Miljön

Forumet för de som gillar att argumentera och diskutera på hög nivå. Filosofi, politik, känslor, tankar och åsikter förekommer i detta forum.

Miljön

Inläggav Eilonwy fre 06 mar 2009, 18:46

alltså, jag kom på att det inte fanns någon tråd här för att snacka om dagens miljö. så här är den! tror ni på växthuseffekten, eller är det bara en stor bluff för att sälja saker?

vad tycker ni?
"Even the darkest night will end and the sun will rise."

Användarvisningsbild
Eilonwy
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (19)

Re: Miljön

Inläggav Toyou fre 06 mar 2009, 19:04

Självklart är det sant det de säger om att växthuseffekten har ökat mycket. Men det är ju inte så att man inte är medveten om det i de " civiliserade länderna ", man försöker ju att göra så gott man kan för att minska på avgasutfall och föroreningar.

Men fattiga länder har ju inte de resurser som krävs för att kunna hålla landet rent. De måste ju i första hand ha råd med mat till sina familjer, och ha en bostad eller hur?

Jag vet att många tycker att USA bara förorenar, och inte försöker att hjälpa till. Men det är inte sant längre. Visst det var nog lite så när " George Bush " hade makten, men även då fanns det i USA att köpa " Etanol bilar ", och det var också förbjudet med rökning i hemmet.
De var de första i världen som började med sådana bilar, och de var också de första som förbjöd rökning i hemmet.
Sometimes I wish I were an Angel, sometimes I wish I were you :)

Läs min blogg; http://toyouzen.skyrock.com/

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav Eilonwy tis 10 mar 2009, 20:39

ja jag tror att vi måste minska våra utsläpp även i sverige, men det är ju möjligt att TV och tidnignar överdriver för att sälja "miljövänliga" produkter.

"Even the darkest night will end and the sun will rise."

Användarvisningsbild
Eilonwy
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (19)

Inläggav kristopher lör 14 mar 2009, 11:47

Eilonwy skrev:ja jag tror att vi måste minska våra utsläpp även i sverige, men det är ju möjligt att TV och tidnignar överdriver för att sälja "miljövänliga" produkter.

Fett skön video 8-)
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Inläggav Eddie tor 21 maj 2009, 19:13

Mycket är överdrift. Jag tipsar er om att se filmen Global Warming the great swindle. Där redogörs det klart och tydligt hur 90 % av växthuseffekten utgörs av havet och att en vulkan producerar mer växthuseffektsgaser än alla bilar, maskiner och fabriker i världen gör tillsammans.

Användarvisningsbild
Eddie
Akromantel

Inläggav Arya fre 22 maj 2009, 07:39

Eddie skrev:Mycket är överdrift. Jag tipsar er om att se filmen Global Warming the great swindle. Där redogörs det klart och tydligt hur 90 % av växthuseffekten utgörs av havet och att en vulkan producerar mer växthuseffektsgaser än alla bilar, maskiner och fabriker i världen gör tillsammans.

Jag vill nog testa att se den filmen, låter lite intressant.
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav Toyou lör 23 maj 2009, 16:30

Eddie skrev:Mycket är överdrift. Jag tipsar er om att se filmen Global Warming the great swindle. Där redogörs det klart och tydligt hur 90 % av växthuseffekten utgörs av havet och att en vulkan producerar mer växthuseffektsgaser än alla bilar, maskiner och fabriker i världen gör tillsammans.

Okej, det kan mycket väl vara sant att en vulkan producerar mer "växthuseffektavgaser" än vad bilar, maskiner och fabriker gör tillsammans. Men vulkaner har funnits i urtidernas historia men det är ändå först nu på senare tid som växthuseffekten ökat så väldigt mycket och det beror ju antagligen på våra egna produkter och inte på vulkanerna. Om vi minskar på våra utsläpp av energi, avgaser..etc så minskar ju också växthuseffekten mycket.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Eddie lör 23 maj 2009, 16:53

Toyou skrev:

Okej, det kan mycket väl vara sant att en vulkan producerar mer "växthuseffektavgaser" än vad bilar, maskiner och fabriker gör tillsammans. Men vulkaner har funnits i urtidernas historia men det är ändå först nu på senare tid som växthuseffekten ökat så väldigt mycket och det beror ju antagligen på våra egna produkter och inte på vulkanerna. Om vi minskar på våra utsläpp av energi, avgaser..etc så minskar ju också växthuseffekten mycket.

Det stämmer inte att "växthuseffekten ökat så väldigt" den senaste tiden. När Jorden föddes så hade vi flytanade lava och explosioner överallt, dvs att Jorden var het. För 40 000 år sedan hade vi en istid, dvs att det var iskallt. Var det människan då med? I och med att 90 % av växthuseffekten orsakas av vattnet på Jorden så är det helt förklarligt; 70 % av jordklotet är täckt av vatten och hav. Tänk hur lång tid det tar att värma samt kyla ner denna otroliga mängd vatten. Jag tror inte ett dugg på att det är vi människor som orsakar förändringar. Det är en naturlig process i Jordens livscykel.

Användarvisningsbild
Eddie
Akromantel

Inläggav Toyou lör 23 maj 2009, 19:08

Det stämmer som du säger att det alltid varit förändringar som beror på naturen. Men den lilla skillnad människornas föroreningar har medfört har räckt för att ha betydelse för att växthuseffekten ska ha uppkommit. T.ex. kan nämnas freongasernas påverkan. När freongaser användes i hårsprayer och kylskåp för några år sedan uppstod det ett hål i atmosfärens ozonskikt över Antarktis. När man sedan förbjöd freongaserna så blev hålet betydligt mindre.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Maria lör 23 maj 2009, 19:54

Toyou skrev:Det stämmer som du säger att det alltid varit förändringar som beror på naturen. Men den lilla skillnad människornas föroreningar har medfört har räckt för att ha betydelse för att växthuseffekten ska ha uppkommit. T.ex. kan nämnas freongasernas påverkan. När freongaser användes i hårsprayer och kylskåp för några år sedan uppstod det ett hål i atmosfärens ozonskikt över Antarktis. När man sedan förbjöd freongaserna så blev hålet betydligt mindre.

Det där lät ytterst konstigt. Någon källa med bevis att freongaser skulle påverka ozonskiktet? Om det stämmer så går det iaf inte att blanda ihop det med växthuseffekten.

Användarvisningsbild
Maria
Akromantel

Blogg: Se blogg (2)

Nästa

Återgå till Debatt