Obama vann!

Forumet för de som gillar att argumentera och diskutera på hög nivå. Filosofi, politik, känslor, tankar och åsikter förekommer i detta forum.

Tycker du det var bra att Obama vann presidentvalet?

Ja
17
94%
Nej
1
6%

Antal röster : 18

Re: Obama vann!

Inläggav kristopher mån 19 jan 2009, 20:09

Toyou skrev:
kristopher skrev:
Toyou skrev:Jo, det kan ju vara så, som jag också skrev.
Men nu är det inte så att alla rika är sådana.
Det finns människor som är rika men som också är väldigt insiktsfulla. Så jag vill inte
få det till att alla rika är helt omedvetna om hur resten av världens ekonomi ser ut.
Det finns de som är väldigt rika men som skänker bort mycket pengar till
världens barn, och dessa hjälporganistationer.

Jag vet att inte alla rika är så. Det är precis som många har pratat om nu i andra trådar.
Ifall till exempel majoriteten av gangsters är svarta, så tänker många vita att det bara är svarta som är det.
Eftersom majoriteten av rika är vita, och majoriteten av lite fattigare är svarta, så tänker många svarta att vita är rika snåljåpar, vilket i sig inte stämmer eftersom att inte alla rika är snåla (ett av många exempel är J.K. Rowling, som har gjort två böcker vars inkomster hon skänkt till välgörenhet) osv. Sådant där fortsätter i evigheter och nästan allt är struntprat.
Det där var några dåliga exempel men jag kom inte på något annat.

Rika och fattiga kan vara precis lika snåla...Men man måste tänka efter lite.
Jag menar det står i tidningarna när Tom Cruise skänkt 1 miljon till välgörenhet, men
det är ju lika mycket som om en vanlig människa skulle skänka 20 kr till det.
Det står ju inte när en vanlig människa skänkt 1000 skr till välgörenhet!
Det tycker jag är dåligt egentligen, och John McCain vill inte bara ha krig på det sättet att han tycker om det.

Jag har inte ens nämnt ordet snåla!
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav Toyou tis 20 jan 2009, 16:07

jo det har du...Du har både nämnt ordet "snåla" i texten, och "snåljopar"
Sometimes I wish I were an Angel, sometimes I wish I were you :)

Läs min blogg; http://toyouzen.skyrock.com/

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav kristopher tis 20 jan 2009, 17:41

Toyou skrev:jo det har du...Du har både nämnt ordet "snåla" i texten, och "snåljopar"

Oj, förlåt jag såg inte det, jag menade i alla fall inte det! Jag menade att många fattiga tycker att rika är snåljåpar, även om jag vet att det inte är så. Jag menade att ifall att en rik person är väldigt snål, och det står mycket om honom i tidningen t ex, då börjar de flesta som INTE är rika att tro att alla rika är snåla, och att sådant där som tex som du sa i en annan tråd, att de flesta terrorister är muslimer, då börjar folk tro att ALLA terrorister är muslimer, och dömer muslimer utifrån det.
Det jag menade var att fördomar oftast kommer ifrån att en liten/stor grupp gör någonting.
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Inläggav Maria ons 21 jan 2009, 16:06

Med Obama som president kommer det inte bli någon "change". Det ser man på hans val av regering! Exakt alla är gamla ansikten! För att inte tala om den massiva hyperinflationen som kommer uppstå av alla pengar man trycker upp. Det går inte att rädda en ekonomi som är byggd på tryckta pengar och onaturligt stora lån.

