Elitklasser införs i skolan nästa år

Forumet för de som gillar att argumentera och diskutera på hög nivå. Filosofi, politik, känslor, tankar och åsikter förekommer i detta forum.

Elitklasser införs i skolan nästa år

Inläggav Johan lör 24 maj 2008, 08:32

Klasser för särskilt begåvade elever ska på prov tillåtas i Sverige.

Från och med 2009 ska 20 gymnasieskolor få inrätta så kallade elitklasser inom både samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga ämnen.

”Studietakten ska vara avsevärt högre än på en vanlig gymnasieutbildning”, skriver regeringen i en promemoria som ska presenteras i nästa vecka, uppger Svenska Dagbladet.

– Vi måste göra oss kvitt den socialdemokratiska jantelagen i skolpolitiken. Även duktiga elever har rätt att utvecklas i sitt eget tempo. De ska inte behöva sitta och rulla tummarna för att vänta in sina kamrater, säger utbildningsminister Jan Björklund (fp) till tidningen.

Skolorna ska ha rätt att välja ut elever genom särskilda antagningsprover, något som hittills bara har använts i profilutbildningar som idrotts- och musikklasser.

Elever i elitklasser ska samtidigt kunna läsa högskolekurser och tillgodogöra sig akademiska poäng.

Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas riksförbund, är positiv till initiativet.

– Jag tycker att vi i Sverige har varit rädda för att uppmuntra de som har speciella begåvningar. Även de eleverna måste få stimulans och motivation, säger hon.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2535638.ab

Vad anser ni om att elitklasser skall införas i svensk skola? Kommer det inte skap enorma uppdelningar i skolan?

Användarvisningsbild
Johan
Uggla

Blogg: Se blogg (0)

Re: Elitklasser införs i skolan nästa år

Inläggav Maria fre 27 jun 2008, 16:15

Jag tycker det är ganska löjligt att försöka dela upp barn i olika klasser och "eliter". Det sänder inte direkt bra signaler om mänskligheten.

Användarvisningsbild
Maria
Akromantel

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav Toyou fre 29 aug 2008, 18:08

Jag tycker att det är en rätt bra idé. Jag menar det finns ju extra hjälp och undervisning för sådana som har det svårare, då borde det väl också finnas undervisning för enbart de som har det väldigt lätt. Varför ska eleverna bara sitta och göra ingenting på lektionerna? skolan är ju tillför att stimulera elver. Det är bara löjligt att man tycker att alla ska ha samma undervisning, att det är orättvist att vissa ska få någon annan undervisning, för att de som inte är lika begåvade kan ju inte hjälpa det. Det hjälper ju de som är väldigt begåvade att bli stimulerade och ännu ambistiösare det är ju inte precis någon förlust för de som inte går på de skolorna bara positivt för de som gör det.
Sometimes I wish I were an Angel, sometimes I wish I were you :)

Läs min blogg; http://toyouzen.skyrock.com/

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Calandrella sön 26 okt 2008, 16:15

Jag tycker inte att man ska dela upp elever i olika klasser efter hur bra dem är.
It is our choices, Harry, that show what we truly are, far more than our abilities.
-Albus Dumbledore
----
Jag hette tidigare Bokfrände.

Calandrella
Husalf

Inläggav Toyou ons 29 okt 2008, 16:15

varför inte? vad skulle det vara för orättvist med det? Man ska väl kunna göra så att alla elever får en undervisning som passar dem? Vi har ju klasser för förståndshandikappade, sådana som har svårt i vissa ämnen, eller vissa som behöver koncentrera sig. Så jag förstår inte skillnaden det är väl samma princip, bara att det gäller dem som har det lättare?

