Mord eller barmhärtighet?

Forumet för de som gillar att argumentera och diskutera på hög nivå. Filosofi, politik, känslor, tankar och åsikter förekommer i detta forum.

Re: Mord eller barmhärtighet?

Inläggav Toyou tis 10 mar 2009, 16:17

kristopher skrev:Jag såg nu i tidningen idag att läkaren hade släppts fri från häktet nu.

I frågan om det är rätt eller fel att göra så som läkaren gjorde så tycker jag att det var rätt, eftersom att det var föräldrarna som tagit beslutet.

Visserligen men föräldrar har inte alltid rätt att ta beslut över sina egna barn.
Sometimes I wish I were an Angel, sometimes I wish I were you :)

Läs min blogg; http://toyouzen.skyrock.com/

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav Toyou tis 10 mar 2009, 16:28

ericus skrev:All form av dödshjällp ska vara tillåtet, även ofrivillig dödshjälp på friska individer som inte gynnar samhället.

Det håller jag verkligen inte med om! Så du menar att någon som vill att läkaren ska ta livet av den ska få göra det? Det är ju motsatsen till läkarens jobb, hur tror du att de skulle känna sig att ha tagit någon annans liv när de vet att den kunde levt länge till?

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Eddie tis 10 mar 2009, 17:07

Jo, det har det ju?? De menar ju att man ska förstå att deras barn led, och att de blev ledsna när de avlivade det. Men de visste också att det var det bästa för barnet för det skulle ändå dött några dagar senare!
De uttalar sig eftersom att de HAR egna erfarenheter vilket de flesta som tycker det är fel troligen inte har.

Varför skulle det inte vara en demokrati och varför skulle det vara orättvist?
Säg det när det är din kropp som håller på att ruttna, gör det!

I din text ger du budskap om att det är rätt att utsätta andra för lidande för det gäller ju inte en själv, men det kanske är vad du vill?

Och vad har det fallet att göra med detta? I det läget valde föräldrarna antagligen självmant att koppla ut respiratorn. I detta fall har inte föräldrarna bett läkaren om att överdosera deras barn. Du tänker inte positivt; om din mamma låg sjuk, och läkare påstod att hon kan dö nu för hon kommer ändå dö om några dagar, skulle du låta de döda henne? Skulle du inte ha en gnutta hopp för att mirakel eller positiva saker skulle kunna ske? Skulle du inte ha ångest om det visade sig sen att din mor skulle klara sig, om du inte hade valt att överdosera henne?

Jag hoppas aldrig mitt liv hamnar i händerna på en läkare. Däremot bör du snarast ta kontakt med psykiatrivården.

Vem är det som ger budskap om lidande? Det är du som säger öppet att det är rätt att döda en människa bara för att några individer anser att den inte kommer överleva. Oavsett lidande så kommer det aldrig ge dig rätt att mörda. Det är bara inse.

Visserligen men föräldrar har inte alltid rätt att ta beslut över sina egna barn.

Men det har läkare påstår du? Föräldrar har all rätt att besluta om barnets framtid och dess vård på ett sjukhus.

Det håller jag verkligen inte med om! Så du menar att någon som vill att läkaren ska ta livet av den ska få göra det? Det är ju motsatsen till läkarens jobb, hur tror du att de skulle känna sig att ha tagit någon annans liv när de vet att den kunde levt länge till?

Nu är du dubbelmoralisk. Bestäm dig och sluta älta två mynt av samma sak. Ni andra hör ni inte på denna mening och hur cp den låter: "så du menar att någon som vill att läkaren ska ta livet av den ska få göra det? Det är ju motsatsen till läkarens jobb, hur tror du att de skulle känna sig att ha tagit någon annans liv när de vet att den kunde levt länge till?"

SAMTIDIGT hävdar samma person att det var rätt av läkaren att överdosera det lilla barnet. Börja inte grina nu om att jag mobbar dig i debatten, för du är inte bättre själv.

Användarvisningsbild
Eddie
Akromantel

Inläggav Toyou tis 10 mar 2009, 17:56

Föräldrarna har inte rätt att bestämma allt över sitt barn. I såfall skulle ju inte läkarna få ge blod till de barn som är " jehovas vittnen " för det vill inte föräldrarna.