Användarvisningsbild
Maria
Akromantel

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav Arya tor 22 jan 2009, 07:04

kristopher skrev:
Toyou skrev:jo det har du...Du har både nämnt ordet "snåla" i texten, och "snåljopar"

Oj, förlåt jag såg inte det, jag menade i alla fall inte det! Jag menade att många fattiga tycker att rika är snåljåpar, även om jag vet att det inte är så. Jag menade att ifall att en rik person är väldigt snål, och det står mycket om honom i tidningen t ex, då börjar de flesta som INTE är rika att tro att alla rika är snåla, och att sådant där som tex som du sa i en annan tråd, att de flesta terrorister är muslimer, då börjar folk tro att ALLA terrorister är muslimer, och dömer muslimer utifrån det.
Det jag menade var att fördomar oftast kommer ifrån att en liten/stor grupp gör någonting.

I många filmer så framställer man dom rika som snåla egoistiska typer så man lär ju alla småbarn att rika e duma i huvet!!!! Det är sjukt!! :evil:
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Inläggav Toyou tor 22 jan 2009, 16:14

kristopher skrev:

Okej misstolkade dig då:P

Håller med dig Arya. I nästan alla filmer framställs de rika som egotrippade egoister som bara bryr sig om sig själva, eller så är de elaka. Så är det definitivt inte, visst det finns nog ganska många kändisar som är det på ett sätt. Men tänk på t. e x. Bill Gates, han har skänkte flera flera miljarder kr till välgörenhet. Han har skänkt mycket pengar för sin inkomst.
Det är som om en med en inkomst på tjugotusen kronor skulle skänka 4000 kr till samma sak.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav kristopher tor 22 jan 2009, 20:12

Toyou skrev:
kristopher skrev:

Okej misstolkade dig då:P

Håller med dig Arya. I nästan alla filmer framställs de rika som egotrippade egoister som bara bryr sig om sig själva, eller så är de elaka. Så är det definitivt inte, visst det finns nog ganska många kändisar som är det på ett sätt. Men tänk på t. e x. Bill Gates, han har skänkte flera flera miljarder kr till välgörenhet. Han har skänkt mycket pengar för sin inkomst.
Det är som om en med en inkomst på tjugotusen kronor skulle skänka 4000 kr till samma sak.

Ja, jag håller med er båda
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Inläggav Arya fre 23 jan 2009, 07:13

Och så framställs ofta kvinnor som såna: ÅÅ.....en mus!! HJälp den kommer döda mig!!!
AAAA!! och: Kom nu inte för sent hem och glöm inte....blablablabla!!
Och det bildas så många fördomar hos barnen då! Inte för att jag vet vad detta har med att Obama vann att göra men ändå! :D
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Inläggav Toyou lör 24 jan 2009, 19:33

haha :D Men det har det ju på sätt och vis.
Barack Obama vill ju ändra på de fördommar som finns i världen.
Vare sig det gäller kvinnor, svarta, homosexuella.....
Jag tror att han kommer att göra bra ifrån sig som president, dock är jag inte säker på
att han kommer att bli lika duktig som Bill Clinton var.
Båda är säkerligen lika intelligenta och har samma åsikter om saker och ting, men Barack Obama verkar inte ha lika bra social kompetens som Bill Clinton hade.
Det märker man under de tal han håller! Han ler aldrig under talen och skämtar inte.
Men talen han håller blir ändå ganska bra eftersom att han verkligen brinner för det han säger.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Arya sön 25 jan 2009, 14:54

Toyou skrev:haha :D Men det har det ju på sätt och vis.
Barack Obama vill ju ändra på de fördommar som finns i världen.
Vare sig det gäller kvinnor, svarta, homosexuella.....
Jag tror att han kommer att göra bra ifrån sig som president, dock är jag inte säker på
att han kommer att bli lika duktig som Bill Clinton var.
Båda är säkerligen lika intelligenta och har samma åsikter om saker och ting, men Barack Obama verkar inte ha lika bra social kompetens som Bill Clinton hade.
Det märker man under de tal han håller! Han ler aldrig under talen och skämtar inte.
Men talen han håller blir ändå ganska bra eftersom att han verkligen brinner för det han säger.

Ja,nu vet jag vad det har med att Obama vann att göra!!! Vad bra!! :D

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

FöregåendeNästa

Återgå till Debatt