Mord eller barmhärtighet?

Forumet för de som gillar att argumentera och diskutera på hög nivå. Filosofi, politik, känslor, tankar och åsikter förekommer i detta forum.

Mord eller barmhärtighet?

Inläggav Toyou lör 07 mar 2009, 18:48

Vad tycker ni om det här omtalade fallet i Stockholm där en barnläkare gav ett mycket svårt, sjukt, och plågat spädbarn en hög dos smärtstillande medicin? Med konsekvensen där barnets smärtor visserligen försvann, men barnet slutade att andas och dog?

Ska läkaren dömas för mord och kastas i fängelse på livstid, eller gjorde hon bara sin medmänskliga plikt och bör frikännas?
Senast redigerad av Toyou ons 24 nov 2010, 00:52, redigerad totalt 4 gånger.
Sometimes I wish I were an Angel, sometimes I wish I were you :)

Läs min blogg; http://toyouzen.skyrock.com/

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Blogg: Se blogg (0)

Re: Mord eller barmhärtighet?

Inläggav Eddie lör 07 mar 2009, 19:30

Det handlar inte om "medmänsklig plikt" - i Sverige är det illegalt att ge dödshjälp, det vill säga bara det är olagligt. Att dessutom överdosera ett litet barn med en alldeles för stor dos, som till och med skulle döda en vuxen person, är galet.

Användarvisningsbild
Eddie
Akromantel

Inläggav Toyou lör 07 mar 2009, 19:38

Visserligen är det ett mord, ja. Men så du vet hade det här barnet INGA chanser kvar att leva!
Barnets hjärna fungerade inte, och några dagar senare skulle kroppen ha skrumpnat bort. Men innan det lilla spädbarnets kropp skulle ha skrumpnat bort så skulle hon ha plågats något FÖRFÄRLIGT! Ska man då anse denna läkare som en mördare som bör få livstidsfängelse? Det tycker jag är mer galet!

Du menar då att den svenska lagen är viktigare än barnets plåga?
Vilket skulle du ha valt? Att ha levt ett par dagar till i förfärlig plåga, eller att somna in till döds?

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Jeb lör 07 mar 2009, 19:45

Toyou skrev:Visserligen är det ett mord, ja. Men så du vet hade det här barnet INGA chanser kvar att leva!
Barnets hjärna fungerade inte, och några dagar senare skulle kroppen ha skrumpnat bort. Men innan det lilla spädbarnets kropp skulle ha skrumpnat bort så skulle hon ha plågats något FÖRFÄRLIGT! Ska man då anse denna läkare som en mördare som bör få livstidsfängelse? Det tycker jag är mer galet!

Du menar då att den svenska lagen är viktigare än barnets plåga?
Vilket skulle du ha valt? Att ha levt ett par dagar till i förfärlig plåga, eller att somna in till döds?

Hur vet du att barnet inte hade några chanser? Det kan vi inte veta då ingen av oss var på plats, dessutom tycker jag inte det ändrar på saken att man skall kämpa in i det sista. Om mitt barn legat sjukt hade jag aldrig gett upp frivilligt. I just det här fallet verkar läkaren ha överdoserat barnet av helt fel skäl. Oavsett vilka faktorer det rörde sig om, så har Eddie rätt i att det är olagligt med dödshjälp. Jag skräms av denna nyhet och det är just därför jag driver en annan sajt som heter http://www.krasslig.se.
Grundaren av Pottersajten och administratör på Slottet.

Användarvisningsbild
Jeb
Mästare (admin)

Inläggav Toyou lör 07 mar 2009, 20:03

Lagen i Nazityskland sa ju att alla judar skulle gasas ihjäl skulle man följa den lagen då?
Gjorde de som hjälpte judarna fel?

Du säger delvis att vi inte var på plats när det hände och på så sätt kan vi inte veta hur det låg till, men samtidigt säger du att läkaren verkar ha överdoserat barnet av helt fel skäl.
Du säger om det var ditt barn så skulle du ha kämpat in i det sista, men det skulle ju i sådana fall inte varit du som plågats utan det skulle ju ha varit barnet.
Så du skulle då valt dina egna behov i första hand, istället för att tänka på vad som vore bäst för barnet.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Jeb sön 08 mar 2009, 12:46

Lagen i Nazityskland sa ju att alla judar skulle gasas ihjäl skulle man följa den lagen då?
Gjorde de som hjälpte judarna fel?

