Valet 2010

Forumet för de som gillar att argumentera och diskutera på hög nivå. Filosofi, politik, känslor, tankar och åsikter förekommer i detta forum.

Re: Valet 2010

Inläggav ElefantiS tis 12 okt 2010, 17:39

Toyou skrev:
Hahah hej på dig också! :D Jo, det var faktiskt ett tag sedan jag var inloggad. Vet inte varför. Har helt enkelt inte blivit av, men nu är jag här igen ;-)

YAAAAAY!

Angående SD och DN, vilket vi tog upp i skolan idag (jag vet, vi är efter >_>), tycker ni att det är rätt av DN och vägra en reklamplats för SD? Både Swebus och Aftonbladet gjorde reklam för dem, men DN ska emot starkt.

Även en skola i Sverige vägrade ta in SD och låta dem föreläsa. Enligt mig ska skolan vara opolitisk, men många i min klass tycker tvärt om, att skolorna ska ta in en massa partireprensetaten och låta dem föreläsa.

Så nu undrar jag, vad tycker ni i de här två frågorna? Är det rätt av DN att inte ge reklamplats till SD, om de nu inte tror på dem, eller ska även tidningar vara opolitiska? Och, ska skolorna vara opolitiska eller ej?

ElefantiS
Vilie

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav Ida Sewer tis 12 okt 2010, 19:20

När vår skola hade politikertorg lät de bli att bjuda in SD, eftersom de inte ville att de skulle komma. Men SD frågade sedan om de fick, och då hade skolan inte rätt att neka dem!
Det är klart att eftersom vi lever i ett land med åsiktsfrihet så är det väl fel att ett speciellt parti inte ska få "vara med", men samtidigt så är jag emot fiendefientlighet i allmänhet, och SD ÄR ett fiendefientligt parti.

Jag visste faktiskt inte om det där med SD och DN, men... jag förstår varför DN vägrade att göra reklam för just SD.
Stolt skribent på Eldfackla Noveller :)

All aboard the Klaine Train! Kurt Hummel ♥ Blaine Anderson

Ida Sewer
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (33)

Inläggav ElefantiS tis 12 okt 2010, 20:48

Det med SD och DN är mest att DN är emot främlingsfientliga parti, och inte ville ha något med SD att göra, för att visa Sverige att de inte är emot någon. DN anser själva att SD är ett odemokratiskt parti, eftersom de bryter mot demokratins största regel, "Alla är av lika värde". DN tycker så. Att de inte vill ge reklamplats till dem är ju något helt naturligt - enligt mig - eftersom de ogillar SDs sätt att tänka. Detta har dock fått mycket uppmärksamhet, eftersom DN lät sig göra reklam för de andra partierna.

Att DN själva bestämmde att inte göra reklam för SD tycker jag är deras sak att bestämma. Jag skulle aldrig vilja göra reklam för alhohol om jag är nykterist i en tidning för nykterister. DNs val, tycker jag, är DNs val.

Jag kanske borde gå in mer med min motståndskraft mot politik i skolan. Att någon person som är opolitiskt inställd när den berättar om de olika partierna är jättebra, eftersom eleverna då lär sig om de olika partierna med en persons röst som är lika inställd på M som i S eller SD. Att ha moderater, eller Socialdemokrater tycker jag är lika dåligt som att ta in Sverigedemokraterna och låta dem stå och predika. I ung ålder, både i min i alla fall och antagligen i PS medianålder (skulle tro att den ligger runt 14-16, om man tar bort Jeb från räkningen) men även yngre elever tar emot sig mycket av det som sägs. Sedan finns det ju dem som snappar åt sig allt som sägs i skolan, så säger någon Moderat att "Vi är så mycket bättre än Socialdemokraterna!" i en föreläsning, även för folk i högskolan, kan de plötsligt börja tro på det. Jag känner både äldre och yngre människor i min omgivning som inte tror på något i tidningarna, men sägs det i skolan så tror de plötsligt på det ut i fulla allvar.

ElefantiS
Vilie

Inläggav Sev Fletcher ons 13 okt 2010, 18:57

I princip tycker jag inte heller att det är rätt att de inte låter SD komma och föreläsa.
Okej SD kanske inte har så trevliga åsikter, men det finns dåliga åsikter i alla partier.

Är absolut emot främlingsfientlighet och är inte så förtjust i SD i den mån jag är insatt i svenska politik, men jag tycker samtidigt att alla borde få säga sin åsikt.

Att inte släppa in SD för att de tycker annorlunda är väl som att själv ansluta sig till SD.
Det är ju som att säga att "nej jag tänker INTE lyssna på folk som inte tycker som jag?" och det är väl så som SD burkar göra? ursäkta om det blev lite konstig formuläring där xD

Sen tycker jag oxå, som ElefantiS, att man borde ta in någon som är neutral som informatör, alternativt ta in talesmän från ALLA partier ...
House rules, Sammy. Driver picks the music, shotgun shuts his cake hole.

