FRA - För eller emot?

Forumet för de som gillar att argumentera och diskutera på hög nivå. Filosofi, politik, känslor, tankar och åsikter förekommer i detta forum.

FRA - För eller emot?

Inläggav Eddie mån 30 jun 2008, 21:37

Den 18 juni röstar Sveriges riksdag om att införa allmän avlyssning av alla svenska medborgare. Försvarets Radioanstalt (FRA) ges i uppdrag att avlyssna all kabelburen kommunikation som passerar Sveriges gränser.

Nästan all kommunikation, även inom Sverige, passerar idag gränsen och kommer därmed att avlyssnas. E-post, sms, webbtrafik, chattar och mobil- och telefonsamtal, allt analyseras.

Ingen domstol är inblandad. Ingen brottsmisstanke krävs. Alla behandlas som misstänkta.

Även regering och myndigheter ges befogenhet att söka i den privata kommunikationen. Lagen öppnar för nya, godtyckliga användningsområden. Materialet kan dessutom lätt missbrukas eller hamna i fel händer.

Källskydd och meddelarfrihet blir tomma ord när varje kontakt med media kan vara avlyssnad.

Avlyssningen ska skydda mot odefinierade ”yttre hot”. I själva verket utgör den nya lagen i sig ett allvarligt hot mot det öppna och fria samhället.

Justitiedepartementet, promemoria

“Förslaget [...] innebär ett integritetsintrång som saknar motstycke i ett internationellt perspektiv. [...] Det är helt främmande för vårt statsskick att ge regeringen eller Regeringskansliet befogenheter att i politisk ordning fatta de avgörande besluten om avlyssning av telekommunikationer.”

Rikspolisstyrelsen, remissvar

“Förslagen tyder på en skrämmande brist på förståelse för de krav i fråga om skydd för personlig integritet som följer av regeringsformen och Europakonventionen om skydd för de grundläggande fri- och rättigheterna. [...] Dessutom är det självklart att i en rättsstat är brottsbekämpning en uppgift för civila myndigheter. ”

SÄPO, remissvar

“Även om verksamheten benämns signalspaning är det viktigt att understryka att resultatet är detsamma som när polisen verkställer hemlig teleavlyssning, dvs. det allmänna får del av sådan kommunikation mellan personer som annars är skyddad mot avlyssning. Det är således fråga om en massiv telefonavlyssning och förslaget innebär en kränkning av enskilds integritet som vida överstiger den kränkning som förslagen om buggning och preventiva tvångsmedel sammantaget innebär."

Lagrådet, remissvar

"redan existensen av ett system som tillåter hemlig avlyssning [torde] utgöra ett hot mot dem som träffas av lagstiftningen. Detta hot slår med nödvändighet mot den frihet att kommunicera som bör finnas mellan människor som använder telekommunikationstjänster. Det utgör därför i sig själv ett intrång i såväl privatliv som korrespondens [...]."

Källa: http://www.stoppafralagen.nu/oldsite/index.html

Vad anser ni om den nya FRA-lagen som ser ut att bli tillämpad i Sverige till årsskiftet? Är ni för eller emot?

Användarvisningsbild
Eddie
Akromantel

Blogg: Se blogg (0)

Re: FRA - För eller emot?

Inläggav Maria lör 05 jul 2008, 17:48

Emot. Hör inte hemma alls i en demokrati som Sverige.

Användarvisningsbild
Maria
Akromantel

Blogg: Se blogg (2)

Inläggav awn sön 13 jul 2008, 19:31

Givetvis emot. Vad är poängen med den? Det är ju inte precis som om al-Qaida eller terrorister planerar att bomba bort halva Sverige.

Eller?

awn
Mugglare

Inläggav Eddie sön 13 jul 2008, 22:18

awn skrev:Givetvis emot. Vad är poängen med den? Det är ju inte precis som om al-Qaida eller terrorister planerar att bomba bort halva Sverige.

Eller?

Nu fastnade du i FRA-filtret iaf :D

Användarvisningsbild
Eddie
Akromantel

Inläggav awn sön 03 aug 2008, 23:03

Yep. Nu kommer de nog och arresterar mig när som helst. Dig också, förresten. Du citerade mig!

Eddie skrev:
awn skrev:Givetvis emot. Vad är poängen med den? Det är ju inte precis som om Coca-Cola eller godisarna planerar att äta bort halva Sverige.