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav kristopher lör 01 nov 2008, 09:29

Det känns både bra och dåligt, skulle inte det kunna leda till mobbning mot de mindre intelligenta eleverna?
Samtidigt är det ju bra att kunna få göra saker på sin nivå, och inte behöva ha för lätt.
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Inläggav solnea lör 01 nov 2008, 16:57

det var det dummaste jag har hört :x
dem som verkligen behöver hjälp i något ämne ska ju självklart få den hjälp dem behöver och om det är någon s.k utvecklingsstörd ska den personen självklart få gå i specialklass om den personen vill det
men klasser som bara är för dem som är väldigt duktiga
dem andra personerna då hur tror du att de känner sig ? :cry:
dem kommer att bli mobbade av eleverna i elitklasserna och mobbning är blan det värsta man kan råka ut för
jag tycker iallafall att det här var en dum ide
I can do it all and more

Användarvisningsbild
solnea
Dödsätare

Inläggav Toyou mån 03 nov 2008, 20:22

Och vad får dig att tro att de mindre intelligenta skulle bli mobbade av dem? Du vet de som är mindre intelleganta än dem som går i elitklasser kan i snitt vara smarta ändå. Bara inte extremt, och jag tror inte att det är deras grej att mobba folk, ialla fall inte på det sättet som jag tror att ni syftar på för det är för låg status för dem. Sen får ni ju tänka att sådana ambitiösa och intelligenta personer säkert också blivit mobbade under grundskolan för det. Det är bra att det ska finnas klasser som stimulerar alla så att det kan utveckla deras intelligens. Då kan man lika gärna säga att det är fel med hjälpklasser för de som inte går i hjälp klasser kan mobba dem. Sådant vet man inte i förväg, och det finns inte så många som är så intellegenta att de går i elitklasser, för de är extrema. Därför är det nog inte heller så stor risk att de mobbar oss normalbegåvade eftersom att vi är mycket fler än dem.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Eddie tor 06 nov 2008, 19:19

Jag tycker det är barnsligt att ni talar om intelligens i samband med svensk skola. En sak skall ni veta om och det är att intelligens inte hänger ihop med skolan. Att gå i elitklass innebär inte att man är intelligent och att gå i en vanlig klass innebär inte att man är icke intelligent. Intelligens kommer aldrig kunna sitta i ett papper som fungerar som diplom. Intelligens sitter inte i att fixa MVG i allting - det kan nämligen alla göra, vare sig den är idiot eller ej.

Användarvisningsbild
Eddie
Akromantel

Inläggav Toyou tis 11 nov 2008, 17:45

Du menar för det första " smart" för intelligent betyder att man är kunskapsmässigt begåvad, men för att vara intelligent behöver man inte vara smart. Det stämmer inte riktigt det du säger om att alla kan få MVG i allt, för intelligens kräver en viss begåvning. Visst i princip alla kan få MVG i de ämnen som man bara behöver läsa sig in på, som tex; Biologi och Geografi. I matte behöver man en viss begåvning av att kunna se samband mellan saker, och frågor för att kunna få MVG. Alla skulle självfallet nog lyckas bättre om de kämpade på ordentligt, men de skulle ändå inte nå riktigt upp till MVG, hur mycket de än pluggar, tyvärr är det så. Men det är sant att det mesta med betyg inte beror på hur " Smart" man är. Men i språk behöver man tex begåvning för att kunna uttala orden riktigt bra, och kunna formulera sig bra, lika dant i svenska. I So krävs det att man ska kunna argumentera bra också, vilket inte alla har tallang för, hur de än försöker. G frågor ärr kunskapsfrågor och där krävs ingen större intelligens, men på Vg och MVG frågor ska man kunna reflektera över saker och ha egna idéer, och för det krävs en viss begåvning. I musik ska man ju kunna sjunga, och spela instrument, alla kan ju inte lära sig att sjunga bra hur de än försöker, alla kan inte lära sig att spela instrument bra, för de kanske inte har bra motorik ( som jag) eller så kan de inte höra rytmen. I slöjd behöver man också begåvning, man ska ju inte vara klumpig tex ( vilket jag är,, så suger på slöjd hur jag än försöker ). Jag sa föresten inte heller att man är icke intelligent om man går i en vanlig klass, det gör ju de flesta. Jag ser ialla fall inget fel i att ha elitklasser, det stimulerar elever som har det lätt för sig och det är bra. För skolan ,som jag sagt förut, ska ju stimulera alla elever även de som har det väldigt lätt för sig. Det här handlar ju bara om avunsjuka, för det är faktiskt inget som helst fel med att Väldigt duktiga elever, ska kunna få utveckla sin intelligens mer, så att de faktiskt behöver plugga ordentliget.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Nästa

Återgå till Debatt