl?
Fast jag förstår artister och filmbolag o så som vill tjäna pengar på det dom gör.

Äh jag vet inte...
Stolt skribent på Eldfackla Noveller :)

All aboard the Klaine Train! Kurt Hummel ♥ Blaine Anderson

Ida Sewer
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (33)

Inläggav Arya fre 12 jun 2009, 12:25

Ida Sewer skrev:Äh, jag fildelade innan ipred lagen kom... Har också en sån där mullvadstunnel, så att det inte syns att man laddar ner (i alla fall inte från min dator här jag bor). Har slutat fildela nu, men fortsätter att ladda ner, främst film & musik. Jag har också den där miljö-grejen som argument. Tänk så mycket olja (plast) man sparar på att ladda ner i stället för att köpa i affär. Oljan kommer ju att ta slut någon gång i framtiden, men ju längre vi ha kvar den desto bättre väl?
Fast jag förstår artister och filmbolag o så som vill tjäna pengar på det dom gör.

Äh jag vet inte...

Jaa, fast i och för sig så är det filmbolagen och skivbolagen som tjänar dom flesta pengarna och egentligen är det ju artisterna och dom som borde tjäna pengarna... :?
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav Morotskaka fre 12 jun 2009, 12:27

Ida Sewer skrev:Äh, jag fildelade innan ipred lagen kom... Har också en sån där mullvadstunnel, så att det inte syns att man laddar ner (i alla fall inte från min dator här jag bor). Har slutat fildela nu, men fortsätter att ladda ner, främst film & musik. Jag har också den där miljö-grejen som argument. Tänk så mycket olja (plast) man sparar på att ladda ner i stället för att köpa i affär. Oljan kommer ju att ta slut någon gång i framtiden, men ju längre vi ha kvar den desto bättre väl?

Äh jag vet inte...

Hmm.. alltså det känns ju lite surt om man bara skulle sluta, bara för att IPRED-lagen trädde i kraft. Jag tror inte den lagen kommer att stoppa människor från att ladda ner, i så fall får man komma med någon annan lösning. Som reklamen på Spotify, exempel.
Jag laddar ner för att spara pengar. Jag menar hur många ungdomar har pengar till massor med film och musik. En låt för 9 kronor på Itunes. Det är lite väl tycker jag i alla fall.

Användarvisningsbild
Morotskaka
Trolldomsminister

Inläggav Arya fre 12 jun 2009, 12:32

Morotskaka skrev:

Äh jag vet inte...

Hmm.. alltså det känns ju lite surt om man bara skulle sluta, bara för att IPRED-lagen trädde i kraft. Jag tror inte den lagen kommer att stoppa människor från att ladda ner, i så fall får man komma med någon annan lösning. Som reklamen på Spotify, exempel.
Jag laddar ner för att spara pengar. Jag menar hur många ungdomar har pengar till massor med film och musik. En låt för 9 kronor på Itunes. Det är lite väl tycker jag i alla fall.

Hit in tills tror jag typ bara att det har ökat har jag för mig, dom flesta fortsätter, fast många har slutat att ladda upp och då blir det ju svårt för många att ladda ner, det tar ju längre tid då.. :?
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav Morotskaka fre 12 jun 2009, 12:35

Arya skrev:Hit in tills tror jag typ bara att det har ökat har jag för mig, dom flesta fortsätter, fast många har slutat att ladda upp och då blir det ju svårt för många att ladda ner, det tar ju längre tid då.. :?

Aa det har du ju rätt i. Man får rösta på piratpartiet när man fyllt 18!xD

Användarvisningsbild
Morotskaka
Trolldomsminister

Nästa

Återgå till Debatt