Religon

Forumet för de som gillar att argumentera och diskutera på hög nivå. Filosofi, politik, känslor, tankar och åsikter förekommer i detta forum.

Re: Religon

Inläggav ericus fre 12 dec 2008, 17:42

Mitt stora problem med religion, är inte krigen det medför, för att olika människor är uppfostrade i olika religioner.

Utan instängtheten.

Med denna så menar jag att man stänger in lusten hos mämnniskan att söka fakta, den säger bara att "gå till boken där står allt fakt ani behöver", kan vara bibeln eller koranen eller någon av de andra religiösa böckerna. Det tystar folks nyfikenhet, så att folket förlorar intresset för att hitta sanningen bakom orden.

Som på medeltiden, var det just detta kristendomen gjorde för att hålla folk på mattan, men även idag så finns det människor som tycker att man ska gå till boken för att söka fakta, som jag tycker är helt fel.

Att vara religiös för mig är inte att vara min fiende, de fiender som finns för mig, är präster och liknande som försöker lura folk in i desa idiotier, här kommer även missionärer in. De som är religiösa, men som inte har jobb för att lära ut denna, anser jag bara vara förda bakom ljuset, iförsig lättlurade, men dock inte mina fiender. Hoppas bara att de ska ta sitt fullnuft tillfånga.

ericus
Husalf

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav Toyou fre 12 dec 2008, 19:28

Bara för att man tror på en viss religion betyder det inte att man slutar söka fakta.
Det beror ju på hur man ser biblen!
Hela boken är ju symbolisk, alltså jag tror inte att man kan få ut någon mer
fakta än vad som är rätt och fel i biblen.
Jesus sa väl aldrig hur jorden skapades?
Det han berättade var hur människorna skulle vara emot varandra.
Fakta om hur världen är uppbyggd är inte samma sak som att
människor ska behandla varandra väl.
Biblen är skriven ifrån en massa personer, det är ju därför den är motsägande ibland.
Jag tror inte att Eva och Adam var de första människorna på jorden, eller något sådant!
Jag tror att man skrev den berättelsen för att symbolisera den nyfikenhet som människor har.
Senast redigerad av Toyou mån 15 dec 2008, 22:22, redigerad totalt 1 gång.
Sometimes I wish I were an Angel, sometimes I wish I were you :)

Läs min blogg; http://toyouzen.skyrock.com/

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav ericus mån 15 dec 2008, 17:08

Toyou skrev:Bara för att man tror på en viss religion betyder det inte att man slutar söka fakta.
Det beror ju på hur man ser biblen!
Hela boken är ju symbolisk, alltså jag tror inte att man kan få ut någon mer
fakta än vad som är rätt och fel i biblen.
Jesus sa väl aldrig hur jorden skapades?
Det han berättade var hur människorna skulle vara emot varandra.
Fakta om hur världen är uppbyggd är inte samma sak som att
människor ska behandla varandra väl.
Biblen är skriven ifrån en massa personer, det är ju därför den är motsägande ibland.
Jag tror inte att Eva och Adam var de första människorna på jorden, eller något sådant!
Jag tror att man skrev den berättelsen för att symbolisera den nyfiken som människor har.

Jag tror att vi har en ganska lika uppfattning om vad bibeln är, men jag tror inte du är en extrem kristen, hoppas dock inte det i allfall, men det är bara att höra hur de "kristna förspråkarna" säger, de vill att lagstiftningen ska följas av hur bibeln är skriven och inte av vad fakta säger, det är därför som jag är en stark motståndare till de som för de kristnas talan.

Även om HBS enligt forskarna är friskhet, socialstyrelsen har tagit bort sjukdomen från sina dokument så vill de kristna förespråkarna förbjuda dem, bara för att det nämns om det i en filosofisk bok, hur man borde ha levt för ungefär 1900 år sen, då det var extremt sällsynt med sådana förteelser.

ericus
Husalf

Inläggav Toyou mån 15 dec 2008, 22:41

Men det gäller ju inte alla kristna eller hur?
Du får det först till att du inte gillar kristendommen för du menar
att den stänger in lusten hos människor att söka efter fakta, och bara går efter boken.
Men det är långt ifrån alla kristna som tänker så, och vill att man går
efter boken när man stiftar lagar.

