Svek

Forumet för de som gillar att argumentera och diskutera på hög nivå. Filosofi, politik, känslor, tankar och åsikter förekommer i detta forum.

Svek

Inläggav Eddie mån 01 dec 2008, 13:29

Att bli sviken av någon man står nära är nog en av de värsta saker man kan vara med om. En vän, en förälder, en tjej som man gillar eller överhuvudtaget någon man står nära. Att någon som man förväntar sig ska ta hand om en och bry sig om en plötsligt vänder ryggen till, blundar. Vad ska man ta sig till? Det är lätt att ta till kudden. Att trycka ner ansiktet och släppa ut alla känslor. Känna smaken av tårar blandade med snor. ”Vad är det för fel på mig? Varför gör han/hon så här mot mig? För det är ju mig det är fel på, det är mitt fel. Eller?” Att lyssna på den där sångaren, som så bra beskriver precis hur man har det. Det känns som om låten är skriven om en själv.

Det är så folk brukar sörja när de har blivit svikna. De sjunker in i sig själva och låter det gå ut över sig själva. Men varför? Ett svek kan vara svårt att förlåta. ”Som om att du säger förlåt skulle göra allting bra igen?” Men innerst inne vill man kanske förlåta. Det måste bara få gå lite tid. Om personen som svikit dig ångrar sig kanske den verkligen måste visa att den bryr sig om dig. Du vill ju inte att saker och ting ska vara så för alltid. Men och andra sidan är jag av åsikten att förlåtelse endast är ett ord och att man inte kan förlåta för evigt och man kan inte heller glömma. Speciellt inte om det händer igen och igen och igen.

En del blir svikna tidigt i livet. Fadern sticker kanske. Det är inte samma svek som när ens bästa kompis eller en tjej man gillar börjar bete sig annorlunda mot tidigare sedan den börjat umgås med nytt folk. Ett scenario som ivrigt skildras i moderna ungdomsfilmer. Förälderns roll är att beskydda en och lära en skillnaden mellan rätt och fel. Om då en eller båda föräldrarna saknas kan det vara lätt att hamna snett. Det är ganska självklart att man då känner att föräldrarna har svikit en. ”Ville dom inte ha mig? Varför finns jag då här?” Ett svek väcker uppenbarligen många frågor.

Alla svek gör ont. När man har blivit riven tillräckligt många gånger förlorar man förtroendet. Man förväntar sig att bli sviken igen. Man kanske aktar sig för sociala situationer. En del människor kan ha svårt att ha nära relationer eller kanske bara lära känna personer, just för att de har blivit svikna förut och inte litar på någon. Svek kan alltså förstöra människor, men bara om människan tillåter det.

Skulle inte ni tröttna på en person som lovar en massa och sen sviker? En person som säger ett men gör annat? En person som ber en att inte göra en sak, men istället gör det själv? Att bli sviken gång på gång. Skulle ni förlåta och bara låta det vara? Jag förlåter inte människor, jag kan förbise vissa saker, men jag förlåter aldrig och jag glömmer aldrig. Jag gillar inte människor som ljuger och jag tillåter inte mig själv att kränkas.

Hur kan man göra för att inte sjunka alltför lågt när man är sviken? För att inte bli deprimerad och kanske i värsta fall välja att avsluta sitt liv (finns vissa som gör det, även fast jag aldrig skulle göra det)?

Svek är något av det värsta en människa kan uppleva. Så tänk innan du gör något som du tror kan såra någon du håller kär.

Användarvisningsbild
Eddie
Akromantel

Blogg: Se blogg (0)

Re: Svek

Inläggav Toyou mån 01 dec 2008, 19:46

Att bli sviken är inte något kul, nä! Men ibland är det rätt att förlåta, jag tror att jag skulle kunna förlåta en person som svikit mig, om den VERKLIGEN menar det. För alla förtjänar en andra chans, alla förtjänar en ny chans för att kunna få visa att " jag har lärt mig, jag gör aldrig om det!". För ibland gör man saker utan att tänka sig för, och det viktigaste är att man vet EXAKT varför personen som du uppfattar svek dig gjorde så, innan du dömmer honom/ henne. För det har en oehört stor betydelse! Kanske den pappan som träffade en ny, och lämnade sitt barn försökte ta kontakt med det, men att mamman alltid avvisade samtalen, och kom på lögner för att barnent inte skulle gilla pappan? För att det egentligen hon som inte kunde förlåta honom för att ha lämnat henne, och låter barnet straffas för det. Kanske den vän som svek en gjorde det av ett speciellt skäl, kanske tyckte hon/ han att du alltid bara tänkte och pratade om dig själv, och inte lyssnade på henne, kanske var det så att hon tyckte att DU var en dålig kompis? Så hela alltid kanske egentligen bara var ett missförstånd, som resulterade att alla mådde dåligt, så det är väldigt viktig att man vet hur det exakt låg till.
Sometimes I wish I were an Angel, sometimes I wish I were you :)

Läs min blogg; http://toyouzen.skyrock.com/

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Toyou mån 01 dec 2008, 19:49

Oj ser att det blev lite slarvfel i texten, som vanligt :oops: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav solnea tis 09 dec 2008, 14:54

Vilken sångare är det du menar Eddie ? Det finns ju typ en miljon bra sångare.

Användarvisningsbild
solnea
Dödsätare

Inläggav LillaLillaJag lör 03 jan 2009, 16:09

jag tror inte han menar någon särskild sångare, en sångares låtar passar ju inte in på varenda människas liv, i så fall skulle allas liv vara likadant.
Soon I'll be a beautiful butterfly ... and then yugi will love me

Användarvisningsbild
LillaLillaJag
Drake

Inläggav Arya lör 17 jan 2009, 10:31

Jag har blivit sviken gång på gång på gång på gång av min "bästa" kompis.
Nu orkar jag inte mer så jag tänker inte förlåta henne fler gånger för det ända hon bryr sig om är att vara snygg,populär och vara vän med antingen dom coola eller med någon som inte är bättre än hon på något.Först när jag sist blev sviken blev livet så här.Morgon:Gå upp äta gå till skolan jobba,ha tråkigt på rasterna gå hem,gråta och sova.Så såg varenda dag ut för mig.Men sen hittade jag ett sett att må bättre,jag började vara med andra kompisar,lyssna på glad musik och jag hittade en sak som jag verkligen hoppas ska hända en sak som drog upp mig så nu är jag nästan helt återställd. :D
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav Toyou lör 17 jan 2009, 13:32

Har du pratat med den som du tyckt svikit dig om hur du känner?

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Arya lör 17 jan 2009, 14:11

Ja och hon sa att hon ångrade sig men sen gjorde hon samma sak igen!! :cry:
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Inläggav Toyou mån 19 jan 2009, 18:24

Tur att det inte är så farligt nu längre då.
Men eftersom hon gjorde om det igen borde du fråga henne: Varför?
Varför gör du så? är jag tråkig och vara med eller vad är det?
För det är jobbigt när man inte vet vad man har gjort för " fel"

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Arya mån 19 jan 2009, 21:06

Toyou skrev:Tur att det inte är så farligt nu längre då.
Men eftersom hon gjorde om det igen borde du fråga henne: Varför?
Varför gör du så? är jag tråkig och vara med eller vad är det?
För det är jobbigt när man inte vet vad man har gjort för " fel"

Ja,tack för tipset...jag är lite blyg så det kan bli lite svårt men jag ska försöka. :P

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Nästa

Återgå till Debatt