Liquid Dreaming

Forumet för de som gillar att argumentera och diskutera på hög nivå. Filosofi, politik, känslor, tankar och åsikter förekommer i detta forum.

Liquid Dreaming

Inläggav Sara mån 25 jan 2010, 16:41

Hej! Jag har länge intresserat mig för hur den mänskliga järnan fungerar och ett område som ja fastnade för speciellt är fenomenet så kallat "liquid dreaming". Det är när man är medveten i sina drömma och kan kontrollera sig själv och kanske annat i drömmen. Själv har jag bara varit medveten i mina drömma 2 gånger i hela mitt liv och dom drömmarna kommer jag aldrig glömma.

Känner ett par stycken som dock verkar ha det här varje natt som om det vore lika normalt som allt annat. Finns det fler liquid dreamers här på PS? :) Kan ni dela med er om de finns nogon teknik för att lyckas bli medveten i drömmen?

Tacksam för svar!
~A nightmare On Elm street~

Sara
Mugglare

Blogg: Se blogg (0)

Re: Liquid Dreaming

Inläggav Ida Sewer mån 25 jan 2010, 17:55

Jag har också upplevt det två gånger, fast det var väldigt länge sedan.
Men däremot har jag någonstans läst tips man kan ta till för att "vakna" i en dröm. Tyvärr är det bara ett jag kommer ihåg, och det har jag testat men det funkade inte så bra för mig. Man ska skriva ner "dröm" eller något liknande? på sin klockarm, så att man varje gång man kollar på klockan ser det ordet. Så när man drömmer att man tittar på klockan så kommer man förmodligen ihåg knepet och inser att man är vaken. Antagligen måste man ha ordet uppskrivet rätt länge...
Stolt skribent på Eldfackla Noveller :)

All aboard the Klaine Train! Kurt Hummel ♥ Blaine Anderson

Ida Sewer
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (33)

Inläggav Sara mån 25 jan 2010, 18:45

Intressant ide. kanske vore värd att prova. :P Fast man tycker ju att man borde fatta att det bara är en dröm när så pass overkliga saker som att flyga händer. Fast det är ju klart, man tror ju det är nåt omöjligt som blivit möjligt. :/ Knepigt. Jag tror att vi måste på nåt sätt bevisa för oss själva vad som är realistiskt och inte. Dock är jag en realist och när det händer omöjliga saker i mina drömmar VET ja på nåt sätt att det ändå är omöjligt och inte fungerar, och då blir det även omöjligt i drömmen för mig.

Kommer du ihåg i vilken situation du befann dig i när du "vaknade upp" i drömmen? Eller var du helt plötsligt bara medveten?

Sara
Mugglare

Inläggav Ida Sewer tis 26 jan 2010, 10:45

Haha jo, det var ju som sagt väldigt länge sen... Men jag satt i trappen hemma med en av mina dockor, och plötsligt fick den jättestora, ovala ögon som stirrade på mig och det var jätteläskigt! Och så plötsligt fattade jag att jag drömde, och jag ville så gärna vakna så jag kastade mig utför trappen (jag visste ju att jag inte skulle slå mig) och hamnade hos en yxman, sen vaknade jag.

Men nu när jag såg den här tråden insåg jag att jag var vid medvetande i en dröm i natt, eller snarare drömde jag att jag var vid medvetande... Fast det varade bara några sekunder, tyvärr :roll: Sen var drömmen slut.
Stolt skribent på Eldfackla Noveller :)

All aboard the Klaine Train! Kurt Hummel ♥ Blaine Anderson

Ida Sewer
Trolldomsminister

Blogg: Se blogg (33)

Inläggav Sara ons 27 jan 2010, 18:37

Jo den drömmen lät lite läskig faktiskt^^' Psykologisk skräck liksom. :P

Antar att det bara är att träna på att då och då tänka i vardagen på om man drömmer eller inte. kanske låter konstigt men om man gör det till en vana kanske man gör det någon gång när man drömmer också, så kanske man kommer på att man verkligen drömmer^^ Nåja, skriv gärna om du lyckas vakna i drömmen någong mer gång det är verkligen intressant. :)

Sara
Mugglare

Inläggav kristopher fre 12 feb 2010, 23:15

Det har hänt mig "en" gång, eller, vet inte riktigt hur jag ska förklara det... Först drömde jag en dröm, och vaknade upp mitt i natten. Jag låg vaken i en halvtimme och tänkte bara på hur mycket jag ville drömma den drömmen igen. Sedan somnade jag om - och drömde fortsättningen samma dröm. Men på något sätt så visste jag nu att det var en dröm. Jag kände lixom igen drömmen och fattade därför att jag drömde - och vaknade igen. Och somnade igen. Och drömde samma dröm igen. Och vaknade igen. Det där med att jag drömde samma dröm flera gånger i rad samma natt också låter kanske skumt eller som något jag hittat på, men jag lovar att det är sant! Kanske hade jag en svag version av Liquid Dreaming ...
Ida Sewer skrev:Jag har också upplevt det två gånger, fast det var väldigt länge sedan.
Men däremot har jag någonstans läst tips man kan ta till för att "vakna" i en dröm. Tyvärr är det bara ett jag kommer ihåg, och det har jag testat men det funkade inte så bra för mig. Man ska skriva ner "dröm" eller något liknande? på sin klockarm, så att man varje gång man kollar på klockan ser det ordet. Så när man drömmer att man tittar på klockan så kommer man förmodligen ihåg knepet och inser att man är vaken. Antagligen måste man ha ordet uppskrivet rätt länge...

Håller med Sara; riktigt intressant teori.
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Inläggav Professor Amesco ons 17 feb 2010, 16:54

Ibland händer det mig, när jag drömmer något otrevligt. T.ex om jag blir jagad av någon så tänker jag bara "äh, men jag kommer ändå vakna snart".

Lite komiskt faktiskt ^^
"Ä, kom igen nu, Harry. Det är inte quidditch som är populärt, det är du! Du har aldrig varit mer intressant, och uppriktigt sagt har du aldrig varit mer omtyckt av tjejer."

Hermione Granger

Användarvisningsbild
Professor Amesco
Hippogriff

Blogg: Se blogg (3)

Ibland händer det mig, när jag drömmer något otrevligt. T.ex om jag blir jagad av någon så tänker jag bara "äh, men jag kommer ändå vakna snart".

Lite komiskt faktiskt ^^
"Ä, kom igen nu, Harry. Det är inte quidditch som är populärt, det är du! Du har aldrig varit mer intressant, och uppriktigt sagt har du aldrig varit mer omtyckt av tjejer."

Hermione Granger

Användarvisningsbild
Professor Amesco
Hippogriff

Lite komiskt faktiskt ^^

Hermione Granger

Användarvisningsbild
Professor Amesco
Hippogriff

Lite komiskt faktiskt ^^

Hermione Granger

Användarvisningsbild
Professor Amesco
Hippogriff

Nästa

Återgå till Debatt