Religon

Forumet för de som gillar att argumentera och diskutera på hög nivå. Filosofi, politik, känslor, tankar och åsikter förekommer i detta forum.

Re: Religon

Inläggav Morotskaka lör 22 nov 2008, 13:21

Toyou skrev:Jag går på konfirmation just nu, det är jättekul tycker jag!:) Jag tror att man inte ska tolka Gud bokstavligt som det står i biblen. Man kan både tro på vetenskap, och Gud, det gör jag till viss del, faktiskt. :D

Det är så jag tror också 50/50.
- It just seems like, you agree to have a certain personality or something. For no reason. Just to make things easier for everyone. But when you think about it, I mean, how do you know it's even you?

Användarvisningsbild
Morotskaka
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav Toyou lör 22 nov 2008, 19:56

Okej:) Men det är vissa liknelser jag inte förstår t.ex. berättade prästen om att det fanns en rik man och en fattig man, den fattige mannen bad om att få komma in i den rike mannens varma hus, och att han skulle dela med sig av maten, men den rike mannen ville inte det och struntade i den fattige. Allt slutade med att den rike kom till helvetet och den fattige till himlen. Men jag menar att den fattige mannen gjorde ju inte direkt något snällt mot någon annan, men inget dumt heller, men hur vet man då att om den fattige mannen befunnit sig i samma situation skulle reagera på ett barmhärtigare sätt? Prästen sa också efteråt att man nu inte skulle tro att alla som är rika är elaka, men varför skulle det då vara en rik och en fattig man från början? Varför kunde det inte bara vara två män? Som i den barmhärtige sanmariten..
Sometimes I wish I were an Angel, sometimes I wish I were you :)

Läs min blogg; http://toyouzen.skyrock.com/

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav awn mån 01 dec 2008, 19:53

Jag är kristen, går i kyrkan varje söndag och har gjort så i två år. Är dessutom kyrkvärd, blev tillfrågad för några månader sedan och har nu börjat "på riktigt". Min ståndpunkt är att Bibeln i sig är sann på något sätt, men att man dels ska ta hänsyn till att innan den skrevs ned hade den färdats från mun till mun i en massa år, dels att den inte skrevs av Gud Själv, och att man ska läsa allt i sitt sammanhang. Exempelvis att homosexualitet skulle vara fel har jag svårt att köpa. För att ta 3 Mosebok så innehåller den dels en massa lagar som inte går att följa. Jag tror i grund och botten att det hela är ett missförstånd i berättelsen om Sodom, som man tolkat straffades för homosexualitet, men i själva verket för ogästvänlighet och försök till våldtäkt.
Titta bara på Rut och Noomi, eller David och Jonatan. De var kära. Och vad hände? Jo, Rut blev farmor till David, som blev Josefs anfader. Och om homosexualitet nu var så otroligt livsfarligt, varför hjälpte då Gud David och Rut?

Att religion är skadligt är bara något hopkok från ateistlobbyn. Visst finns det väl sekter som är rentav livsfarliga. Titta bara på Westboro Baptist Church (som bl.a ligger bakom sidan GodHatesFags = Gud hatar bögar (eller fikusar som det kanske skall översättas med i det här sammanhanget), som nu hatar hela Sverige, Carl Gustaf och Madeleine bara för att homoäktenskap kommer att införas 2009. Ja, regeringen har äntligen gett upp hoppet om Kd förhoppningsvis. Bara de inte går med på tramset om att låta kyrkorna fortsätta diskriminera.

À propos kristendomen tycker jag den undervisas på tok för lite i skolan. Kristna utmålas gärna i ateistisk media - och i vårt sekulariserade land i allmänhet - som trångsynta, människohatande homofober som egentligen borde låsas in. (Visst finns det ju även sådana rötägg, men ALLA är vi inte det - lika lite som att alla muslimer är terrorister.) Nu fikar jag inte specifikt efter ett ämne kristendom i skolan, men jag ser gärna att man undervisar betydligt mer SO i allmänhet, och religion i synnerhet. I ett land där knappt hälften av alla ungdomar konfirmerar sig behövs undervisning även i kristen tro. Hur gärna ateisterna än vill förneka det är faktiskt hela västvärlden byggd på en kristen värdegrund.