Det fanns ingen lag i Nazisttyskland som sade att alla judar skulle gasas ihjäl...........i själva verket var det något man inte gjorde offentligt.

Du säger delvis att vi inte var på plats när det hände och på så sätt kan vi inte veta hur det låg till, men samtidigt säger du att läkaren verkar ha överdoserat barnet av helt fel skäl.
Du säger om det var ditt barn så skulle du ha kämpat in i det sista, men det skulle ju i sådana fall inte varit du som plågats utan det skulle ju ha varit barnet.
Så du skulle då valt dina egna behov i första hand, istället för att tänka på vad som vore bäst för barnet.

Vi var inte på plats och kan därmed inte uttrycka oss om huruvida barnet skulle klara sig eller ej. Det vi vet är dock att någon läkare gav barnet en alldeles för stor dos som illa nog tog livet av barnet, detta är vad obduktionerna visar. Alltså att barnet dog av en överdos och inte av något annat. Även om barnet inte skulle klara sig så har läkaren ingen legitimitet att överdosera barnet och därmed ge den aktiv dödshjälp.

Det skulle aldrig vara det bästa för mitt barn att låta det dö. Jag skulle aldrig, och då menar jag aldrig, låta mitt barn dö frivilligt. Jag skulle tro på hopp och vara optimistisk. Det bästa för mitt barn vore inte att ta den ifrån den lilla chans den skulle ha haft.

Användarvisningsbild
Jeb
Mästare (admin)

Inläggav Toyou sön 08 mar 2009, 13:33

Jo, det var visst en lag i nazityskland att man skulle berätta om man visste att det fanns judar som gömde sig vid vissa ställen. Minns du " Anne Frank?".

Jag vet att vi inte var på plats, och att barnet dog av en överdos. Men det du skrev var att läkaren verkade ha gjort det av fel anledning, och det kan ju inte du uttrycka dig om eftersom att inte du var på plats när det hände.

Du skrev också att det aldrig vore bäst för barnet att dö, att du skulle ha kämpat in i det sista för att hålla det vid liv. Men förstå det handlar INTE om dig, utan det skulle i sådana fall handla om att du utsatte ditt barn för olidlig smärta bara för att du skulle må bäst av att kämpa in i det sista. Varför tror du att man avlivar djur? Är det för att man helt plötsligt börjat att hata djuret, eller är det för att man inte vill att djuret ska lida mer och att det är det bästa för djuret?
Så det är inte alls så att det aldrig är det bästa att dö, att anse att denna " läkare " är en mördare som gjorde väldigt fel tycker jag är helt fel.

Du skrev att det aldrig skulle vara det bästa för ditt barn att dö. Menar du egentligen det bästa för ditt barn eller det bästa för dig?
För om det hade varit mitt barn som lidit så, och vars kropp höll på att skrumpna bort, då hade jag hellre sett den somna in till döds av en överdos smärtstillande, än att se den lida några dagar till bara för att den skulle få leva lite längre.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Jeb sön 08 mar 2009, 14:11

Jo, det var visst en lag i nazityskland att man skulle berätta om man visste att det fanns judar som gömde sig vid vissa ställen. Minns du " Anne Frank?".

Det var inte så du sade det. Du skrev: "Lagen i Nazityskland sa ju att alla judar skulle gasas ihjäl skulle man följa den lagen då? Gjorde de som hjälpte judarna fel?", vilket har en helt annan betydelse än vad Anne Frank talade om.

Jag vet att vi inte var på plats, och att barnet dog av en överdos. Men det du skrev var att läkaren verkade ha gjort det av fel anledning, och det kan ju inte du uttrycka dig om eftersom att inte du var på plats när det hände.