Användarvisningsbild
Sev Fletcher
Ministeriearbetare

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav Toyou ons 13 okt 2010, 22:02

Jag håller helt med er båda två. ElfantiS och Sev Fletcher. Alla människor bör ha rätt att uttrycka sin åsikt - såvida det inte är personangrepp mot en enskild individ- oavsett hur korkad och imbecill den är.

Faktum är att man lättare ser ett parti:s egentliga kall om de får chansen att debattera för sin sak. Om ni t.ex. granskar svaren Sverigedemokraternas ledare "Jimmie Åkesson" ger till motargumenten han möter är de väldigt platta. Han säger i princip ingenting, utan slingrar sig bara.

Däremot kan jag inte hålla med om att partierna ska avstå från att "predika" för barn runt 14-16 år. Rösträtten får de trots allt när de är 18. Om de inte har någon riktig information om partierna blir det väldigt svårt för dem att ta ställning. Risken är då att oseriösa partier lyckas ta sig till makten. T.ex. SD.

Visst kan barn präglas av vad ledarna för de olika partierna säger, men i de flesta fall får ALLA ledarna chansen att argumentera för sin sak. Dessutom präglas de vardagligen lika mycket av sina föräldrar. Den bästa uppfattningen om hur pålitligt ett parti är visas trots allt om de bemöts av motargument. Därefter har åskådaren själv det stora ansvaret att fundera ut vad som låter mest logiskt och trovärdigt.

Om man får rösträtt när man är 18 är det kanske inte smart att börja diskutera politik när man är 17?Oo
Sometimes I wish I were an Angel, sometimes I wish I were you :)

Läs min blogg; http://toyouzen.skyrock.com/

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Arya fre 15 okt 2010, 16:56

Sev Fletcher skrev:I princip tycker jag inte heller att det är rätt att de inte låter SD komma och föreläsa.
Okej SD kanske inte har så trevliga åsikter, men det finns dåliga åsikter i alla partier.

Är absolut emot främlingsfientlighet och är inte så förtjust i SD i den mån jag är insatt i svenska politik, men jag tycker samtidigt att alla borde få säga sin åsikt.

Att inte släppa in SD för att de tycker annorlunda är väl som att själv ansluta sig till SD.
Det är ju som att säga att "nej jag tänker INTE lyssna på folk som inte tycker som jag?" och det är väl så som SD burkar göra? ursäkta om det blev lite konstig formuläring där xD

Sen tycker jag oxå, som ElefantiS, att man borde ta in någon som är neutral som informatör, alternativt ta in talesmän från ALLA partier ...

Jag håller nog med i vartenda ord där, som om du såg mina tankar och satte ord på dem! :shock: scary! ^^ ;)
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Inläggav Arya fre 15 okt 2010, 16:57

ElefantiS skrev:
Toyou skrev:
Hahah hej på dig också! :D Jo, det var faktiskt ett tag sedan jag var inloggad. Vet inte varför. Har helt enkelt inte blivit av, men nu är jag här igen ;-)

YAAAAAY!

YAAAAAY! :D ;)
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Inläggav Sev Fletcher fre 15 okt 2010, 17:15

Arya skrev:
Sev Fletcher skrev:I princip tycker jag inte heller att det är rätt att de inte låter SD komma och föreläsa.

Jag håller nog med i vartenda ord där, som om du såg mina tankar och satte ord på dem! :shock: scary! ^^ ;)

Edward Cullen/Sookie Stackhouse ;)

eller sen SNAPE som använder legilimering muahahaa xD

undra inte ... jag är inte alltid så här weird ... bara ungefär ... hela tiden xD

Användarvisningsbild
Sev Fletcher
Ministeriearbetare

Inläggav Arya fre 15 okt 2010, 17:24

Sev Fletcher skrev:
Arya skrev:

undra inte ... jag är inte alltid så här weird ... bara ungefär ... hela tiden xD

aah, help! :o (Eller Galbatorix som tar sig in i sinnet och tar över alla handlingar som man gör :geek: )
Jag vet precis hur det är, jag blir också lite weird sisådär 99% av min vakna tid. XD Eller kanske 100...^^

Okej, det känns som att detta blev lite off Topic (jag tror att det heter så va? ;) ) ^^

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Inläggav Sev Fletcher lör 16 okt 2010, 15:02

Arya skrev:
Sev Fletcher skrev:
Arya skrev:

aah, help! :o (Eller Galbatorix som tar sig in i sinnet och tar över alla handlingar som man gör :geek: )
Jag vet precis hur det är, jag blir också lite weird sisådär 99% av min vakna tid. XD Eller kanske 100...^^

Okej, det känns som att detta blev lite off Topic (jag tror att det heter så va? ;) ) ^^

jo, haha, det blev det nog xD

Användarvisningsbild
Sev Fletcher
Ministeriearbetare

FöregåendeNästa

Återgå till Debatt