Självklart skulle jag hoppats på att min mamma skulle klara sig, och att det skulle bli bra. Men om jag visste att det inte fanns någon chans för henne att må bra igen, och att hon bara skulle leva några dagar till i lidande skulle, jag hellre sett henne somna in. Det handlar INTE om hur JAG känner mig i det fallet, utan det skulle handla om hur MIN mamma kände sig och hur hon plågades. Skulle jag då, bara för att må bättre själv, bekosta henne mer lidande? Det är ju vad du menade eller hur?

Jag är inte dubbelmoralisk, för den personen skrev "att sådana som ville dö utan att vara sjuka skulle få dödshjälp av läkaren?". Det är väl inte alls samma sak?? Den personen var ju inte dödsjuk, och det skulle kunna bli bättre i sitt välmående. MEN för det här spädbarnet var allt redan bestämt, hon skulle inte ha överlevt!

För övrigt har du missförstått det här med CP. CP betyder INTE korkad, utan det betyder Celebral Pares. Vet du vad det är? Om du inte vet det tycker jag inte att du ska använda det av sådana uttryck, för det är väldigt kränkande mot dem som har det.

På vilket sätt agerade jag inte bättre än vad du gjorde? För det vat ju inte jag som kränkte dig?

Föresten ska du vara den som pratar om dubbelmoral? Du säger delvis att man inte ska lita på läkare, men samtidigt rekommenderar du mig att söka upp en psykiatriker? Hur ska de kunna hjälpa mig när läkare är inkompetenta? Sedan undrar jag vad de skulle hjälpa mig med, och vad detta har med debatten att göra?
Senast redigerad av Toyou fre 16 okt 2009, 14:46, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Arya tis 10 mar 2009, 18:30

Till Eddie och Toyou: Nu har ni gått över gränsen igen och i fall ni vill snacka om hurru vida ni är dumma i huvudet eller inte så får ni väl skapa en tråd på öppet forum om det eller nåt.
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav Toyou tis 10 mar 2009, 18:38

Men jag har ju inte sagt att " Eddie " är någonting, det var ju HAN som hoppade på mig! Får jag inte ens svara på inlägget han skrev, eller ska det räknas som en kränkning?

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Arya tis 10 mar 2009, 18:42

:oops: Kolla på mitt inlägg på"FRA-för eller emot?" , jag menar samma sak här som där. :oops:
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Inläggav Toyou tis 10 mar 2009, 18:48

Men du anklagade ju båda! Om du har någonting att klaga på så skriv istället exakt vad det är du klagar på hos mig.

Det du skriver är ungefär samma sak som att gå fram och säga till en person som står och sparkar på en blödande person på marken att " Nu får ni båda sluta att bråka!"
Vad menar du då att den person som lider och bli sparkad ska göra?

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Arya tis 10 mar 2009, 19:06

Toyou skrev:Men du anklagade ju båda! Om du har någonting att klaga på så skriv istället exakt vad det är du klagar på hos mig.

Det du skriver är ungefär samma sak som att gå fram och säga till en person som står och sparkar på en blödande person på marken att " Nu får ni båda sluta att bråka!"
Vad menar du då att den person som lider och bli sparkad ska göra?

SNÄLLA SLUTA! Jag ville bara vara snäll och hjälpa till och få ett stop på detta bråket! :evil: :cry: :|

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Inläggav Toyou tis 10 mar 2009, 19:17

Om du verkligen vill ha stopp på bråket får du ju säga till den som bråkar istället för att säga till den som blir utsatt för bråket. Det hjälper ju inte att säga till den som blir sparkad, utan man får säga till den som sparkar.

Jag vill varken bråka med dig eller äddie men du måste ju förstå att jag inte kan hjälpa att någon annan hoppar på mig. Det här är väl ett debattforum och jag måste väl få framföra mina åsikter utan att bli personangripen?
Senast redigerad av Toyou ons 11 mar 2009, 20:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

FöregåendeNästa

Återgå till Debatt