NOTERA: Givetvis finns det ateister som kan hålla med om vad jag skriver och även om att väst är byggt på kristen värdegrund.

awn
Mugglare

Inläggav Toyou sön 07 dec 2008, 21:55

Men de undervisar faktiskt på kristet sätt i grunden här i Sverige, även om de själva är ateister eller agnostiker. Ända från ettan får man lära sig den gyllene regeln " Så som man själv vill bli behandlad ska man behandla andra", man behöver inte vara kristen för att följa den, eller undervisa om kristendommen, för det är något som gäller för alla människor oavsett om de är ateister, kristna eller inte. Men märk att det var Jesus som sa det!
Det viktiga är inte att undervisa allt om kristendommen tycker jag, utan om de budskap som den vill ge. Jag tror inte att man behöver vara kristen för att komma till "paradiset", men jag tror att man måste vara en god människa. Jag älskar att prata om alla de otroligt kloka ord Jesus sa, och ändå var han så väldigt ung. Varje gång man pratar om just Jesus, och hans dåd fylls jag alltid med en mäktig känsla. Att han kom in ridandes på en åsna gör honom till något så mycket mäktigare än alla kungar som rider på sina höga hästar! Han sa alltid sådana saker som egentligen var helt självklara, men som man ändå inte tänkte på, och absolut inte på det sättet han sa det. Det var faktiskt inte Jesus som berättade liknelsen om den fattige och rike mannen ( något som prästen hittat på själv ), men det var han som berättade om den barmhärtige Sanmariten.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav ericus mån 08 dec 2008, 16:20

Toyou skrev:Men de undervisar faktiskt på kristet sätt i grunden här i Sverige, även om de själva är ateister eller agnostiker. Ända från ettan får man lära sig den gyllene regeln " Så som man själv vill bli behandlad ska man behandla andra", man behöver inte vara kristen för att följa den, eller undervisa om kristendommen, för det är något som gäller för alla människor oavsett om de är ateister, kristna eller inte. Men märk att det var Jesus som sa det!
Det viktiga är inte att undervisa allt om kristendommen tycker jag, utan om de budskap som den vill ge. Jag tror inte att man behöver vara kristen för att komma till "paradiset", men jag tror att man måste vara en god människa. Jag älskar att prata om alla de otroligt kloka ord Jesus sa, och ändå var han så väldigt ung. Varje gång man pratar om just Jesus, och hans dåd fylls jag alltid med en mäktig känsla. Att han kom in ridandes på en åsna gör honom till något så mycket mäktigare än alla kungar som rider på sina höga hästar! Han sa alltid sådana saker som egentligen var helt självklara, men som man ändå inte tänkte på, och absolut inte på det sättet han sa det. Det var faktiskt inte Jesus som berättade liknelsen om den fattige och rike mannen ( något som prästen hittat på själv ), men det var han som berättade om den barmhärtige Sanmariten.

Men är du helt säker på att det var så som det hände, tänk på att alla skrifter på vad han gjorde elller sa, skrevs minst 100 år efteråt. Tänk om jag skulle skriva en bok om 1800 talets krig i sverige, på individnivå, exakt vad en soldat hade sagt eller gjort, skulle jag verka trovärdig då??, det är därför jag inte bryr mig så mycket om hans stordåd det kan helt enkelt ha varit fattiga människor som såg han göra olika saker som var medicinskt "ny teknik", som fattiga bönder inte har sett förut, och på så sätt ansett att han hade en gudagåva.

Den andra saken är att det är inte bibeln som kommer med "Gyllene regeln, den kommer i samband med Platon också, men det är via "kristendomen" som den har fått störst bredning.

Bibeln del 1är och förblir en saga för småbarn.. Bibeln del 2 är och förblir en filosofisk bok hur människor bör vara mot varandra, varken mer eller mindre, man behöver inte känna stordåd, vad en låtsasprofet påstods sig säga för 1000-tals år sedan och vad skrifterna som skrevs 100-tals år efter händelseförloppet.

Jag ser hellre Platonoch mer specifikt Sokrates som mänsklighetns största profeert, det är de som är anfadrar till hur vi bör leva våra samhällen idag...

ericus
Husalf

Inläggav Toyou mån 08 dec 2008, 17:43

Men som du märker blev ju Jesus mycket kändare än Platon och Sokrates.
Det är ytterst trovärdigt att Jesus sa just dessa saker, eftersom att det har skrivits av flera olika personer.
Det var ju inte Jesus själv som skrev det!
Du säger att det gamla testamentet bara är en saga för små barn, men kanske borde du tänka mer bildligt på vad det står.
Jag tror heller inte att allt som står i gamla testamentet är menat för små barn, tänk alla de fördommar och hårda ord som finns där!
Du förstår väl att även om han nu inte kommit in ridandes på en åsna så skulle inte det gjort honom mindre känd.
Som du nu vet korsfästes Jesus för det han gjorde, det ända han behövde göra var att neka att han var Guds son, vilket han inte gjorde.
Det är vetenskapligt bevisat!
Det finns ju kvar en del av den törnros krona han hade på sig, och en liten träbit som var korset.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav awn tis 09 dec 2008, 21:45

Fast det tror jag inte på. De borde ha multnat för länge sedan. Helgon- och relikdyrkan är inte min grej.

