Religon

Forumet för de som gillar att argumentera och diskutera på hög nivå. Filosofi, politik, känslor, tankar och åsikter förekommer i detta forum.

Religon

Inläggav Ghost lör 13 sep 2008, 21:46

Är du kristen? Vad tror du på? Och vad tror du inte på? Har du nån egen religon? Är du en ivrig attehist (eller vad i Buddahs namn det nu heter)? Berätta allt om dig + religon här! :)
But for now, let him sleep. For in dreams, we enter a world that's entirely our own. Let them swim in the deepest ocean or glide over the highest cloud.

Ghost
Drake

Blogg: Se blogg (0)

Re: Religon

Inläggav ericus lör 13 sep 2008, 23:07

Jag har två namn, ateist, eller vetenskapstroende, du kan välja vilken.

Jag vet inte vad du vill ha för information om religionen, så jag kan väl förklara orsaken till min trosuppfattning.

Jag anser att den sanna läran är att ljuga folket rakt upp i ansiktet, det finns ingen stor sanning, jag anser att varje, påstående ska granskas så att det med största sannolikhet är sannast.

Jag tycker folk kan få ha sin bibel, men det är inte sanningens bok för mig, det är en bok om hur du bör leva ditt liv, så som det såg ut på jesu tid, eller egentligen hur det såg ut 100 år efter denna tid, det var då orginalet skrevs. En forskare undersöker ett fenomen, och skapar en teori rund detta fenomen, sen låter han en expergrupp kontrollera om denna sak verkligen kan överensstämma med de tidigare teorierna, om de kan gå med på det, så har vi en ny "sanning", detär det som överensstämmer med min trosuppfattning.

Min levnadssynsätt går i grunden ut på vad forskare säger, och jag är inte låst till kristna värderingar, de som känner mig, vet att jag är polymörös, det har gått in i mitt trosuppfattning, det var jag tidigare också, men nu passar det in. Därför att en forskargrupp har insett att homoerectus, inte levde familjeliv, utan hade storfamiljer, (med gruppövningar i sänghalmen), ni över 15 år vet vad jag pratar om. Dessutom att det var hela stammen som tog hand om avkomman, därför är jag för storfamiljer, där det är hela gruppen som blir föräldrar, och blir det skiljmål, så blir det den nod som lämnar gruppen som blir den ena föräldern och gruppen som blir den andra föräldern.

Jag anser dessutom att det är bara lagförarna som kan sätta ihop levnadsgrupper, och ha lagar. Jag vet inte om ett giftemål i kyrkan räcker för att vara lagförda, är det så, så är det fel, efter bröllopet, eller innan så ska man ha varit nere i tingsrätten och fått det lagförd, samma sak gäller tystnadslöftet, en präst är ingen juridisk person och om han inte öppnar sig i ett förhör mot polisen, så ska han eller henne åka fast för försvårande av utredning, det är bara psykologer som har utbildning som ska ha ett juridiskt skydd där.

Åter till bröllop, jag anser att alla föreningar och förbund, som vill, ska få ha sina egna vigselförrättningar, om tex två st fotbollsspelare vill viga sig, så ska fotbollsförbundet kunna ha den rätt att ha ett fotbollsvigsel, med den skyldighet av de två durdurtuvorna, att besöka tingsrätten innan eller efter, för att få det lagstadgat.

Begravningar ska inte vara låsta till begravningsplatser, om man vill begrava någon utanför en begravningsplats, så ska det vara helt ok, bara man pratar med länsstyrelsen före om det.

Jag vill alltså förenklat ta bort all makt från kyrkorna som är låsta till denna föråldrade och i mitt tycke idiotiska institution.

Detta var min trosuppfattning, jag är långt ute från den vanliga svenssons syn på samhället, och ni orkade säkert inte läsa hela min livssyn, men nu har ni i allafall fått ta del av den.

Jag hoppas att det var det du ville ha Ghost, annars får du förklara bättre vad du är ute efter.

ericus
Husalf

Inläggav Ghost sön 14 sep 2008, 13:05

Det var ungefär så jag menade. ;)
But for now, let him sleep. For in dreams, we enter a world that's entirely our own. Let them swim in the deepest ocean or glide over the highest cloud.

Ghost
Drake

Inläggav Jeb sön 14 sep 2008, 13:19

Flyttar tråden till Debatt.
Grundaren av Pottersajten och administratör på Slottet.

