mobbing mot adhd eller damp

Forumet för de som gillar att argumentera och diskutera på hög nivå. Filosofi, politik, känslor, tankar och åsikter förekommer i detta forum.

Re: mobbing mot adhd eller damp

Inläggav Love_HarryPotter fre 06 mar 2009, 22:35

Asså, jag gillar verkligen inte att man säger typ jävla damp unge elr någe liknade. Men jag kan säga ibland att jag får damp på någe men när man använder det på ett elakt sätt blir jag skit arg för min kusin som är ett år yngre än mig har damp. Han har sjukdomen damp, och ibland kan han vara lite jobbig och bli arg å så men han kan oxå vara jätte snäll :)
som en gång när jag var kanske 7 år och han 6 år råkade jag snuda vid hans axel och han trådde ju att jag försökte puta honom elr någe, så han tog tag i mitt hår och drog jätte hårt i det. Men det har börjat blivit bättre, han ryker inte mig i håret elr någe sånt längre :)
Jag bertättar inte för folk vem jag är eller hur jag mår eller vilket humör jag är på med ord. Jag visar det med mina kläder, mitt hår och mitt smink.
Jag har inte bara en stil jag ÄR en stil!

Användarvisningsbild
Love_HarryPotter
Dementor

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav Toyou fre 06 mar 2009, 22:57

Jovisst, det är fel attt säga sådana saker som " damp ", " CP ", etc. Jag menar de flesta människor vet knappt vad ordet " CP " står för - Celebral Pares - och ändå använder de sig av sådana uttryck när man ska beskriva någon som en " idiot ". Jag menar man behöver inte ens nödvändigtvis vara efterbliven om man har " CP ", det beror ju på vilka delar av hjärnan som problemet sitter.

Jag är inte mycket bättre själv, utan jag använder också ord som " damp ", men jag kan till mitt försvar säga att jag faktiskt försöker att sluta med det. Men sålänge man själv inte har slutat använda sig av sådana ord kan man inte klandra andra för att göra det.
Därför klandrar jag inte dem som gör det, jag säger inte att det är rätt, men att det inte är så lätt att sluta med det heller. Jag menar många av er säger ju själva att ni använder er av sådana uttryck, men samtidigt blir ni så arga på alla andra som använder det, hur fungerar det? De flesta säger ju inte ord som " CP ", " damp "..etc för att vara elaka. De gör det av samma anledning som de flesta andra, för att det är en vane sak och det är lättare att uttrycka sig så. Eller hur? Ni som skriver att ni också gör det borde ju veta, jag vet!
Sometimes I wish I were an Angel, sometimes I wish I were you :)

Läs min blogg; http://toyouzen.skyrock.com/

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav kristopher lör 07 mar 2009, 12:59

I min skola har vi många klasser för barn med funktionshinder, och det gö verkligen att man slutar använda sånt som skällsord så ofta. Man får liksom se vad det EGENTLIGEN är, för de flesta som håller på och säger sånt vet inte vad det egentligen är. Nu klandrar jag inte någon här, men de flesta som håller på och kallar folk för "CP unge" eller "Jävla Damp-unge" vet inte speciellt bra vad det är för något. Sen är det ju så att man lätt kan använda sånt av ren reflex, och jag själv gör det ibland. Precis som Toyou klandrar jag inte dem som säger det, men jag tycker inte att det är rätt att säga det.
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Inläggav Toyou lör 07 mar 2009, 17:05

Egentligen är det väl inte fel att använda ordet " damp " i ett sammanhang där det är relevant. Man kan ju säga " har du damp eller?" om någon är jättestimmig, för det är ju ändå relevant i sammanhanget. Man HAR ju svårt att koncentrera sig och sitta still när man har damp.

Men att säga " CP " till någon är ju inte alls relevant i de sammanhang som många använder det i. " CP " använder man ofta när man ska uttrycka att något/ någon är " korkad ", vilket är FEL. CP står ju som sagt för " Celebral Pares " vilket betyder att vissa delar av hjärnan är förlamade, så man kan inte röra sig ordentligt. Man behöver då INTE alls vara korkad för att ha det, man kan lika väl vara " Einstein ".