Ateistlobbyn går omkring och påstår att religion föder alla krig, att alla religiösa är trångsynta och att ateismen till varje pris skall basuneras ut och tvingas i folk. Jag anser att mission är en viktig del av min tro, men jag går aldrig och trycker ned min tro i halsen på folk. Vill de veta så berättar jag. Eftersom jag bär ett kors i en kedja runt halsen märks det att jag är kristen.

Att vara öppen för frågor är extra viktigt för mig, eftersom jag är kyrkvärd. Jag var nyligen på en föreläsning, där talaren ansåg att kyrkvärdar är moderna profeter.

Jo, toyou, visst lärs kristendomens etik ut, men den är grunden för västerlandets etik och moral. Men i Sverige råder häxjakt på kristna. Prästerna är pedofiler och alla är homofober. Det är helt okej att förmedla. Råkar man påstå att ateister tvingar på folk sina läror (vilket aktivt sker överallt) blir det ett himla ståhej.
Kristofobi är allmänt accepterat.

awn
Mugglare

Inläggav Toyou ons 10 dec 2008, 00:13

Fast jag har varit i en katolsk kyrka i Grekland där den finns, den är jätte liten då!

Att religion föder alla krig stämmer inte, det som föder alla krig är att människor inte kan
acceptera varandras åsikter och utseénde.

Jag har inte märkt att folk sagt att alla präster pedofiler, och homofober.
Anledningen till att ganska många människor hånskrattar åt det kyrkan har att säga är nog för att de tycker att tro på Gud är som att tro på Tomten lite.
För man kan ju inte se Gud, han visar aldrig något tecken på att han finns, och allt det som står i biblen är skrivet för flera tusen år sedan.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav ericus fre 12 dec 2008, 01:07

awn skrev:Fast det tror jag inte på. De borde ha multnat för länge sedan. Helgon- och relikdyrkan är inte min grej.

Ateistlobbyn går omkring och påstår att religion föder alla krig, att alla religiösa är trångsynta och att ateismen till varje pris skall basuneras ut och tvingas i folk. Jag anser att mission är en viktig del av min tro, men jag går aldrig och trycker ned min tro i halsen på folk. Vill de veta så berättar jag. Eftersom jag bär ett kors i en kedja runt halsen märks det att jag är kristen.

Att vara öppen för frågor är extra viktigt för mig, eftersom jag är kyrkvärd. Jag var nyligen på en föreläsning, där talaren ansåg att kyrkvärdar är moderna profeter.

Jo, toyou, visst lärs kristendomens etik ut, men den är grunden för västerlandets etik och moral. Men i Sverige råder häxjakt på kristna. Prästerna är pedofiler och alla är homofober. Det är helt okej att förmedla. Råkar man påstå att ateister tvingar på folk sina läror (vilket aktivt sker överallt) blir det ett himla ståhej.

Detta stämmer inte, jag känner många ateister, som inte tvingar folk ur sin religiösa övertygelse, däremot så har du rätt i att "Humanisterna", dvs en förening som driver ateismens frågor, vill förbjuda religionen, men personligen tycker jag att "humanisterna" är som "fi" för feministerna, de mer skrämmer bort folk från dessa frågor än vad de tillför. Eller anser de att freministerna vill utrota männen, att de inte behövs, Givetvis är det inte så, det finns de feminister som vill ha ett jämlikt samhälle, och därför bojkottar FI, detsamma gäller humanisterna, jag skulle för länge sen löst medlemskap där, om jag inte före det hade läst Christers egna åsikter om religionen och hur den ska besegras.

ericus
Husalf

Inläggav Toyou fre 12 dec 2008, 16:04

awn skrev:Fast det tror jag inte på. De borde ha multnat för länge sedan. Helgon- och relikdyrkan är inte min grej.

Men gör inte du likadant själv?
Du säger att alla ateister går runt och föder krig, och att det är de som säger att alla präster är pedofiler... Du säger att de som är ateister dömer alla er kristna bara för att några kristna är emot homosexualitet.
Men du dömer ju alla ateister för att några kanske tror att alla kristna är emot homosexualitet.
Du som är kristen vet väl vad Jesus en gång sa " Det är lätt att se en liten sticka i någon annans öga, men inte den stora bjälken i ditt eget ".
Nu menar jag ju inte att du har en massa stora fel, det jag menar är att du klandrar några för att göra samma sak som du själv gör?
Om inte du kan sluta vara fördomsfull mot ateister, kan du ju inte klandra vissa ateister för att de är fördomsfulla mot religiösa!
Senast redigerad av Toyou tor 09 jul 2009, 18:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

FöregåendeNästa

Återgå till Debatt