Du skrev också att det aldrig vore bäst för barnet att dö, att du skulle ha kämpat in i det sista för att hålla det vid liv. Men förstå det handlar INTE om dig, utan det skulle i sådana fall handla om att du utsatte ditt barn för olidlig smärta bara för att du skulle må bäst av att kämpa in i det sista. Varför tror du att man avlivar djur? Är det för att man helt plötsligt börjat att hata djuret, eller är det för att man inte vill att djuret ska lida mer och att det är det bästa för djuret?
Så det är inte alls så att det aldrig är det bästa att dö, att anse att denna " läkare " är en mördare som gjorde väldigt fel tycker jag är helt fel.

Överdoseringen är gjord utav fel anledning därför att man inte kan överdosera en patient med en anledning. Än mindre ett barn.

Det skulle visst handla om mig. Därför att jag är förmyndare över mitt barn, det vill säga att jag bestämmer över barnet och vad som skall ske med barnet. En läkare kan inte ta ett beslut för mitt barn, det kan bara JAG göra. Jag tar de beslut som jag anser vara bäst för mitt barn.

Du skrev att det aldrig skulle vara det bästa för ditt barn att dö. Menar du egentligen det bästa för ditt barn eller det bästa för dig?
För om det hade varit mitt barn som lidit så, och vars kropp höll på att skrumpna bort, då hade jag hellre sett den somna in till döds av en överdos smärtstillande, än att se den lida några dagar till bara för att den skulle få leva lite längre.

Jag kan enkelt vända ditt eget argument mot dig själv. Återigen tar jag ett beslut för mitt barn, det jag anser är bäst för mig och barnet skulle jag ta. Du säger att du hellre hade sett ditt barn dö - okej - men då kan jag säga exakt som du; handlar det vad som är bäst för ditt barn eller det bästa för dig? Det är fel att åberopa "bäst för dig"-argumentet, därför att du och jag skulle vara förmyndare för våra barn, dvs att vi vet vad som är bäst för barnet från vår egen åsikt.

Jag skulle inte utgå från att mitt barn skulle dö. Det finns maskiner som kan hålla igång ett liv knappt. Jag tror på mirakel och tänker optimistiskt.

Användarvisningsbild
Jeb
Mästare (admin)

Inläggav Toyou sön 08 mar 2009, 16:02

Okej, jag skrev inte på det sättet, men jag trodde att det var underförstått vad jag menade, men det var det tydligen inte. För att alla visste ju senare att judar gasades ihjäl, det gick inte att undanhålla så länge. Vad skulle annars vara anledningen till att man skulle säga till om man sett några judar? Det var olagligt att hjälpa judar, man kunde ju själv dödas. Men man ska alltid följa lagen eller hur???

Du säger att det är vad du anser som är rätt för ditt barn är det som är det viktiga .Trots att läkaren innan har sagt att det inte finns några chanser för den kvar att leva, bara ett par dagar i lidande.

Förstår du inte att det här barnets hjärna hade ruttnat redan? Kroppen höll på att ruttna bort. Skulle det då vara bättre att inte överdosera det så att den inte slutar lida och somnar in? Du förstår att om hjärnan ruttnat och slutat fungera så lever inte barnet ordentligt, det lider bara. Jag frågar dig än en gång varför du tror att man avlivar djur?

Den här läkaren hade sagt att det HÄR barnet inte hade några chanser kvar att leva, och det hade det ju antagligen inte eftersom att hjärnan redan var död och kroppen höll på att ruttna bort! Men du skulle då ändå valt att låta ditt barn leva så länge som möjligt bara för att det känns bättre för att du kämpat in i det sista, men på ditt barns bekostnad?
Om du verkligen älskade ditt barn skulle du ju inte låtit det lida ett par dagar till innan det dog, bara för att du hade något litet hopp om att det skulle bli bättre fast än läkaren sagt att så kommer det inte att bli.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Jeb sön 08 mar 2009, 17:11

Min enda kommentar till det: jag litar inte på läkare.

Hur illa situationen än är för patienten så får inte läkare, under några omständigheter som helst, tillämpa dödshjälp eller ge överdos. För då blir fallet helt annorlunda; då är inte barnet döende utan barnet dog av en felaktig överdosering, antingen med uppsåt eller ej, vilket kan klassas som mord eventuellt dråp. Det återstår att se vad domstolen dömer i detta fall.

Användarvisningsbild
Jeb
Mästare (admin)

Nästa

Återgå till Debatt