Valet 2010

Forumet för de som gillar att argumentera och diskutera på hög nivå. Filosofi, politik, känslor, tankar och åsikter förekommer i detta forum.

Valet 2010

Inläggav Arya lör 18 sep 2010, 19:07

Jaa, jag vet inte om det redan finns en sån här tråd, men isf har jag inte sett den och ber då om ursäkt. ^^ Men jag kände för att skapa en tråd där vi kan diskutera saker som rör valet (hehe, lite sent ute, men jag tycker ändå det skulle vara lite kul att höra era åsikter om saker och ting. ;) )
Så jag tänkte att vi tex kan skriva lite frågor till varandra och svara på andras frågor och då kanske det startas en lång och härlig diskussion (självklart utan personliga påhopp), där vi får höra en massa olika åsikter och så, jag tycker iaf att det skulle vara spännande. :P

Så jag börjar med att ställa 2 frågor och hoppas sedan att någon gillar min idé och svarar: ;)

Vad tycker ni om ACTA, FRA, Datalagringsdirektivet, IPRED och SWIFT?

Vad har ni för åsikt om växthuseffekten och vilket förslag för att lösa det tycker ni är bäst?
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Blogg: Se blogg (2)

Re: Valet 2010

Inläggav Eilonwy sön 19 sep 2010, 11:59

Omg, Arya är mer insatt än jag ... no offence. Jag har prov om sånt här på fredag! ;_; (... och här sitter jag vid PS, vad smart jag är)
Men ang. ipred-lagen förstår jag att artisterna & de andra som jobbar med musiken vill tjäna lite pengar i och med att de lägger ner väääldigt mycket jobb på låtarna. Men det är jobbigt att det är olagligt att ladda ner D:
Annars tycker jag verkligen att vi borde ta till mer åtgärder för att minska västhuseffekten. Men jag är negativ i den frågan, tror det redan är för sent ... :/ Men panta burkar! xD Och sortera soppor. Och ha inte rum tända i huset i onödan om ni inte ska gå in i dem på länge. -.-

Ok, min fråga: Vilket parti hoppas ni vinner valet?
"Even the darkest night will end and the sun will rise."

Användarvisningsbild
Eilonwy
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (19)

Inläggav Arya sön 19 sep 2010, 12:57

haha! XD Okej. ;)

Jag vet faktiskt inte riktigt vilket parti jag vill ska vinna valet, för jag är inte så förtjust i något parti faktiskt. >_< Jag vet mest att jag VERKLIGEN inte vill att Sverigedemokraterna ska vinna.
Jag vet också att piratpartiet driver en fråga som är väldigt viktig för mig.
Jag vet inte direkt om jag tycker att det ska bli lagligt med fildelning, för isf måste man komma på något sätt som löser det väldigt stora problemet med pengar till artisterna och de som skapar filmerna och allt vad man kan ladda ner.
Men ändå så tjänar ju tex artisterna egentligen mest på konserter om jag har fattat saken rätt.
Och en sak som är ännu viktigare: Just nu lägger man ju ner så mycket resurser och pengar på att sätta dit folk som fildelar så att det är helt vansinnigt enligt min mening, tänk vad mycket man hade kunnat göra istället! :shock:
Och vad gäller växthuseffekten så tycker jag att miljöpartiet verkar ha de mest vettiga lösningarna, och detta är verkligen en viktig fråga, som jag faktiskt tycker att partierna hade kunnat diskutera lite mer än vad de har. Även om Fildelning känns som den fråga som blivit minst diskuterad bland partierna enligt mig.
Och som du säger Eilonwy: (fast med andra ord ^^) Man kan göra massor av små saker för att förändra detta, stora och få steg är oftast inte lika lönsamma och bra som små och många steg. Jo, jag tror nog ibland lite som du att det är för sent, men att försöka förbättra oss och hoppas på det bästa är ju alltid bra. :D

Ps. Kul att du svarade på denna tråden! ;) Och med "Oss" menar jag då människan över lag.
Den blomma som blommar i skuggan är den mest sällsynta och vackraste av dem alla.

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Inläggav Arya sön 19 sep 2010, 14:31

Jag gjorde detta testet idag: http://valpejl.se/

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Inläggav Arya sön 19 sep 2010, 18:07

Spännande, nu har programmet börjat! :P

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Inläggav kristopher sön 19 sep 2010, 18:45

Arya skrev:Jag gjorde detta testet idag: http://valpejl.se/

Fick du för resultat? :P
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav Ida Sewer sön 19 sep 2010, 19:24

Jag har också gjort det testet! Blev Socialdemokrat, en procent ifrån Miljöpartiet... Röstade på Miljöpartiet i skolvalet, men känner att jag röstade fel. Haha, som tur är så gör det ju inte så mycket.
Stolt skribent på Eldfackla Noveller :)

All aboard the Klaine Train! Kurt Hummel ♥ Blaine Anderson

Ida Sewer
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (33)

Inläggav kristopher sön 19 sep 2010, 19:40

Ida Sewer skrev:

Jag har också gjort det testet! Blev Socialdemokrat, en procent ifrån Miljöpartiet... Röstade på Miljöpartiet i skolvalet, men känner att jag röstade fel. Haha, som tur är så gör det ju inte så mycket.

Ok :P Har också gjort testet, men det konstaterade bara vad jag redan visste XD
V passar bäst in på mina åsikter :) Tvåa kommer S tillsammans med FI, och trea är MP xP Hoppas verkligen det blir rödgrön regering i år, men tror inte det :(
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav Arya sön 19 sep 2010, 19:42

kristopher skrev:

Fick du för resultat? :P

Mitt resultat blev:

V 67%
MP 66%
FI 64%
S 61%
C 43%
KD 37%
M 36%
FP 35%
SD och PP 30%

Men något som är dåligt med det här testet är att det verkar som att man inte kan få mycket mer på SD och PP eftersom att dem inte driver lika många frågor. :?

Ida Sewer skrev:

Miljöpartiet kom också på andra plats för mig, med 1% från det första. ^^

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Inläggav Arya sön 19 sep 2010, 19:44

Usch, jag hoppas inte att SD kommer in, men hittills verkar det nästan så. :(

Användarvisningsbild
Arya
Dödsätare

Nästa

Återgå till Debatt