Då kan man ju lika gärna säga att det är alla kristna som gör terrorattacker emot homosexuella i USA!
Eller att alla muslimer är terrorister, och elaka förtryckare!
Det är ju samma princip, det är ju fel att säga att något är fel bara för att några beter sig taskigt.

Ta ett exempel här:

Vi säger att det var en svart pojke som gick och snattade i en affär!
Gör det då att alla svarta killar är snattare?
För det är ju i så fall det du sitter och säger, att om några gör något så har alla gjort det.
" Alla ska sota för en persons misstag"

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav ericus tis 16 dec 2008, 01:08

Toyou skrev:Men det gäller ju inte alla kristna eller hur?
Du får det först till att du inte gillar kristendommen för du menar
att den stänger in lusten hos människor att söka efter fakta, och bara går efter boken.
Men det är långt ifrån alla kristna som tänker så, och vill att man går
efter boken när man stiftar lagar.

Då kan man ju lika gärna säga att det är alla kristna som gör terrorattacker emot homosexuella i USA!
Eller att alla muslimer är terrorister, och elaka förtryckare!
Det är ju samma princip, det är ju fel att säga att något är fel bara för att några beter sig taskigt.

Ta ett exempel här:

Vi säger att det var en svart pojke som gick och snattade i en affär!
För det är ju i så fall det du sitter och säger, att om några gör något så har alla gjort det.
" Alla ska sota för en persons misstag"

Nej alla kristna är inte det, som jag skrev, så skrev jag "förespråkarna" med dessa så menar jag de som försöker tvinga svenskarna att bli mer kristna, det jag räknar in där är politiker, men inte bara dessa, jag är bland annat en stor lyssnare av "ring P1", och de kristna fundemalisterna som ringer in där, är av denna synsätt att det bara är att gå till boken, all fakta finns där.

Men de kristna som inte vill påtyvla andra sin religion har ett bättre förhållningssätt, det håller jag fullständigt med om.

Vad jag menar med att kristenheten här är vad förespråkarna säger, inte vad de mer liberala grupperingarna tycker hemma i köket, för den har jag ingen aning om då jag inte tillhör religionen. För skulle kristenheten få fotfäste i sverige igen, så är det ju dessa fundemalistiska grupperingarna som skulle hålla i bollen och avgöra hur kristet sverige skulle bli igen, det är därför jag är väldigt oroad av att Sverige håller på att bli ett andligt land igen.

Men de liberalakristna, har jag inget emot, de sitter hemma i köket och struntar i att tvinga på människor en lagstiftning som de inte vill leva efter.

Tyvärr så måste jag erkänna att det finns fundemalister på min sida också, och att det är de som håller i bollen just nu för vår sak, men som parti skulle det aldrig fungera, för ingen vill rösta på dessa idiotier, däremot så har kristendomen redan ett etablerat parti, där fundimalisterna kan samlas och ändra på lagstiftningarna så att de blir mer kristna.

Till din andra punkt är svaret ja, på frågan om fundemalisterna, Blir man en muslimsk fundemalist, så är risken mycket stort att man begår en terrorhandling för att få upp sin sak på dagordningen, men detta betyder inte att alla muslimer blir fundemalister, och i förlängningen terrorister.

Men din summering bygger på en feluppfattning får jag det som, så jag kan inte hålla med om den.

"Vi säger att det var en svart pojke som gick och snattade i en affär!
" Alla ska sota för en persons misstag""

Detta citat bygger på att jag skulle ha sagt alla "punkt slut, men jag säger alla "förespråkare".

Så denna slutsats är satslogisk osann.

ericus
Husalf

Inläggav Toyou tis 16 dec 2008, 22:47

ericus skrev:Mitt stora problem med religion, är inte krigen det medför, för att olika människor är uppfostrade i olika religioner.

Utan instängtheten.