Men att säga att någon har ett "damp beteénde " i vissa avseénden hör ju till saken.
För man använder ju som jag skrev förut ordet " damp " när man vill förklara någon som stimmig eller så, och det är ju det som är sjukdommen. Men när folk säger " CP " syftar de på fel sak, DÄRFÖR är det fel.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav solnea lör 07 mar 2009, 19:58

En gång fick en i min klass reda på att en annan i våran klass har adhd. Hon bara -Hörru har du adhd ? Då har du damp. Nämner det för Damp och adhd är heeeeelt olika saker.
I can do it all and more

Användarvisningsbild
solnea
Dödsätare

Inläggav Toyou lör 07 mar 2009, 21:38

Nä damp och ADHD är inte alls helt olika saker! Det är ungefär samma sak, förutom att de som har ADHD inte har problem med motoriken, vilket de som har damp har.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav kristopher sön 08 mar 2009, 19:28

Toyou skrev:Egentligen är det väl inte fel att använda ordet " damp " i ett sammanhang där det är relevant. Man kan ju säga " har du damp eller?" om någon är jättestimmig, för det är ju ändå relevant i sammanhanget. Man HAR ju svårt att koncentrera sig och sitta still när man har damp.

Men att säga " CP " till någon är ju inte alls relevant i de sammanhang som många använder det i. " CP " använder man ofta när man ska uttrycka att något/ någon är " korkad ", vilket är FEL. CP står ju som sagt för " Celebral Pares " vilket betyder att vissa delar av hjärnan är förlamade, så man kan inte röra sig ordentligt. Man behöver då INTE alls vara korkad för att ha det, man kan lika väl vara " Einstein ".

Men att säga att någon har ett "damp beteénde " i vissa avseénden hör ju till saken.
För man använder ju som jag skrev förut ordet " damp " när man vill förklara någon som stimmig eller så, och det är ju det som är sjukdommen. Men när folk säger " CP " syftar de på fel sak, DÄRFÖR är det fel.

Jag håller med om att det inte är fel att använda damp i det sammanhanget, och det är oftast inte det man menar, men det kommer ju därifrån...

Exakt Toyou, att använda CP på det sättet är helt FEL, men jag tycker inte illa om folk som gör det, precis som du. Dock betyder inte det att det är rätt, för det är FEL (precis so du har sagt att du tycker).
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Inläggav Arya mån 09 mar 2009, 09:23

Toyou skrev:Jovisst, det är fel attt säga sådana saker som " damp ", " CP ", etc. Jag menar de flesta människor vet knappt vad ordet " CP " står för - Celebral Pares - och ändå använder de sig av sådana uttryck när man ska beskriva någon som en " idiot ". Jag menar man behöver inte ens nödvändigtvis vara efterbliven om man har " CP ", det beror ju på vilka delar av hjärnan som problemet sitter.

Jag är inte mycket bättre själv, utan jag använder också ord som " damp ", men jag kan till mitt försvar säga att jag faktiskt försöker att sluta med det. Men sålänge man själv inte har slutat använda sig av sådana ord kan man inte klandra andra för att göra det.
Därför klandrar jag inte dem som gör det, jag säger inte att det är rätt, men att det inte är så lätt att sluta med det heller. Jag menar många av er säger ju själva att ni använder er av sådana uttryck, men samtidigt blir ni så arga på alla andra som använder det, hur fungerar det? De flesta säger ju inte ord som " CP ", " damp "..etc för att vara elaka. De gör det av samma anledning som de flesta andra, för att det är en vane sak och det är lättare att uttrycka sig så. Eller hur? Ni som skriver att ni också gör det borde ju veta, jag vet!

Dom flesta säger det av vane sak och det vet jag, men jag vet vissa som säger det för att vara elaka och det är dom jag menar som borde tänka efter lite. Och det är bra att du försöker sluta med det. :D
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav Eilonwy tis 28 jul 2009, 09:00

min kusin som är typ 7 bast har börjat säga CP (har jag redan sagt det?)
Han kanske bara ville spela vuxen inför min storebrorsa, och de spelade spel och jag tog fram ett spel med ankor, där ingen dör (kom igen, spel där alla skjuter varandra som är från 16 år för en sjuåring?) förutom ankorna som hajarna äter, då. och han bah "Vad är det här för jävla CP-spel?"
Jag frågade om han visste vad CP var för någonting, och han tystnade, sen ignorerade han frågan och sa samma sak igen. "Men säg det inte om du inte vet vad det är!" sa jag, och min brorsa (som säger det ooofta) sa: "Men, han får väl säga vad han vill?"
dumma ungar -.-
"Even the darkest night will end and the sun will rise."

Användarvisningsbild
Eilonwy
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (19)

Inläggav LuckeMasse ons 29 jul 2009, 09:26

ADHD och Damp är det många på min skola som säger.
- Vafan har du damp eller?
- Jävla ADHD människa!
Annars är det tydligen CP som dom säger också
- Jävla CP unge!
- Är du CP eller?

LuckeMasse
Ministeriearbetare

Blogg: Se blogg (4)

FöregåendeNästa

Återgå till Debatt