Mord eller barmhärtighet?

Forumet för de som gillar att argumentera och diskutera på hög nivå. Filosofi, politik, känslor, tankar och åsikter förekommer i detta forum.

Re: Mord eller barmhärtighet?

Inläggav Eilonwy sön 08 mar 2009, 18:10

det här var ett väldigt svårt fall, i alla fall enligt mig. Om det nu var så att hjärnan ruttnat bort, som Toyou säger, då låter det ju som att barnet knappt levde alls, det bara plågades. Ska det då räknas som mord, om kroppen redan börjat ruttna? För om kroppen börjat ruttna så har den väl redan gett upp, varför ska då barnet få plågas?
Men en sak hänger inte ihop, det är ju hjärnan som känner smärtan, för nerverna skickar ju upp den till hjärnan så att vi kan veta av den. om hjärnan då ruttnat bort, då borde väl barnet inte känt smärtan alls, utan den hade bara funnits där utan att barnet vetat av det, då hade ju i så fall inte smärtstillande behövts, men det gjorde ju heller ingen skillnad. Om barnet nu verkligen plågades, skulle jag nog göra som Toyou, låta barnet somna in. för vad är det för mening att leva ett par dagar till, om man endast lever för smärtan? Det här barnet hade knappt börjat leva sitt liv, och även om det kan kännas sorgligt för oss så visste inte barnet hur det var att leva.
Så jag tycker att doktorn bröt mot lagen, men för den goda sakens skull. För om barnet bara levde för smärtan och inte för något annat, då hade det nog varit bättre att inte leva alls.
"Even the darkest night will end and the sun will rise."

Användarvisningsbild
Eilonwy
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (19)

Inläggav Toyou sön 08 mar 2009, 19:54

Alltså det jag menade med att hjärnan inte fungerade var att barnet inte kan tänka, att det bara är kroppen som lever och plågas. Barnet hade ju fått en jättestor hjärnblödning, alltså kroppen fungerade ju fortfarande men hjärnan var nästintill ur funktion.
Sometimes I wish I were an Angel, sometimes I wish I were you :)

Läs min blogg; http://toyouzen.skyrock.com/

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav Eilonwy sön 08 mar 2009, 20:07

men om barnet inte kunde tänka så kunde den ju inte heller tänka på smärtan ... fan va hemskt att inte kunna tänka!
men jag tycker att han gjorde rätt, men jag förstår varför man skulle tycka att det var fel. men varför, som toyou säger, tror ni man gör det med djur?
"Even the darkest night will end and the sun will rise."

Användarvisningsbild
Eilonwy
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (19)

Inläggav Toyou sön 08 mar 2009, 20:29

Alltså jag skrev att hjärnan var näst intill ur funktion, men det betyder inte att man slutar att känna smärta även om man inte förstår riktigt vart ifrån den kommer ifrån. Det är precis som ett plågat djur som inte kan tänka men som ändå kan känna. Jag menar om man skär av en hönas huvud fortsätter kroppen att springa runt och plågas i några minuter till även om hjärnan inte finns. Men det här spädbarnets hjärna fungerade NÄSTAN inte mer, men den fungerade liiiiite, jag skrev ju också att hjärnan höll på att skrumpna bort inte att den gjort det.

"Jeb" att skriva att man inte kan lita på läkare är ju fördomsfullt, då kan man ju inte lita på någon eftersom att alla gör fel. Poliser har visat sig vara brottslingar, då går det inte att lita på någon polis, politiker har fuskat med skatten - Mona Salin - så då kan man inte lita på dem.
Man kan inte döma alla bara för att vissa ibland gör fel!

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Toyou mån 09 mar 2009, 18:51

Läs den här länken så förstår ni som säger att läkaren bör sättas i fängelse att det nog är fel.

http://dn.se/sthlm/valdemar.fick.do-pa- ... t-1.815808

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav ericus mån 09 mar 2009, 23:59

All form av dödshjällp ska vara tillåtet, även ofrivillig dödshjälp på friska individer som inte gynnar samhället.

ericus
Husalf

Inläggav Eddie tis 10 mar 2009, 07:38

DIn länk har ingenting att göra med det aktuella rättsfallet.

Finns det någon rättvisa i Sverige så skall denna läkare omedelbart fällas för brott. Men det kommer hon inte att göra därför att vi inte lever i en demokrati.

Användarvisningsbild
Eddie
Akromantel

Inläggav Arya tis 10 mar 2009, 08:42

Toyou skrev:Läs den här länken så förstår ni som säger att läkaren bör sättas i fängelse att det nog är fel.

http://dn.se/sthlm/valdemar.fick.do-pa- ... t-1.815808

Jag tror nog inte att Jeb menade att dom ska sättas i fängelse.
Jag vet faktiskt inte vad jag själv skulle ha gjort, och det är inget som jag vill tänka på, om det någon gång händer mig att jag måste göra ett sånt val så gör jag det då och inte nu, och jag hoppas även att jag är lite smartare och tänker igenom saker mer då.
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav kristopher tis 10 mar 2009, 14:44

Jag såg nu i tidningen idag att läkaren hade släppts fri från häktet nu.

I frågan om det är rätt eller fel att göra så som läkaren gjorde så tycker jag att det var rätt, eftersom att det var föräldrarna som tagit beslutet.
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Inläggav Toyou tis 10 mar 2009, 16:12

Eddie skrev:DIn länk har ingenting att göra med det aktuella rättsfallet.

Finns det någon rättvisa i Sverige så skall denna läkare omedelbart fällas för brott. Men det kommer hon inte att göra därför att vi inte lever i en demokrati.

Jo, det har det ju?? De menar ju att man ska förstå att deras barn led, och att de blev ledsna när de avlivade det. Men de visste också att det var det bästa för barnet för det skulle ändå dött några dagar senare!
De uttalar sig eftersom att de HAR egna erfarenheter vilket de flesta som tycker det är fel troligen inte har.

Varför skulle det inte vara en demokrati och varför skulle det vara orättvist?
Säg det när det är din kropp som håller på att ruttna, gör det!

I din text ger du budskap om att det är rätt att utsätta andra för lidande för det gäller ju inte en själv, men det kanske är vad du vill?
Senast redigerad av Toyou tis 10 mar 2009, 16:23, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

FöregåendeNästa

Återgå till Debatt