Med denna så menar jag att man stänger in lusten hos mämnniskan att söka fakta, den säger bara att "gå till boken där står allt fakt ani behöver", kan vara bibeln eller koranen eller någon av de andra religiösa böckerna. Det tystar folks nyfikenhet, så att folket förlorar intresset för att hitta sanningen bakom orden.

Som på medeltiden, var det just detta kristendomen gjorde för att hålla folk på mattan, men även idag så finns det människor som tycker att man ska gå till boken för att söka fakta, som jag tycker är helt fel.

Att vara religiös för mig är inte att vara min fiende, de fiender som finns för mig, är präster och liknande som försöker lura folk in i desa idiotier, här kommer även missionärer in. De som är religiösa, men som inte har jobb för att lära ut denna, anser jag bara vara förda bakom ljuset, iförsig lättlurade, men dock inte mina fiender. Hoppas bara att de ska ta sitt fullnuft tillfånga.

Om det nu verkligen är förespråkarna du har mest emot undrar jag varför du inte skrev det i detta inlägget? För det verkar inte vara så att det är det du egentligen är ute efter, utan att du är ute efter att få hela religionen till något dåligt?
Varför skulle du ens till att dra upp att kristna förespråkare tvingar på sin religion i andra när de inte är många?
Jag menar det finns ju folk ifrån alla sorts grupper och raser som gör fel, men varför ska man då peka ut att det är för att de tillhör den gruppen eller rasen de gör fel?
Det har ju i såfall uppenbarligen inte med vilken sexuelläggning, religon, hudfärg..-eller annat-
att göra med, utan det har med karaktärsdrag att göra!

Att Sverige skulle bli ett så väldigt religiöst land är nästan absurt, eftersom att det är det näst
minst religiösa landet i världen efter Japan. I andra länder som USA går de flesta i kyrkan varje söndag, vilket inte alls många svenskar gör.

Du säger att det är många kristna som ringer in till P1 och pratar om sina uppfattningar om
politik och det. Men det är antagligen extrem fall ( om de nu har konstiga uppfattningar ) vilket finns i all sorts tillvaro. Det är inget man kan peka ut religionen för, då kan man ju peka ut allt! Eftersom att det finns många utspridda fanater.
Det finns de som är överdrivit HP-fixerade och börjar tro att det finns trollkarlar och häxor i verkligheten ( har sett sådana forumtrådar!), det finns de som är överdrivet pesimistika och ser alltid det negativa i allt... Det finns massa olika sorter av fanater.
Men det betyder väl inte att man ska säga att det är stor risk att alla bli sådana?
Då kan jag ju säga att jag är så orolig över att alla ska börja tro att Harry Potter finns i verkligheten, bara för att några tror det.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav ericus ons 17 dec 2008, 01:51

Hejsan Toyou!

Det är religionen allt bygger på. Förespråkarna vill ha mer kristet sverige, det är därför jag tar upp dessa som mina fiender, de vill ha ett sverige som bygger på att lagboken ska vara nästintill kopierad av Bibeln, det är det som jag är helt emot. Varför hoppar jag då på kristendomen, det beror på att det är den stommen som har drivet fram dessa åsikter. Förespråkarna anser sig att ha hittat faktan i bibeln och bibeln är de kristnas bok.

Däremot att religionen i sig är fel, och om du har uppfattat det så, så har vi nog diskuterat förbi varandra, för jag anser att vad folk håller på med inne på sin kammare är deras ensak, men jag kan hålla med om att inlägget du sist citerade var dåligt skrivet, jag skrev hela tiden "de", som nu låter mer betonat som "de kristna", men det jag ville ha sagt var "De kristna förspråkarnarna".

De kristna förespråkarna är många, många fler än du kan ana dig till.

Tänk på alla politiker som har kristenheten i baktänke, när de fattar beslut, sedan har du en drös missionärer, men nu ska jag försöka vara mer tydlig, det finns specifikt en frikyrka som håller på med missions arbete, där de tvingar "de behövande" att ta emot en bibel för att de ens ska få utdelning på mat, tänk dig att ett folk utan mat, och som kanske inte gillar krstendomen, ändå väljer att ta emot bibeln bara för att familjen ska få mat för dagen. De andra mission orginationerana kanske inte går helt åt det här hållet, men de har troligtvis även de i baktänken att dessa "offer" om man nu ska kalla de behövande för det, kan gå över till kristendomen. Slutligen i Sverige så har vi alla präster och alla andra som arbetar med kyrkliga uppdrag, det blir en hel drös det.

