Har du känt dig Gay någon gång?

Forumet för de som gillar att argumentera och diskutera på hög nivå. Filosofi, politik, känslor, tankar och åsikter förekommer i detta forum.

Har du känt dig Gay någon gång?

JA (TJEJ)
2
14%
NEJ (TJEJ)
9
64%
JA (KILLE)
1
7%
NEJ (KILLE)
2
14%
vet inte
0
Inga röster

Antal röster : 14

Re: Har du känt dig Gay någon gång?

Inläggav awn ons 04 feb 2009, 23:59

jag skrev:MEN: jag anser INTE att homosexualitet - utlevd eller icke utlevd - är en synd. Du verkar ha en vettig konfirmationspräst.

Jag trodde inte att jag kunde uttrycka mig själv klarare. Men:

awn - undertecknad, d.v.s. jag - deklarerar härmed att HAN anser att homosexualitet INTE på något sätt är en synd emot HERREN Gud.

Hur lät det som om jag tyckte att homosexualitet var en synd? Jag har väl propagerat för homoäktenskap hela tiden..?

Jag tar väl "hon" som en komplimang. Det finns bättre saker att reta upp sig på. ;)

Jag tycker att man inte ska döma någon för sin synd, och att älska syndaren men hata synden är ett begrepp som innebär att man ska avsky exempelvis våldtäkten men inte våldtäktsmannen. Men det är ju allt annat än enkelt ibland.

Vad "mer än man kan tro" anbelangar, så finns det många, många protestantiska samfund sopm anser att det är en synd. Jag är rätt så säker på att t.ex Missionskyrkan och Pingströrelsen har den uppfattningen.

Vad jag skrev var att många som anser att homosexualitet är en synd säger att man ska älska syndaren, men hata synden. De verkar anse att man kan mycket väl vara homosexuell bara man lever i celibat. De menar på att man inte skall skuldbelägga själva människan.

Du har ju helt rätt, toyou. "Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen." "Hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, när du inte ser bjälken i ditt eget?" (Joh 8:7; Luk 6:42)

Det du skriver kan vara en av anledningarna. Vem vet, han/hon kanske inte var vid sina sinnens fulla bruk när det hände. Och visst tolkar alla allt olika. Usch, ja.

Á propos Jehovas Vittnen t.ex. har de ju ett väldigt speciellt sätt att tolka Bibel. Så mycket vågar jag säga utan att trampa någon på tårna. (Min farmors syskon är Jehovas, men jag har bara träffat dem en gång, på farmors begravning. De smugglade ned broschyrer i handväskorna.)

awn
Mugglare

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav Toyou tor 05 feb 2009, 20:32

Jag trodde heller inte att du hade något emot homosexualitet.
Anledningen till att jag sa att du kanske har det är för att du inte kan tala
för någon annan.

Jag tycker inte man ska döma den som syndat om man INTE vet varför den syndade.
Men om det inte fanns någon speciell bakgrund eller anledningen tycker jag att syndaren har rätt att dömas. Om man VET nu då.

Jag kan en hel del om Jehovas Vittnen. De rent ut sagt manipulerar de barn som automatiskt kommer in i sekten. Jag gillar INTE det. Det är också jättesvårt att ta sig ut ur sekten!
Min ena kusin tror inte på Jehova det har hon sagt till mig, men jag får ABSOLUT INTE säga det till hennes pappa - min morbror-.
Så om hon inte vill döpa sig vid fjorton års åldern är det en jättestor risk att hennes familj
fryser ut henne, ialla fall pappan.
De får inte fira julafton, födelsedagar, halloween...De får inte läsa fantasy, gå på kalas, gå in i en kyrka.
Där har du förresten en sekt, Awn, som avskyr homosexualitet och tycker att det är en synd.

Jag hade en debatt via telefon med min jämngamla kusin om just homosexualitet.
Så här löd diskussionen ungefär;
Kusin: Det är så äckligt. Gud skapade en kvinna och en man för att de skulle kunna föröka släktet.

Jag: För det första så bestämmer man inte själv vilken läggning man har.
Så då är de alltså redan dömda ifrån början. För det andra drabbar det väl ingen annan
om man har en partner av samma kön?

Kusin: De behöver ju inte skaffa någon partner av samma kön.

Jag: Så att de blir olyckliga då? Det står faktiskt i bibeln att man ska acceptera alla
människor.

Så löd diskussionen typ. Det jag säger är att de blir så otroligt manipulerade. ¨
De som leder sekterna tjänar en massa pengar på detta.
Jehovas Vittnens uppfattning av bibeln är bokstavlig, helt och hållet.
De tror alltså att jorden skapades exakt som det står i bibeln, de ser nästan inget
av det som står som symboliskt.

Jag tror tex. att de under som Jesus gjorde i bibeln - som ska visa vad mäktig han är- är symboliskt. Jag tror inte att han gjorde de här underverken utan jag tror att det ska visa vad mäktig han är som är så god gentemot andra människor.
Det är det jag tror underverken syftar på, det ska visa att han är Guds son eftersom att
han har uppnått det ingen annan människa har, ren godhet.
Senast redigerad av Toyou tor 24 okt 2013, 13:40, redigerad totalt 1 gång.
Sometimes I wish I were an Angel, sometimes I wish I were you :)

Läs min blogg; http://toyouzen.skyrock.com/

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Longbottom lör 07 feb 2009, 18:18

Toyou ... Du skriver sjukt bra (:
Eller argumenterar or whatever.....
jag tycker det är galet att dom inte får läsa fantasy :o ?!?!?!
- And so the lion fell in love with the lamb.
- What a stupid lamb.
- What a sick, masochistic lion.