Eller?

Nu fastnade du i FRA-filtret iaf :D

Men nu är jag nog bortom risk? ;)

awn
Mugglare

Inläggav Toyou fre 29 aug 2008, 18:25

haha jag blir väl då den första som är för. De menar ju givetvis inte att de sitter och avlyssnar våra telefon-samtal med pojkvänner eller kompisar eller så. Det är inte som under andra världskriget eller som det var i öst Tyskland, det måste ni ju förstå. De lyssnar ju bara om de är nästan 100% säkra på att de har något för sig. Det finns många sådana organisationer som Al Quaida runt om i Norden. Den största anledningen är ju för det som Danmark gjorde, med bilden på Mohammed, de ser ju nämligen Norden/ skandinavien som ett enat land om ni förstår hur jag menar. Ni tror väl ändå inte att de intresserar sig av att läsa era brev, det är ju bara grovt misstänkta personer.
Sometimes I wish I were an Angel, sometimes I wish I were you :)

Läs min blogg; http://toyouzen.skyrock.com/

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Ghost tis 02 sep 2008, 09:18

Toyou skrev:haha jag blir väl då den första som är för. De menar ju givetvis inte att de sitter och avlyssnar våra telefon-samtal med pojkvänner eller kompisar eller så. Det är inte som under andra världskriget eller som det var i öst Tyskland, det måste ni ju förstå. De lyssnar ju bara om de är nästan 100% säkra på att de har något för sig. Det finns många sådana organisationer som Al Quaida runt om i Norden. Den största anledningen är ju för det som Danmark gjorde, med bilden på Mohammed, de ser ju nämligen Norden/ skandinavien som ett enat land om ni förstår hur jag menar. Ni tror väl ändå inte att de intresserar sig av att läsa era brev, det är ju bara grovt misstänkta personer.

Njaa...
"Ingen domstol är inblandad. Ingen brottsmisstanke krävs. Alla behandlas som misstänkta."
Det låter som om dom snappar upp vissa ord och så lyssnar dom av.

// Vi ses vid midnatt och spränger banken, sen går vi på James Bond-filmen och kollar på pistolerna
But for now, let him sleep. For in dreams, we enter a world that's entirely our own. Let them swim in the deepest ocean or glide over the highest cloud.

Ghost
Drake

Inläggav ericus tis 02 sep 2008, 13:27

Håller med, skräcken är till stor del överflödig, men det jag oroar mig för och som skulle kunna ha lindrats är att en träff ger en prick i ens register och även om man pratar om vapnen i en James Bondfilm och pratar om ett vapenslag som är igenkännslig av FRA så kommer detta meddelande synas i ditt register, och du kommer inte kunnna resa in i USA, för de kollar ditt register.

Det de däremot skulle ha kunnat göra är att alla träffar går till ett anonymt register låst för alla utomstående, där kollas alla meddelande av individer, och de skräpmeddelanden som går igenom kastas, de övriga prickas av på ens straffregister, (tror att det är det registret som informationen kommer in på)
Jag har hört av en hur det hela fungerar, men minns inte vad detta registret kallades.

ericus
Husalf

Inläggav Toyou tis 02 sep 2008, 15:48

Nej, de snappar inte upp ord från vem som helst utan det är om det är mkt folk som har en kommunikationsband mellan varandra via internet. Det är ju för att hindra att flygplan sprängs eller något annat händer, som med world trade center.
Sometimes I wish I were an Angel, sometimes I wish I were you :)

Läs min blogg; http://toyouzen.skyrock.com/

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Maria mån 13 okt 2008, 13:50

Toyou skrev:Nej, de snappar inte upp ord från vem som helst utan det är om det är mkt folk som har en kommunikationsband mellan varandra via internet. Det är ju för att hindra att flygplan sprängs eller något annat händer, som med world trade center.

Och du tror på att det är anledningen? :D
Nej du, det handlar nog snarare om att man vill åsiktregistrera oss vanliga svenskar. De kan snappa upp ord från vem som helst oavsett vad du gör. Varför ska t ex staten veta vad jag pratar om? Varför kallar vi oss isf för en demokrati? Ska se snart också veta när jag har sex och med vem, eller vet de redan det med?

Användarvisningsbild
Maria
Akromantel

Blogg: Se blogg (2)

Nästa

Återgå till Debatt