Användarvisningsbild
Jeb
Mästare (admin)

Inläggav nea sön 14 sep 2008, 15:44

Jag är kristen, om än inte efter konstens alla regler. Jag är döpt och har ganska nyligen påbörjat min konfirmationsundervisning, men det är ju inte så att jag går i kyrkan varje söndag eller följer alla budord till punkt och pricka. Jag tror på att det finns en Gud och håller något så när med om, åtminstone den svenska, kyrkans värderingar.
Intressant tråd, förresten. :roll:
"NOT MY DAUGHTER, YOU BITCH!!!!!!"

nea
Akromantel

Inläggav Toyou ons 24 sep 2008, 18:31

Jag är väl vad man kallar en agnostiker. Jag vet alltså inte riktigt vilken religion jag tror på, men jag tror att det finns en gud eller en högre makt eller vad man nu kallar det. Biblen är som sagt ett bok om hur man bör leva sitt liv, men det är ju det som är meningen med boken! För de menar ju om man lever det så som det står skrivet på ett ungefär så kommer man till "paradiset". Sedan uppfattar ju många biblen på skillda sätt, själv väljer jag att försöka välja fler av de budskap som står i det nya testamentet. För i det gamla finns det sådana olösta frågor, särskilt mellan Eva och Adam, jag vet självfallet att det menas på ett symboliskt sätt. Men gud gjorde de ju så korkade att de inte visste att de var nakna ens, och ändå förbrår han dem att de blev lurade av ormen att äta äpplena. Jag vet att de menas att människorna är nyfikna av sig, men det låter ändå ologiskt, det är ju mer så att Gud får skylla sig själv att han gjorde dem så dumma. Till viss del kan jag hålla med om att religion är vilseledande, jag menar se på de i Afganistan t.ex. Innan sovjet invaderade landet, var ju kvinnor förtryckta, och fick inte gå i skolan....etz, och prästerna som sa detta fick ju en massa pengar och sådant, men det var ju givetvis fel av sovjetunionen att dräpa prästerna och kyrkohedarna, och människorna fick ju ändå välja själva även om de var manupulerade så tvingade de dem inte. Men religion är också bra för de ger människorna en vägledning, en riktnig som de strävar efter. Jag säger inte att de finns vägledningar som är helt fel, men kristendommens vägledning är ändå väldigt bra tycker jag. Där är ju därifrån den gyllene reglen kommer " så som du vill att andra ska behandla dig ska du behandla dem". De finns också många budskap i det nya testamentet som är bra. Ska ge lite exempel: Jesus sa en gång tex; "Det är lätt att se en liten sticka i en annans öga, men inte den stora bjälken i ditt eget, ta först bort den stora bjälken i ditt eget öga, sedan kan du förbrå den andre att ta bort sin sticka". Ni som vet vem Maria Magdaleba var kommer väl ihåg att hon var nära på att få stenar kastade på sig innan Jesus sa; " Den som aldrig syndat ska kasta första stenen". Det spekuleras ju också om att Maria Magdalena var prostituerad, vilket för det första är helt ologiskt eftersom att det delvis inte var olagligt, och det var väldigt sällsynt. För det andra stod det inte i biblen och det är ju för att visa att det inte har någon som helst betydelse vad man gjort utan vad man gör sedan.
Sometimes I wish I were an Angel, sometimes I wish I were you :)

Läs min blogg; http://toyouzen.skyrock.com/

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav kristopher ons 24 sep 2008, 18:57

Jag tror inte på någonting, men jag tycker såklart inte att det är fel att ha en tro.
Själv tycker jag att man inte borde tycka att gudarna är (i fall de nu fins, men jag tror inte det) så bra. T.ex. så skulle en gud lätt kunna ändra så att mördare inte vill mörda, rädda offer för våldtagningar m.m.
Men nånting måste ändå ha skapat världen, som skapades av big bang, och den lilla pricken skapades av, ingen vet, men det kan vara någon gud, kanske, kanske inte.
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Inläggav Toyou fre 26 sep 2008, 14:15

Vadå hjälpa mördare så att de inte mördar, och allt de andra! Vad skulle vara meningen med livet om allt var förutbestämt, eller är det inte det som står att det är människorna själva som får stå för sina handlingar. Man vill alltid skylla ifrån sig på någonting, som att om någon mobbas på internet, så är det internets fel! samma sak är det ju med gud att man alltid hittar en syndabock. Det är ju meningen med hela religionen, man ska stå för det man gjort och gör och inte skylla på andra.

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Morotskaka tor 20 nov 2008, 19:18

Jag är kristen. Jag gick på test konfirmations grej i augusti och blev helt fast! Så nu håller jag på att konfirmera mig. Det är inte så att jag går till kyrkan varje söndag. Men jag tycker det är ganska skönt att gå till kyrkan ibland speciellt om man är ledsen eller så. Jag tror på Jesus och gud, men inte den gud som beskrivs i bibeln. Inte den gud som sitter på ett moln utan en gud som lyssnar som varken är man eller kvinna. det är skönt att kunna göra det. Det är skönt att tro på något också och inte försöka krångla till allt med BigBang och vetenskap. Jag tror nog lite fiftyfifty alltså.
Senast redigerad av Morotskaka sön 14 jun 2009, 00:25, redigerad totalt 1 gång.
- It just seems like, you agree to have a certain personality or something. For no reason. Just to make things easier for everyone. But when you think about it, I mean, how do you know it's even you?

Användarvisningsbild
Morotskaka
Trolldomsminister

Inläggav Toyou fre 21 nov 2008, 18:42

Jag går på konfirmation just nu, det är jättekul tycker jag!:) Jag tror att man inte ska tolka Gud bokstavligt som det står i biblen. Man kan både tro på vetenskap, och Gud, det gör jag till viss del, faktiskt. :D

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Nästa

Återgå till Debatt