Våldet

Forumet för de som gillar att argumentera och diskutera på hög nivå. Filosofi, politik, känslor, tankar och åsikter förekommer i detta forum.

Våldet

Inläggav Maria mån 14 apr 2008, 15:12

Våldet ökar markant och det har uppmärksammats en del efter mordet på Kungsholmen. Nu senaste mördades Engla av en man på 42 år. Vad säger ni? Vad skall vi göra åt våldet?

Användarvisningsbild
Maria
Akromantel

Blogg: Se blogg (2)

Re: Våldet

Inläggav nea tis 15 apr 2008, 16:39

Bra fråga! Det är ju så otroligt onödigt med alla oskyldiga som faller offer för våld, det som hände Engla är verkligen något som inte borde få hända någon! Tänk bara hennes familj, det måste ju kännas hemskt för dem. Jag kan verkligen föreställa mig hur hon står där i hallen med cykelhjälmen på och ropar "Hej då, mamma! Jag åker nu", så får hon ett, "Jaa, lycka till och var försiktig", till svar någonstans ifrån. Att veta som anhörig att man kunde ha sagt så mycket mer om man bara vetat att det var sista gången måste vara hemskt.
Man önskar ju att alla människor bara kunde vara snälla av sig själva, men åtgärder krävs ju helt klart. Jag tycker att man först och främst ska ha tätare med psykologer och dylikt på skolorna, för många våldsbrott, särskilt misshandel och sådant, begås ju av folk som inte är sådär fruktansvärt gamla. Det kan ju vara en bra början, att förebygga att kommande generationer gör samma misstag som vi och de som var före oss har gjort. När våra föräldrar och vi själva dör ut kanske den här planeten blir ett bra ställe att leva på... Eller så e d vi som ska rädda den.
"NOT MY DAUGHTER, YOU BITCH!!!!!!"

nea
Akromantel

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav solnea sön 17 aug 2008, 20:13

när jag har varit på dansen inne i stan så kan jag gå på stan i ca en timme och då är det inte så mycket folk där så jag går hela tiden och kollar mig över axeln och om jag går på stan ensam så håller jag mig borta från dem ställena där det inte är så mycket folk
I can do it all and more

Användarvisningsbild
solnea
Dödsätare

Inläggav Toyou fre 29 aug 2008, 19:06

Vi har för låga fängelsestraff, de är för snälla mot brottslingar. Medan 6 kr går till mat för varje elev som går i skolan går 60 kr till fångarna och 20 kr till Soldaterna! Om vi hade högre fängelsestraff skulle folk bli räddare och inte göra sådana saker.
Sometimes I wish I were an Angel, sometimes I wish I were you :)

Läs min blogg; http://toyouzen.skyrock.com/

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Arya tor 22 jan 2009, 16:44

Jaa....och till exempel så får man ofta bara några månader eller något år i fall man har dödat någon och det tycker jag är konstigt!!! :o
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav LillaLillaJag tor 29 jan 2009, 18:06

INTERESTING!
jag har för mig att de sa på go'kväll för typ 1.5 år sedan att de skulle bygga ett fängelse där fångarna behandlades som GUDAR för att de inte skulle VILJA rymma. och jag bah hallå? begår inte "gudarna" brott då bara för att få hamna där då?
Jag gillar fängelset i tumla, eller vad det nu heter, det rimmar på humla så mycket vet jag;) de har de värsta bovarna, och har ni SETT hur svårt det är att rymma?
Soon I'll be a beautiful butterfly ... and then yugi will love me

Användarvisningsbild
LillaLillaJag
Drake

Inläggav Toyou sön 01 feb 2009, 02:24

Arya skrev:Jaa....och till exempel så får man ofta bara några månader eller något år i fall man har dödat någon och det tycker jag är konstigt!!! :o

Några månader stämmer inte riktigt. Förut så var det tolv år som gällde för dödsstraff, men nu har de höjt det. Jag är inte riktigt säker på hur långt " livstidsstraff" vi pratar om, men jag är säker på att de höjt straffen.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav kristopher tis 03 feb 2009, 18:08

Toyou skrev:
Arya skrev:Jaa....och till exempel så får man ofta bara några månader eller något år i fall man har dödat någon och det tycker jag är konstigt!!! :o

Några månader stämmer inte riktigt. Förut så var det tolv år som gällde för dödsstraff, men nu har de höjt det. Jag är inte riktigt säker på hur långt " livstidsstraff" vi pratar om, men jag är säker på att de höjt straffen.

Om det däremot 'bara' är dråp så får man, ifall att man får något straff (vilket man inte alltid får), några månader...
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Inläggav Toyou tis 03 feb 2009, 18:31

Jo, det är väldigt låga straff i Sverige jämfört med andra länder.
Det är därför Sverige har mest brottslighet i världen.
Då menar jag bland civiliserade länder.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav nettan mån 16 feb 2009, 00:01

Ni får verkligen inte missförstå mig nu men jag tycker att Sverige borde ha lite mer som i USA. Här i Sverige så får inte poliserna använda sina batonger elr pistoler (vilket kan vara bra, men även dåligt) för jag tror att många kommer in på den brottsliga banan för att dom vet att polisen inte FÅR göra nåt emot dom. Men i USA så är det många som är rädda för poliserna för dom får använda våld mot brottslingar som går emot dom. USA kanske inte är det bästa exemplet men men.
Jag har hört om ett land (kommer dock inte ihåg vad det hette) där polisen hade så stor respekt så sa dom till någon att stå stilla på ett ställe och vänta så gjorde dom det! :o tänk om det var så i resten av världen...
Some say the world will end in fire, som say in ice.

nettan
Sfinx

Nästa

Återgå till Debatt