Slutligen så säger du att sverige inte är religöst land, med tänke på hur många som lämnar kyrkan(som tur är), så håller jag med dig, men vad vänder de sig till istället, jo det är en hel mängd människor som kallar sig andligt aktiva, betydligt fler än de som lämnat kyrkan, här kan du finna folk i new ages svängen mm. om de tror på något andligt, så är det lätt att få folk att tro på en gud också, därför ser jag merd oro att sverige blir mer andligt, man borde istället försöka få folket att komma ner till jorden och söka fakta vetenskapligt istället.

Hoppas detta var mer förklarande.

1.
Jag är emot de kristna idealen och de trivs av de kristna förespråkarna som har betydligt mer makt än deras offer, både i sverige och utomlands.

2.
Jag reagerar inte på om folk är kristna inne på deras kammare, det angår mig inte.

3.
Jag anser att andligheten som frodas i sverige idag är en dålig framdits utsikt för sverige framöver.

ericus
Husalf

Inläggav Toyou ons 17 dec 2008, 20:04

Men kristna brukar inte tvinga på folk sin tro, man går till kyrkan av frivilja.
Förstår inte att du kan störa dig så mycket på småsaker, eftersom att det du säger inte
helt stämmer. Det finns ju sådana människor ifrån alla religioner, men det är just kristendommen du hackar upp dig på! Om jag ska vara ärlig tycker jag att det är en bra religion med fina ideal. De skänker pengar till fattiga barn i afrika, uppmanar folk att bry sig om varandra, men framför allt att man får stå för sina egna handlingar.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav LillaLillaJag lör 03 jan 2009, 16:12

nea skrev:Jag är kristen, om än inte efter konstens alla regler. Jag är döpt och har ganska nyligen påbörjat min konfirmationsundervisning, men det är ju inte så att jag går i kyrkan varje söndag eller följer alla budord till punkt och pricka. Jag tror på att det finns en Gud och håller något så när med om, åtminstone den svenska, kyrkans värderingar.
Intressant tråd, förresten. :roll:

jag håller med. Jag har inte börjat min konfirmation, men jag tror på gud även om jag kanske inte vågar erkänna det för alla, även om jag inte är jättekristen och går i kyrkan varje söndag ^^'
Soon I'll be a beautiful butterfly ... and then yugi will love me

Användarvisningsbild
LillaLillaJag
Drake

Inläggav Toyou sön 04 jan 2009, 23:33

haha, om du ska konfimera dig måste du gå i kyrkan nästan varje söndag!
Det är inte ROLIGT! Det är alltid samma saker de pratar om, alltid enligt samma schema,
och prästen pratar alltid lika saligt.

Men varför vågar du inte berätta att du tror på Gud då?
Jag brukar faktiskt inte heller erkänna det, om någon frågar brukar jag antingen
rycka på axlarna eller förneka det. För mig beror det på att jag är rädd att andra
ska tycka att jag är löjlig - vilket i sig är löjligt- som tror på något sådant ( nästan
som att tro på tomten tänker väl många ).
Jag menar det är ju mycket lättare att berätta sanningen på datorn till folk jag inte känner, eller behöver se i ögonen.

Att jag konfimeras är ju väldigt lätt att komma undan med utan att folk tror att jag tror på Gud. Det är ju bara att säga att man gör det enbart för presenterna - men jag ska inte ljuga det var en del av sanningen-.
Jag menar t o m min farmor och farfar tror inte att jag tror på Gud ( okej, farfar vet möjligen för han är läskigt bra på att se igenom en! Han säger inte alltid det, men man ser det i hans ögon att han vet något även om ingen sagt det ).
Men det ska inte vara något att skämmas över! För det är inget att skämmas över!

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

FöregåendeNästa

Återgå till Debatt