USA-valet

Forumet för de som gillar att argumentera och diskutera på hög nivå. Filosofi, politik, känslor, tankar och åsikter förekommer i detta forum.

USA-valet

Inläggav Maria sön 06 apr 2008, 08:53

Vem tror ni vinner USA-valet 2008? Just nu är det ett övertag för Obama över Clinton när det gäller primärvalen. Själv håller jag helt klart på Obama, tycker Clinton-familjen har gjort sitt. Obama verkar stå för förändring och inte krig.

Användarvisningsbild
Maria
Akromantel

Blogg: Se blogg (2)

Re: USA-valet

Inläggav toker sön 13 apr 2008, 20:43

Jag håller verkligen med dig!

toker
Mugglare

Blogg: Se blogg (0)

Inläggav Eddie fre 18 apr 2008, 06:39

Håller med resten: Obama ska vinna! Clinton är bara en annan galen Clinton.

Användarvisningsbild
Eddie
Akromantel

Inläggav Calandrella sön 26 okt 2008, 16:13

Ehm... Hillary Clinton och Barack Obama var två kandidater till att ställa upp i valen som representant för partiet Demokraterna... Clinton har dragit sig ur för länge sedan nu, så Obama är Demokraternas representant. Det andra partiet (som George Bush tillhör) heter Republikanerna, och deras representant är John McCain. Deras politik kan sammanfattas: Republikanerna (McCain) är vad som på den svenska skalan skulle kallas "Extremhöger", medan Demokraterna (Obama) är "Höger"... Obama är gillar inte kriget i Irak så mycket medan McCain gillar det, Obama tror mer på klimatförändringarna och anser att det är viktigare fråga än McCain gör, Obama tycker att abort borde vara lagligt, McCain att det inte bör vara det, Obama tycker att dödsstraff bara är okej i riktigt extrema fall medan McCain bara säger ja till det samt Obama vill upphäva sänkningarna av skatten som Bush genomfört medan McCain vill ha kvar dem (källa: dn.se). Jag hejar helt lugnt på Obama. Det verkar som att Obama kommer vinna, tack och lov (en vadslagningsfirma ha redan betalat ut vinstpengar till de som satsade på Obama, alltså avslutat vadslagningen om vem som kommer vinna i förtid...). Något som många tror är viktigt för valresultatet är att Obama har svart hudfärg medan McCain har vit; väldigt få, om ens några, säger dock att de själva kommer bry sig om hudfärgen...
It is our choices, Harry, that show what we truly are, far more than our abilities.
-Albus Dumbledore
----
Jag hette tidigare Bokfrände.

Calandrella
Husalf

Inläggav Toyou mån 03 nov 2008, 20:46

Jag hejar visserligen på Barack Obama men jag tycker att du ger en alltför negativ bild i din beskrivning av John McCain.
Det stämmer att McCain vill att krigget i Irak ska fortsätta. Men jag tror inte att det är för krigandets skull utan för att han bryr sig om människorna.
Som ni vet var John McCain soldat när han var ung, och blev sedan fången och torterad i nästan 20 år. Han tycker inte att människor ska få behandlas på det sättet.
Det är kanske emellertid lite försent att ta bort soldaterna i Irak och låta de sköta sitt som Barack Obama tycker. För ett land som varit diktatur så länge är det ytterst liten chans att landet ska fortsätta att vara demokratiskt när amrikanerna lämnar. Men de som bor i Irak gillar ju inte Usa bättre för att de styr deras land, och stiftar deras lagar, vilket McCain bör tänka på. Det tog ju 300 år för Sverige att bli riktigt demokratiskt, Ryssland är ju t.ex inte egentligen demokratiskt, de anföll ju t.ex Georgigen. Men John McCain är gammal och vill ha mycket gammeldags medan Barack Obama tänker i nya banor och har nya ideér och vill förändra för de fattiga. Men man får också tänka på att Usa är så rikt som det är idag eftersom att de har så lite i skatt. Det är ju för att alla upptäckare, genier,skådespelare och sådant flyttar dit, för att de får mer lön. Fast jag tycker ändå inte att det ska vara så stora skillnader som det är idag, för de lågutbildade och fattiga får det för dåligt. Det är ett svårt val när man ser allt lite mer nyanserat och in i detalj. Men jag tror ändå att jag hejar mer på Barack Obama, han kommer nog bli en bra president om han vinner, mycket bättre än Hillary Clinton tror jag. Vi får se hur det går, valet är ki som sagt imorgon får väl följa det då. Mina argument är kanske inte i bästa klass men döm mig inte jag är ändå bara 14 år och har precis börjat få omdömmen på proven :D
Senast redigerad av Toyou fre 02 jan 2009, 16:30, redigerad totalt 1 gång.
Sometimes I wish I were an Angel, sometimes I wish I were you :)

Läs min blogg; http://toyouzen.skyrock.com/

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Toyou mån 03 nov 2008, 20:51

oj såg att jag stavade fel på "kriget" och råkade skriva ki istället för "ju". Vilken bra stavare jag ärxD
Sometimes I wish I were an Angel, sometimes I wish I were you :)

Läs min blogg; http://toyouzen.skyrock.com/

Användarvisningsbild
Toyou
Fenixorden

Inläggav Ghost tis 04 nov 2008, 19:18

Barack Obama vill ha ut soldaterna ur Irak inom 16 månader. Egentligen var ju det där med ockuperingen en hämnd för att dom blivit så generade med Saddam Hussein och så. Väldigt onödigt enligt mig.
Jag hejar lugnt på Obama. Han står för nytänkande, eftersom han vill minska dödsstraff, stoppa kriget i Irak är och rätt ung.
Men inatt avgörs det. HEJA OBAMA! :mrgreen:
But for now, let him sleep. For in dreams, we enter a world that's entirely our own. Let them swim in the deepest ocean or glide over the highest cloud.

Ghost
Drake

Inläggav nea tor 06 nov 2008, 21:48

OBAMA VANN!!!!!!!!!! :D :D :D :D :D
"NOT MY DAUGHTER, YOU BITCH!!!!!!"

nea
Akromantel

Inläggav kristopher fre 07 nov 2008, 19:22

Det är rätt så roligt, på tal om Saddam Hussein.
Det här är ett ungefär citat av Obama:
"Den som bestämde mitt mellan namn visste nog inte att jag skulle bli president."

Lite lustigt att hans mellan namn är Hussein. Men det är lite onödigt att han fick ta bort det.
LPK HAR TALAT

kristopher
Trolldomsminister

Inläggav miss malfoy tis 18 nov 2008, 19:21

kristopher skrev:Det är rätt så roligt, på tal om Saddam Hussein.
Det här är ett ungefär citat av Obama:
"Den som bestämde mitt mellan namn visste nog inte att jag skulle bli president."

Lite lustigt att hans mellan namn är Hussein. Men det är lite onödigt att han fick ta bort det.

har han fått ta bort det?! why?
Draco's girl through and through.

Användarvisningsbild
miss malfoy
Ghoul

Nästa

Återgå till Debatt