Användarvisningsbild
Longbottom
Boggart

Inläggav Toyou lör 07 feb 2009, 21:54

Longbottom skrev:Toyou ... Du skriver sjukt bra (:

Haha tack^^ alla har vi väl våra stunder xd ( bara det att jag sitter och grunnar på vad jag ska skriva i typ 10 timmar^^ ).

Jo, jag vet det är helt knäppt att de inte ens får läsa fantasy.
Men de tror typ att djävulen finns där, och leder dem på fel vägar eller något.
Eftersom att det inte är realistiskt med fantasy så är det för att djävulen vill leda bort
dem ifrån verkligeheten.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Arya sön 08 feb 2009, 12:50

Toyou skrev:

Haha tack^^ alla har vi väl våra stunder xd ( bara det att jag sitter och grunnar på vad jag ska skriva i typ 10 timmar^^ ).

Eftersom att det inte är realistiskt med fantasy så är det för att djävulen vill leda bort
dem ifrån verkligeheten.

En i min brors klass är medlem i Jehovas vittnen och den personen får inte se på Harry Potter eller Trilogin om härskarringen tex. Men jag tycker att nu börjar vi döma dom som är med i Jehovas vittnen så som vi inte vill att man ska döma homosexuela. Så, visst jag tycker att det är konstigt att dom inte får se fantasy men om dom tror att det är farligt så tycker jag att det är helt ok. Ps. Dom missar tyvärr något fantastiskt. Jag tycker att vi alla bara borde akseptera folk som dom är och tillåta att dom tror på något särskilt eller tex är homosexuela.
Nu säger inte jag att ni är elaka eller inte aksepterar folk som dom är!! Snälla tro inte det!! :cry:
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav Toyou sön 08 feb 2009, 13:08

Arya skrev:
Toyou skrev:

dem ifrån verkligeheten.

En i min brors klass är medlem i Jehovas vittnen och den personen får inte se på Harry Potter eller Trilogin om härskarringen tex. Men jag tycker att nu börjar vi döma dom som är med i Jehovas vittnen så som vi inte vill att man ska döma homosexuela. Så, visst jag tycker att det är konstigt att dom inte får se fantasy men om dom tror att det är farligt så tycker jag att det är helt ok. Ps. Dom missar tyvärr något fantastiskt. Jag tycker att vi alla bara borde akseptera folk som dom är och tillåta att dom tror på något särskilt eller tex är homosexuela.
Nu säger inte jag att ni är elaka eller inte aksepterar folk som dom är!! Snälla tro inte det!! :cry:

Såklart att de får vara Jehovas Vittnen om de vill. Men barnen som föds hos en familj som är Jehovas Vittnen har i princip inget val, och det är JUST det jag tycker är fel.
Att de manipulerar barnen! Jag har t o m fått gå med på några av deras möten.
Jag dömer inte dem, utan det jag skrev är ifrån mina egna erfarenheter och upplevelser.
Om ett barn som är med i Jehovas Vitten blir sjuk så får de inte ta emot blod. Skälet till det är att de som leder säkten har sagt att djävulen/ satan kommer in kroppen då.
Familjen väljer hellre att barnet ska dö då, än att ta emot blod ifrån någon annan.
Som tur är har ju inte de befogenheten att bestämma det.
Du säger att man ska acceptera folk som de är, jo det är ju självklart.
Men det är ju så att enligt själva sekten så ska alla acceptera dem, men de behöver inte
ta hänsyn till någon annan. De accepterar inte homosexualitet, och de accepterar knappt
att man inte är Jehovas Vittne.
Senast redigerad av Toyou tor 24 okt 2013, 13:44, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Wonderfullie tis 10 feb 2009, 18:07

jag håller med dig om de där, jag mår illa när jag tänker på jehovas vittnen och allt som de står för, har en vän som växt upp i en sådan familj, hon hade verkligen inget val alls, de va bara en enda stor hjärntvättning enda ifrån födseln, hon tror inte på ett dugg av vad johavas vittnen står för, men hon vågar inte gå ur nu eftersom hon inte vill förlora sin familj.

Wonderfullie
Boggart

Inläggav awn tis 10 feb 2009, 19:16

Tyvärr finnns det ju en hel del människor av alla mer eller mindre extrema samfund.

Något som har med blod att göra är ju speciellt. De säger ju att själen sitter i blodet. Och läkaren fråntar föräldrarnas ansvar om barnet behöver blod, för att sedan ge tillbaka det.. Men har barnet fått blod, ska de egentligen inte acceptera dem eftersom de har fått i sig djävulen, en annan själ eller vad det nu kan vara. Men nejdå, man behåller barnet.
Dubbelmoral?

Jehovas är ju lite... Speciella.

awn
Mugglare

Inläggav Arya tor 12 feb 2009, 07:45

:oops: Woops...jag visste inte så mycket om Jehovas vittnen! :oops: :? ehe...ursäkta!!
Jag trodde inte att det var så att dom inte hade något val! :oops: :| :cry: Stackare!!
Man måste få välja om man ska tro på något och om man ska vara med i någon sekt eller så själv! :evil: Och som jag sa...jag menade absolut inte att ni är dumma i huvudet!! :evil: :evil:
Ni är INTE det! :D Snarare jag som är det! eller näe...jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker! Jag ska nog sluta att skriva här! allting jag skriver blir bara så fel!! :mrgreen: :D :) :lol:
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Inläggav Arya tor 12 feb 2009, 07:46

Fast näe...det ska jag nog inte för jag lär mig ju rätt mycket här!! :D :mrgreen:

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

FöregåendeNästa

Återgå till Debatt